4 Okt 2011

Tahniah Pakatan Rakyat Kerana Pembentangan Bajet Alternatif 2012!

Pakatan Rakyat Kemuka Bajet RM220 bilion, jimat RM14 bilion daripada BN.

KUALA LUMPUR 4 OKTOBER: Suri rumah, golongan kelas bawahan dan warga emas bakal mendapat perhatian istimewa di dalam bajet Pakatan Rakyat 2012 yang dilancarkan empat hari sebelum kerajaan Barisan Nasional yang akan membentangkan belajawan mereka sendiri.

Menerusi Bajet mereka, yang bertemakan " Kesejahteraan Untuk Semua", Pakatan juga berjanji akan memecahkan monopoli-monopoli di dalam sektor-sektor kritikal negara seperti penjanaan kuasa, pembuatan beras dan pemberian lesen teksi.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Belanjawan 2012 akan memperuntukan RM220 bilion berasaskan kepada sasaran untuk mengekang defisit pada kadar 4.4% daripada KDNK.

Ia bakal memberi penjimatan RM 14 bilion daripada kadar yang sekarang dibelanjakan oleh Barisan Nasional.

"Keupayaan Pakatan Rakyat menghasilkan sebuah belanjawan menyeluruh yang berlandaskan semangat reformasi rakyat adalah bukti mercu tanda kematangan dan kesediaan Pakatan Rakyat menjadi kerajaan persekutuan yang baru," katanya ditaklimat Belanjawan 2012 Pakatan Rakyat di Parlimen hari ini

Kita yakin melalui pengurusan wang negara yang lebih berhemah, telus, bertanggungjawab dan berkesan, jumlah RM220 bilion ini akan memberi 20% nilai tambah kepada rakyat, berbanding apa yang dibelanjakan oleh Barisan Nasional selama ini.

"Belanjawan Pakatan Rakyat akan mengekalkan peruntukan subsidi sebanyak RM22 bilion dengan mengambil kira unjuran harga minyak mentah terkini.

Pakatan akan memberi bonus warga emas sebanyak RM1,000 setahun kepada mereka yang layak, berdasarkan pendapatan kurang dari RM18,000 setahun.

Manakala suri rumah yang layak bakal menerima RM1,000 untuk mengurangkan bebanan keluarga dan menggalakkan mereka menabung melalui Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.

Belanjawan Pakatan Rakyat juga akan menggunapakai mekanisme penetapan gaji minima sebanyak RM1,100 untuk diangkat dan dikuatkuasakan seperti mana yang dijanjikan dalam Buku Jingga.

"Pengenalan gaji minima dijangka akan memanfaatkan 300,000 orang kakitangan awam yang berada di bawah RM1,100",ujar Anwar.

Anwar berkata Pakatan berhasrat mangalihkan sumber kekayaan negara dari golongan mahakaya kepada program khusus untuk mengurangkan bebanan rakyat.

Selain itu, tumpuan khusus juga akan diberikan untuk menambahbaik sistem penyampaian subsidi agar ia sampai terus kepada rakyat yang memerlukan, bukannya ditadbir dan tersekat di pertengahan akibat monopoli yang diberikan kepada syarikat tertentu.

"Penghapusan subsidi korporat yang selama ini menguntungkan golongan mahakaya dan kroni mereka seperti pemilik-pemilik penjana bebas (IPP), monopoli beras oleh BERNAS, monopoli lesen teksi oleh golongan berkepentingan dan lain-lain." -tvsnews

Anwar: Bajet alternatif bantu rakyat tersepit

Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, bajet alternatif Pakatan Rakyat yang dibentangkannya hari ini bertujuan membantu rakyat "mengharungi suasana ekonomi yang semakin menghimpit."

Katanya, bajet berkenaan juga akan menumpukan usaha untuk mengurangkan defisit kepada 4.4 peratus berbanding kadar 6 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun ini.

Anwar berkata, Pakatan memperuntukkan RM220 bilion kepada sasaran berkenaan yang melibatkan penjimatan perbelanjaan sebanyak RM4 bilion dari kadar yang dibelanjakan BN.

"(Namun) kita yakin melalui pengurusan wang negara yang lebih berhemah, telus, bertanggungjawab dan berkesan, jumlah RM220 bilion ini akan memberi 20 peratus nilai tambah kepada rakyat, berbanding apa yang dibelanjakan BN selama ini," katanya.

Antara lain, bajet berkenaan turut menyasarkan untuk mengurangkan kuasa perdana menteri, kata Anwar lagi ketika mendedahkan bajet berkenaan hari ini.

"Pakatan dengan itu bercadang untuk memotong belanjawan perdana menteri sebanyak RM10 bilion," katanya.

Selain itu, Pakatan juga akan memperkenalkan dasar untuk menghentikan kecenderungan dan amalan menggunapakai tenaga perunding dalam membuat keputusan kerajaan.

RM4.4 bilion baiki sistem pendidikan

Tindakan berkenaan bertujuan mengembalikan peruntukan berkenaan kepada kementerian berkaitan dan mengurangkan kecenderungan perbelanjaan berlebihan oleh perdana menteri, katanya lagi.

Selain itu, bajet berkenaan menggariskan bantuan "untuk mengalihkan sumber kekayaan negara dari golongan mahakaya kepada program khusus untuk mengurangkan bebanan rakyat", antaranya dengan:

1) Mengekalkan subsidi RM22 bilion dengan mengambil kira unjuran harga minyak mentah terkini bagi mengelakkan sebarang kenaikan harga bahan api.

