4 Okt 2011

Pecat & Dakwa Segera Hakim Yang Memplagiat Itu

Plagiat keputusan: Pakatan mahu rujuk hakim ke tribunal

Ahli parlimen Pakatan Rakyat hari ini memfailkan notis kepada Dewan Rakyat untuk mengemukakan usul bagi merujuk seorang hakim Makamah Rayuan (nama tidak disiarkan) ke tribunal kehakiman.

Usul berkenaan adalah untuk menggesa perdana menteri menggunakan kuasa mengikut Perkara 125(3) Perlembagaan Persekutuan untuk merujuk hakim itu ke satu tribunal yang ditubuhkan di bawah perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Ahli parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh berkata, hakim itu perlu dirujuk ke tribunal berkenaan atas dakwaan memplagiat satu keputusan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Singapura.

Beliau didakwa memplagiat sebahagian daripada satu keputusan yang disampaikan Hakim Mahkamah Tinggi GP Selvam, kata Karpal.

Menurut Karpal yang juga pengerusi DAP, beliau sendiri telah menulis kepada hakim kanan itu pada 29 September dan memberi beliau masa selama tujuh hari untuk menjawab dakwaan berkenaan.

Katanya lagi, dakwaan tersebut merupakan sesuatu yang serius dan melanggar salah laku hakim.

Seorang hakim boleh menggunakan keputusan duluan oleh hakim lain, kata Karpal lagi.

"Tetapi dia kena beri penghargaaan (memetik penghakiman itu), jika tidak ia satu plagiarisme," katanya pada sidang media di bangunan parlimen hari ini.

Namun, menurut Karpal, memandangkan tiada jawapan diterima, maka ia dianggap terjumlah kepada pengakuan terhadap dakwaan tersebut, menurut sepucuk surat ahli parlimen itu yang dihantar kepada setiausaha Dewan Rakyat hari ini.

Keputusan yang didakwa telah diplagiat pada tahun 2000 itu adalah berhubung satu kes melibatkan undang-undang hakcipta. -mk

Ulasan GB

Ini satu jenayah serius. Bagaimana boleh seorang hakim bertindak memplagiat keputusan hakim lain dari negara lain di dalam mengadili kes yang dia sepatutnya melakukan pengadilan secara serius di dalam menegakkan kebenaran dan keadilan?

Lebih memalukan ialah beliau adalah seorang hakim di Mahkamah Rayuan.

Apakah ini standard dan darjat hakim-hakim yang ada di Istana Keadilan negara?

Seorang pelajar pun jika ditangkap memplagiat hasil kerja orang lain, belaiu akan diberikan markah kosong, malah tindakan disiplin diambil menghlangnya menduduki peperiksaan / menyerah tugasan untuk beberapa tahun. Inikan pula seorang "hakim". Binatang punya manusia!

Dahulu pernah Suruhanjaya Diraja Siasatan Kes Lingam, seorang hakim bernama Mokhtar Sidin yang bersikap durjana menggunakan sepenuhnya apa yang ditulis oleh peguam VK Lingam dalam penghakiman rasmi hakim berkenaan.

GB pernah ulas sebelum ini. Petikan:

Rakyat begitu terkejut apabila di dapati terdapat hakim yang sedia melacurkan dirinya kepada golongan mafia dan kapitalis sehingakan mereka sanggup membuat keputusan sesuatu kes dengan mengikut telunjuk golongan mafia tersebut, malah di dalam kes yang ekstrem telah membaca skrip yang disediakan oleh mafia terebut. Petikan dari berita sebelum ini:

Jayanthi berkata beliau "masih ingat dengan jelas" bagaimana Lingam membaca draf penghakiman tersebut dari nota-nota tulisan tangan, manakala seorang lagi kakitangan, J Sumanti menaipnya.

"Lingam kemudiannya membuat pembetulan dengan menggunakan pen dakwat merah. Sumanti kemudiannya membuat pembetulan tersebut dan membuat satu salinan penghakiman tersebut dalam disket untuk diserahkan kepada Mokhtar.

"Saya kemudiannya mendapati penghakiman yang disediakan oleh Lingam itu digunakan sepenuhnya dalam penghakiman rasmi hakim berkenaan," katanya.

Justeru itu rakyat mengutuk keras hakim yang membelakangkan profession mereka tersebut seperti Hakim Mokhtar Sidin yang jelas adalah hakim yang telah mengkhianati profession dan rakyat seluruhnya. Semuga Allah membalas perbuatan jijik dan jelek mereka dengan balasan yang setimpal lantaran pengkhianatan tersebut.


Dan yang perlu dipersalahkan di dalam hal ini adalah KERAJAAN yang sedia ada iaitu UMNO/BN yang BEGITU LEMAH untuk memantau institusi kehakiman sehingga terlacur sedemikian rupa.

Justeru itu kami mengajak dan menyeru rakyat MENOLAK kerajaan yang ternyata korup ini yang telah menghasilkan jabatan-jabaan dan insitusi-institusi yang sama korupnya dengan mereka
.


2 ulasan:

Amuraria berkata...

BILA MAHKAMAH TERIMA KANGAROO JADI HAKIM ! NEGARA MANA YA ?

Tanpa Nama berkata...

Zaman dah terbalik orang baik jadi jahat orang jahat jadi baik