23 Okt 2011

Isu Harga Tanah Dijual Terlalu Rendah: DAP Mahu K'jaan Perak Disiasat

DAP Perak mendesak agar siasatan dijalankan ke atas kerajaan Perak yang didakwa meluluskan lebih 60 ribu ekar tanah di negeri itu dengan bayaran premium yang jauh lebih murah daripada harga pasaran.

Pengerusi DAP Perak Ngeh Koo Ham berkata 60,561.75 ekar tanah telah diluluskan bagi skim industri dan pertanian dengan harga purata hanya RM375 se-ekar.

Walhal Ngeh mendakwa, tanah tersebut mempunyai nilai pasaran sekurang-kurangnya RM20,000 seekar.

Ngeh, yang juga ADUN Sitiawan, menyeru agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memastikan kelulusan tanah tersebut tidak mempunyai unsur rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan.

"Kalau kita kalikan 60 ribu ini, kalau kerajaan negeri buat public auction, sekurang-kurangnya kita boleh mendapat 1.2 billion,"katanya.

Beliau berkata jumlah RM1.2 bilion yang boleh dipunggut daripada jualan tanah tersebut melebihi belanjawan Kerajaan Negeri yang hanya berjumlah RM800 juta.

Ngeh juga tegas mempertahankan dakwaan itu dan tidak akan menarik balik kenyataannya.

"Saya tidak akan menarik balik kenyataan saya kerana segala yang katakan ni adalah berlandaskan fakta yang kukuh dan saya akan memberikan bukti kepada SPRM yang sememangnya kerajaan negeri telah meluluskan 68,503 ekar untuk skim kuari, pertanian dan perumahan,"katanya.



Tiada ulasan: