23 Mac 2011

Tindakan Mesti Diambil Ke Atas Isteri Khir Toyo

Shah Alam - Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Selangor Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban, Ketelusan (Selcat) menggesa Peguam Negara untuk mengambil tindakan ke atas isteri bekas menteri besar Selangor, Zaharah Kechik.

Menurut Teng Chang Kim, Zaharah tidak menghadiri sidang Selcat apabila beliau dipanggil sebagai saksi.

"Dalam sidang awam pendengaran Selcat yang pertama, di mana ada saksi awam yang telah pun mengingkari perintah Selcat untuk hadir iaitu isteri kepada bekas MB Selangor,"katanya.

Tambah beliau lagi, memandangkan penubuhan jawatankuasa ini telah diperakui oleh mahkamah, maka tindakan terhadap Zaharah perlu diambil demi memastikan
undang-undang terus dipelihara.

"Tetapi hingga hari ini belum ada tindakan pendakwaan yang telah dibuat terhadap beliau. Dengan kedudukan enakmen penghinaan dewan yang telah pun dibenarkan oleh mahkamah saya berharap pihak peguam negara akan ambil tindakan segera untuk menegakkan undang-undang yang telah pun diluluskan oleh dewan dan disahkan mahkamah,"jelasnya.

Zaharah adalah Bekas Yang Dipertua Badan Amal dan Kebajikan Isteri-Isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis) antara 11 saksi utama yang dipanggil pada sesi Selcat pada Mac 2009.

Turut dipanggil sebagai saksi pada sesi pendengaran awam yang akan berlangsung sehingga 31 Mac itu ialah bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo.

Anggota Selcat, Haniza Mohd Talha berkata siasatan awal jawatankuasa itu mendapati terdapat sumbangan wang yang besar kepada badan itu setiap bulan sehingga mencecah RM1 juta sejak penubuhannya pada 1985.

Isu Balkis mencetuskan kontroversi apabila wang milik badan itu, dilapor dipindahkan ke satu akaun lain sebaik sahaja negeri itu jatuh ke tangan Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum 8 Mac lepas.

Zaharah, yang juga isteri Mohamad Khir, dilaporkan memanggil mesyuarat tergempar Balkis pada 11 Mac untuk membubarkannya dan menutup akaun sehari kemudian.
-tvsnews-


Selcat dapat perakuan mahkamah

DUN Selangor berjaya mendapat perakuan mahkamah bahawa jawatankuasa Jawatankuasa Pilihan Khas Selangor Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban, Ketelusan (Selcat) merupakan jawatankuasa sah mengikut undang-undang.

Speaker Datuk Teng Chang Khim berkata, perakuan itu didapati melalui satu keputusan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam semalam.

Teng (berkata, keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam itu memutuskan bahawa keputusan dalam sidang dewan tidak boleh dicabar oleh mana-mana mahkamah.

"Mahkamah bersetuju bahawa keputusan yang dibuat oleh DUN dilindungi oleh Perkara 72 dan Perkara 77 Perlembagaan Persekutuan," kata Teng dalam satu sidang akhbar di pejabatnya hari ini.

Keputusan mahkamah itu mengenepikan satu saman yang dikemukakan oleh tiga orang ADUN BN yang cuba mendapatkan perisytiharan bahawa jawatankuasa Selcat tidak sah.

Tiga wakil rakyat berkenaan ialah Datuk Raja Ideris Raja Ahmad, Hasiman Sidom dan Wong Koon Mun.

Tindakan pada isteri Khir Toyo

Sehubungan itu juga, Teng juga meminta Peguam Negara supaya mengambil tindakan ke atas isteri bekas menteri besar Selangor Datin Zaharah Kechik.

Katanya, Zaharah tidak menghadiri sidang Selcat walau telah dipanggil sebagai saksi.

"Itu berlaku pada penggal pertama Selcat di mana (Zaharah) telah dipanggil sebagai saksi tetapi tidak hadir.

"Maka ia merupakan kesalahan di bawah enakmen penghinaan dewan 2009 yang sekarang ini disahkan oleh mahkamah sebagai undang-undang sah.

"Oleh itu saya menggesa Peguam Negara mengambil tindakan untuk mendakwa beliau kerana melanggari peruntukan enakmen penghinaan dewan.

"Tidak ada perkara yang was-was lagi untuk mereka laksanakan," kata Teng lagi. -mk


1 ulasan:

MIBU BULAN. berkata...

Kepada Polis Di Raja Malaysia....
Apa hampa tunggu lagi.... Melaon bersama isteri menonggang motosikal tak pakai topi kleder tak samake?... Kalau orang kampong dan orang miskin hampa kejar sampai depan rumah....Saman selagi ada kesalahan....