3 Apr 2011

Loji Penapisan Minyak Terbesar Indonesia Terbakar

Jakarta: Anggota bomba Indonesia bertungkus lumus untuk memadamkan kebakaran di loji penapisan minyak terbesar negara itu ketika api merebak ke tangki simpanan ketiga.

Tiada yang cedera dalam kebakaran itu yang bermula di depot miliki syarikat petroleum negara itu, PERTAMINA, di Jawa Tengah.

“Sebuah tangki simpanan terbakar dengan beberapa letupan kecil kedengaran semalam. Menjelang hari ini, api sudah merebak ke tangki ketiga. Kami mencuba sebaik mungkin bagi memadamkan kebakaran itu.

"Saya tidak boleh membuat spekulasi mengenai punca kebakaran itu pada masa ini. Kami hanya boleh menyiasat selepas kebakaran dipadamkan," kata jurucakap Polis Jawa Tengah, Djihartono. - AFP


Kilang Pertamina Cilacap Kebakaran, Pemadaman Melalui Udara

Ahad, 03 April 2011 11:06 WIB

CILACAP - Menteri Perekonomian, Hatta Rajasa, menyatakan usaha pemadaman kebakaran di Pertamina Refinery Unit (RU) IV Cilacap, Jawa Tengah, akan dilakukan dari udara.

"Sekarang sedang diusahakan untuk memadamkan dari udara. Helikopter sedang bergerak dari Jakarta menuju Cilacap," kata Hatta kepada wartawan setelah selesai meninjau kebakaran di Pertamina RU IV Cilacap pada Ahad (3/4) pagi ini.

Hatta mengatakan bahawa pemadaman melalui udara tersebut tidak menggunakan helikopter sewaan dari Singapura.

"Kita menggunakan heli-heli sendiri, heli yang ada di TNI-AU. Ada enam heli yang bergerak kemari," katanya.

Helikopter tersebut akan menembakkan "foam" untuk mendinginkan dan melokalisasi kebakaran. Selain itu, pasukan yang biasa membuat hujan buatan pun juga dilibatkan untuk memadamkan kebakaran.

Menyentuh mengenai persediaan Bahan Bakar Minyak (BBM), menteri tersebut mengatakan bahawa Pertamina telah menjamin bekalan BBM nasional tidak terganggu.

"Sekali lagi, ini yang terbakar bukan kilang. Kilang Cilacap tetap beroperasi dan kilang Cilacap yang merupakan salah satu kilang yang membekalkan BBM tetap bekerja," katanya. -republika




Tiada ulasan: