31 Jan 2012

Kalau Dah Jadi Pak Sanggup Kepada PERKASA, Apa Perlu Kata Jadi Mangsa?

Saya dijadikan mangsa rumah terbuka PERKASA'

Ahli jawatankuasa MCA bahagian Seputeh, Collin Tiew mendakwa beliau menjadi mangsa kerana membawa kira-kira 50 orang ke rumah terbuka Tahun Baru Cina anjuran kumpulan pendesak Melayu, PERKASA di Kampung Baru, Kuala Lumpur pada Ahad lalu.

Dakwanya, walaupun beliau menyedari majlis itu anjuran PERKASA, namun beliau berpendapat ia hanya lawatan Tahun Baru Cina dan tidak menjangkakan tindakan berkenaan akan mengundang kontroversi.

"Bukan niat saya (untuk menyinggung sesiapa), Jika tindakan saya telah melukakan hati orang ramai, saya mohon maaf kepada masyarakat Cina," katanya.

PERKASA pada majlis rumah terbuka anjurannya Ahad lalu mengundang kontroversi selepas presidennya Datuk Ibrahim Ali memberikan 'ang pow' dalam sampul surat putih, satu amalan yang hanya dikhaskan ketika pengkebumian dalam budaya masyarakat Cina.

Tiew, yang juga ketua cawangan MCA Sri Desa, menimbulkan kemarahan warga maya apabila beliau hadir pada majlis itu.

Mempertahankan tindakannya itu, Tiew berkata beliau hadir atas kapsitinya sebagai pengerusi sebuah persatuan kebajikan dan bukannya ahli MCA.

Disoal mengapa beliau naik ke pentas semasa majlis itu dan memuji PERKASA, Liew mendakwa beliau semata-mata menterjemahkan ucapan Ibrahim untuk hadirin yang berbangsa Cina.

"Saya sedang menghadiri satu lagi rumah terbuka dan tiba ketika Ibrahim menyampaikan ucapan. Pengacara majlis tiba-tiba meminta saya untuk menterjemahkan ucapan Ibrahim.

"Saya tidak sokong apa yang beliau kata, saya hanya terjemahkan." -mk

Gerakan tuntut Ibrahim Ali mohon maaf

Gerakan hari ini menyelar tindakan PERKASA menggunakan 'angpow' sampul merah - yang dianggap menghina masyarakat Cina - dalam sambutan tahun baru kaum itu, walaupun hasrat penganjuran majlis itu dianggap baik.

Naib presidennya Mah Siew Keong berkata, pemberian angpow dalam sampul putih pada tahun baru - sebagai festival kegembiraan - menujunjukkan Presiden PERKASA Ibrahim Ali tidak sensitif.

"Setelah menjadi anggota parlimen dan berada dalam politik sudah beberapa tahun, Ibrahim Ali masih tidak tahu adam resam kaum lain, yang menjelaskan kenapa dia terus melakukan banyak kenyataan tanpa berfikir," katanya.

Dalam majlis Tahun Baru Cina NGO itu di Kelab Sultan Sulaiman yang pertama kali diadakan semalam, PERKASA mengedarkan kira-kira RM10,000 angpow menggunakan sampul putih - tindakan yang menimbulkan rasa tidak puas hati, terutama di laman maya.

Kumpulan pendesak Melayu itu bagaimanapun menjelaskan mereka tiada niat menghina kaum Cina dan pihaknya tidak tahu bahawa warna putih digunakan untuk upacara kematian.

Dalam kenyataannya hari ini, Mah menyifatkan Ibrahim sebagai pemimpin yang cuba menghalang usaha 1Malaysia perdana menteri.

Mah juga menggesa Ibrahim memohon maaf atas tindakannya itu dan mengakui tidak sensitif walaupun tindakannya tidak berniat jahat.

Bagaimanapun, tambahnya, tindakan tidak sensitif dan alpa itu tetap tidak bermakna anggota parlimen Pasir Mas itu tidak melakukan sebarang kesalahan.

Pemuda MCA: Tidak tahu bukan alasan

Dalam perkembangan berkaitan, Setiausaha Agung Pemuda MCA Datuk Chai Kim Sen juga menyelar tindakan PERKASA yang didakwa tidak sensitif dan patut tiada tolak ansur pada "kumpulan ekstrim" kaum dan agama.

"Sebagai anggota parlimen, dia (Ibrahim) patut bertindak atas kepentingan rakyat dan memahami masyarakat kita yang berbilang bangsa, dan pantang larang pelbagai budaya," katanya lagi.

"Alasan bahawa tidak tahu tidak boleh dijadikan alasan dalam isu ini."
-mk


Ulasan GB

Bertindak tanpa otak, itu bermakna diperlembukan.

Mengapa Setiausaha Agung Pemuda MCA Datuk Chai Kim Sen juga menyelar tindakan PERKASA tetapi tidak menyelar Collin Tiew AJK MCA bahagian Seputeh, yang bertanggungjawab membawa masyarakat Cina malah menjadi penterjemah ucapan Ibrahim Ali di majlis berkenaan?

p/s GB tak mahu fokuskan tentang warna envelop angpow, putih atau merah.

Yang kita mahu tahu juga dari mana PERKASA dapat duit banyak-banyak buat majlis CNY dengan siap bagi angpow sekali?

Najib menafikan UMNO ada kaitan (sekaligus tentu menafikan beliau "membiayai" majlis berkenaan).

Tetapi rasanya sebelum ini PERKASA ada pergi menemui tokeh lembu NFCorp dan kemudian buat pembelaan terhadap syarikat berkenaan.

Sebelumnya wujud kes tokeh lembu tersebut dikatakan telah memaksa seorang perunding bernama Datuk Samsubaharin untuk merasuah polis dengan nilai jutaan ringgit.

Jadi apakah tidak ada kemungkinan wang tersebut dari tokeh lembu tersebut?

Silap gaya Ibrahim Ali dah jadi jutawan sekarang, maka itu boleh bagi angpow kepada masyarakat Cina.

Polis dan SPRM boleh bertindak untuk menyiasat, tetapi malangnya selama ini jarang sekali polis dan SPRM berpihak kepada rakyat.

Dan GB pula tak da bukti nak buat tuduhan melulu, hanya boleh "membaca" daripada kejadian-kejadian yang berlaku. "Spekulasi" tak sama dengan menuduh. Hanya Allah jua Yang Maha Tahu dan Yang Akan Mendedahkan Segala-galanya itu.


Laporan sebelum ini
klik untuk baca






7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TIEW TIEW TIEW + SHIT SHIT SHIT =
SHIT TIEW...SHIUT TIEW....SHIT TIEW=
inilah akibatnya SHIT + TIEW bila bersama......hehehehehehehe

yes berkata...

Tiew pakai baju kuning

Tanpa Nama berkata...

klu dah cm ni terukkkk, mau sokong UMNouuu..ntah le

Amuraria berkata...

PERKASA PUNYA PASAT TIEW KENA TIEW KAHKAHKAH !

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana bodohnya melayu umno, begitu jugalah bodohnya cina mca.

Tanpa Nama berkata...

Bagaimana bodohnya melayu umno, begitu jugalah bodohnya cina mca.

berahim pekasam berkata...

kalau hati dah busuk pekung, buat benda baik pun nampak dia punya busuk. tak leh nak sorok lagi dah anak pak ali oii....