31 Jan 2012

Belanja Sakan Di Australia, Raja Rezza Dipergunakan Untuk Buat Penafian

Festival Fesyen Islam: Rosmah tak 'belanja sakan'

Pengerusi Festival Fesyen Islam (IIF) Raja Rezza Shah yang turut bersama dalam rombongan lawatan isteri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak ketika membeli-belah di butik pereka Australia berkata, Datin Seri Rosmah Mansor tidak berbelanja sakan seperti yang didakwa.

Menjawab soalan yang dikemukakan oleh Malaysiakini, Datuk Raja Rezza berkata 61 helai pakaian yang dibeli di pusat membeli-belah Carl Kapp di Paddington, Sydney, Australia, baru-baru ini sebenarnya adalah stok atau bekalan untuk sebuah kedainya di London.

Ditanya jika pakaian berkenaan termasuk pembelian daripada Rosmah, Raja Rezza berkata: "Ya, ini adalah stok bagi kedai saya di London yang akan menjadi platform kepada pereka daripada pelbagai latar bangsa dan agama dari seluruh dunia."

Raja Rezza, yang ketika ini berada di luar negara untuk mempromosikan Festival Fesyen Islam berkata bahawa beliau sedih kerana “aktiviti positif seumpama itu telah dimanipulasi secara negatif".

Kapp dalam satu kenyataan medianya, minggu lalu berkata, isteri Perdana Menteri dan rombonganya, termasuk Raja Rezza, telah melawat kedainya dan membuat pelbagai pembelian.

Pereka fesyen kelahiran Afrika Selatan itu mengulas isu berkenaan berikutan laporan akhbar yang mendakwa Rosmah selaku penaung Festival Fesyen Islam telah berbelanja sakan dan menghabiskan sehingga A$100,000 membeli pakaian di kedainya.

Pembelian itu buat kali pertama didedahkan dalam akhbar terkemuka Australia Sydney Morning Herald, oleh wartawan Andrew Hornery (kiri) dalam kolumnya yang melaporkan bahawa Kapp berkata beliau diterbangkan ke Malaysia dengan ‘pakaian contoh’ untuk Rosmah sebelum menyiapkan 61 pesanan yang lain.

Hornery juga melaporkan bahawa Rosmah dan Najib menginap di penthouse Hotel Darling, yang menelan belanja kira-kira A$20,000 semalam semasa percutian peribadi mereka di negara itu.

Kapp juga dilaporkan mengunjungi penthouse hotel berkenaan pada malam sebelum Tahun Baru untuk menunjukkan contoh kain kepada Rosmah.

Rosmah mendakwa laporan itu "tidak benar" dan seganja "dibesar-besarkan".

Bagaimanapun Hornery dan wartawan fesyen Patty Huntington, yang menulis di blog Frockwriter tetap mempertahankan laporan mereka. -mk

Ulasan GB

Jika sebelum ini, wartawan Australia diminta untuk membuat penafian tentang laporan di dalam kes perbelanjaan di Sydney, namun kali ini Pengerusi Festival Fesyen Islam (IIF) dipergunakan untuk melakukan penafian tersebut.

Katakanlah benar 61 helai pakaian yang dibeli Rosmah adalah untuk stok atau bekalan untuk sebuah kedainya di London, bagaimana pula dengan penginapan di penthouse A$20,000 (RM65,100) semalam di Hotel Darling? Bagaimana Raja Rezza nak belit tentang hal tersebut?

Mungkin terdesak kerana pilihanraya semakin hampir, penafian tersebut terpaksa dilakukan sekalipun tidak memenuhi permintaan orangramai supaya Rosmah menyaman wartawan Australia yang dituduh memfitnah beliau.

Semua orang tahu tabiat dan gelagat Rosmah. Justeru hukum kebenaran tidak dapat ditolak dengan membodohkan orangramai melalui penafian sedemikian.

Sebelum ini GB sudah mengulas

Belum ada isteri-isteri PM sebelum ini yang bertindak liar seperti yang dilakukan oleh isteri Mohd Najib, Rosmah Mansor namanya.

Najib nampaknya seperti tidak dapat mengekang dan mengawal tindakan Rosmah yang besar sangat nafsunya menjadi "diplomat" sekalipun bukan berhormat dan tidak pula bertauliah.

Rakyat BERHAK untuk mendesak Najib mengarahkan isterinya berhenti dari berkelakuan jelek yang menghabiskan wang rakyat.

Jika tidak Najib akan menanggung segala sumpah dan makian rakyat yang tak pernah mengundi Rosmah Mansor, isteri yang didakapnya saban malam.


Laporan-laporan sebelum ini
klik untuk baca






8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pandai juga bila guna penasihat APCO

Tanpa Nama berkata...

Bagi aku si Rosmah tu memang kaki BOROS

Mata duitan...
Apa yang boleh di sapu dia akan sapu sementara jadi isteri PM ni....

Tengok lah gayanya....
Lihat lah tingkahlakunya....
Mengalahkan isteri Yang Dipertuan Agung dan Raja2 Melayu.

Tanpa Nama berkata...

entah la,dah nmpk jelas pemimpin kita meninggalkan alquran dan sunnah sebagai pegangan hidup mcm ni la jadinya,
Bila bnd dah xberkat,y lain pun akan jd xberkat jg, rosmah y xpkai tdung pun najib xleh pimpin,mcm mn nak pimpin rakyat??
Sama2 la doa mg allah buka pintu hati pemimpin ni dan doakan kesudahan y baik utk mereka..

Tanpa Nama berkata...

Org banyak duit, pakaian cara Islamnya mesti lain dari org miskin & sederhana, ke gitu?

Aku tengok mat saleh yg masuk Islam simple aje..Tunggu oprah mcmmana nanti pakaian dia, lap lip lap lip tak dgn permata klu ditakdirkan diberi hidayah. Dia tu kaya sangat2.

yes berkata...

Samakah Yang boros dan Yang Boroi?

Tanpa Nama berkata...

Raja Redza ni raja mana pulak? DiWP dah ada seekor raja yang tak tentu negeri,nak rembat Kg.Baru untuk jadikan negeri dia.Big Mama bijak cari kaki yang boleh tolong dia.Raja Redza ni tak tau ke,Big Mama dengan isterinya tinggal hotel harga RM65,000 semalam?Adakah Raja Redza jugak yang bayar kos hotel tu?

Tanpa Nama berkata...

Pernah terbaca dlm surat kabar meroyan dulu2, yg mengatakan Raja Redza ni kerabat raja Kelantan.

Dia pernah buat kenyataan nak tarik isteri2 org besar2 & wanita bangsawan2 & kaya (termasuk penanyi CT contohnya) utk tutup aurat dgn menganjurkan program2 cam tu le, sbb depa ni susah nak tutup aurat sbb dah biasa pakai mewah & barang2 perhiasan di leher, di tangan dll.

Klu tutup, tak nampak le kemewahan tu. Jadi dia perkenalkan le fesen utk org2 kaya tu. So majlis fesen2 dia yg Rosmah terlibat sama tu khas utk golongan depa le aje.

Kita rakyat ni jgn nak memandai tiru depa .. tak duit buat cara tak de duit. Faham? Sbb hikmah Allah suruh tutup aurat tu, antaranya ialah supaya berjimat le, btol kan?

Tanpa Nama berkata...

Kalau macam tu hasrat Raja ni,kena apa tak suruh Rosmah tutup aurat.Kalau towkeh tak tutup aurat,macam mana nak suruh orang lain tutup aurat?