2) Menghapus subsidi korporat seperti kepada pemilik penjana tenaga bebas, monopoli beras oleh Padiberas Nasional Berhad (BERNAS) serta monopoli lesen teksi oleh golongan berkepentingan.

3) Bayaran bonus kepada warga emas dijangka menelan balanja RM1.7 bilion setahun.

4) Bayaran kepada suri rumah sebanyak RM1,000, membabitkan peruntukan RM2 bilion.

5) Bayaran tambahan kepada keluarga kategori miskin tegar supaya dapat memastikan pendapatan sekurang-kurangnya sebanyak RM550 sebulan.

6) Menyelaras bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat kepada RM550 sebulan.

Selain itu, bajet berkenaan juga menggariskan RM4.4 bilion untuk memperbaiki sistem pendidikan, termasuk elaun khas guru (RM500 sebulan) dan juga gaji minimum untuk kakitangan awam sebanyak RM1,100.

Beliau mendedahkan sebahagian daripada intipati bajet bertemakan "Kesejahteraan Untuk Semua" itu kepada petugas media dan ahli parlimen pembangkang di bangunan parlimen hari ini. -mk




Ulasan GB

Ramai juga yang bertanyakan kepada GB, apa perlunya Pakatan Rakyat membentangkan Belanjawan 2012 sedangkan PR bukan parti pemerintah.

Soalan mereka, apa yang boleh PR lakukan dengan ketiadaan kuasa dan sumber bagi melaksanakan belanjawan berkenaan?

Tun Dr Mahathir awal-awal secara sinis sudah menyindir "bajet alternatif Pakatan ibarat poket kosong".

Bagi GB, pembentangan Bajet PR kali pertama ini adalah satu langkah ke hadapan di dalam arus politik negara. Ia bererti pakatan Rakyat sudah bersedia pada bila-bila masa untuk dinobatkan sebagai kerajaan Malaysia menggantikan BN.

PR sudah melakukan homeworknya untuk memenuhi ciri sebagai kerajaan pengganti. Dan apabila persediaan itu sudah ada, bererti realitinya menjadi semakin nyata.

Sekalipun masih banyak lagi perkara yang perlu PR lakukan, namun sejarah pembentangan Bajet Alternatif ini adalah titik tolak awal untuk sebuah kerajaan baru yang bakal menduduki Putrajaya.

BN mungkin masih terlena dengan sindrom penafian, menidakkan kemampuan PR dan menganggapnya ia sebagai hanya satu angan-angan. Namun dari satu pilihanraya ke satu pilihanraya membuktikan ia bukan angan-angan, tetapi hakikat yang jelas dan nyata bahawa BN sedang di ambang keruntuhan dan Tuhan akan menamatkan rejim BN tidak berapa lama lagi.

Tahniah kepada semua yang bekerja keras menghasilkan Bajet Alternatif 2012 yang nampaknya lebih ke hadapan dan lebih berkebajikan kepada rakyat.

"Transformasi Kerajaan Dari BN ke PR Berjaya, Rakyat Bahagia"

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulilah.kami menyokong budget dari PR.....Begitu mengutamakan WANITA.....Tahniah teruskan....

Tanpa Nama berkata...

4) Bayaran kepada suri rumah sebanyak RM1,000, membabitkan peruntukan RM2 bilion...

ps:-ramai la yang ngaku suri rumah...suami+isteri=rm2000 sebln...tak payah kerja...habis tu sape yang nak menggerakkan ekonomi negara kalu dah ramai tak bekerja...

come on...grow up...jgn tertipu...

Tanpa Nama berkata...

RM1,000 utk surirumah pun golongan pencacai x puashati. siapa yg nak bekerja jika semua mengaku suri rumah katanya. bangang betul. sedangkan semua rakyat perlu makan dan minum, RM1000 itu adalah "keperluan asas" yang x boleh dielakkan walaupun x bekerja. itulah diantaran konsep negara berkebajikan. Kerajaan BN x pernah nampak hal ini, maka sebab itu wujud kemiskinan tegar dan juga masalah sosial apabila anak2 tidak mendapat didikan dan jagaan sempurna dari ibu.. ibu terpaksa bekerja membantu keluarga kerana kos hidup yg terlalu tinggi. wang negara habis dibaham oleh suku sakat dan kroni ahli politik pemerintah di zaman BN sedangkan rakyat marhaen menderita.

Tanpa Nama berkata...

4) Bayaran kepada suri rumah sebanyak RM1,000, membabitkan peruntukan RM2 bilion...

ps:-ramai la yang ngaku suri rumah...suami+isteri=rm2000 sebln...tak payah kerja...habis tu sape yang nak menggerakkan ekonomi negara kalu dah ramai tak bekerja...

come on...grow up...jgn tertipu

---- Jangan la cetek sgt pemikiran saudara...Fikirkan lah jika xdimulakan dari sini bila lg kerajaan BN nak sedar dari lena..Yang hanya mementing poket sendiri..xdelah kerana RM1000 itu rakyat nak tidor tanpa berkerja..fikirlah cukup ke RM2000 untuk byr sewa rumah kereta makan minum bil Elektrik yg melambung tinggi dan susu lampin anak..gunala akal... jgn nak sedap bercakap..maaf jika terkasar :)