3 Feb 2011

[Bergambar] Polis Preman Menyamar Pro-Mubarak Kacaubilaukan Protes Rakyat Mesir

Kaherah: Beratus-ratus penyokong kerajaan bertempur dengan penunjuk perasaan prodemokrasi di dataran Tahrir di pusat bandar Kaherah semalam, sehari selepas presiden Hosni Mubarak mengumumkan tidak akan bertanding mengekalkan jawatan pada pilihan raya September ini.

Perkembangan terbaru petang semalam itu membayangkan Mubarak memulakan langkah keras untuk menamatkan bantahan besar-besaran di seluruh Mesir yang memasuki hari kesembilan semalam.

Penunjuk perasaan berjumlah hampir sejuta di dataran itu berkata sesetengah daripada kumpulan prokerajaan itu adalah polis berpakaian preman.

Sesetengah daripada mereka merempuh perhimpunan penunjuk perasaan menaiki kuda, unta dan kereta kuda, menghayun rotan dan kayu.

Kumpulan bertentangan itu dilihat menyerang dengan menumbuk, memukul dengan kayu dan membaling batu dengan anggota tentera yang mengawal di dataran itu tidak langsung campur tangan untuk meleraikan mereka.

Beberapa orang kelihatan cedera, manakala ramai melarikan diri.

Pertempuran itu tercetus ketika masyarakat antarabangsa memberi tekanan kepada Mubarak untuk meletak jawatan. Amerika Syarikat memberitahu beliau agar peralihan kuasa harus bermula segera.

Penyokong Mubarak untuk kali pertamanya keluar di jalanan dalam jumlah yang besar semalam, namun jumlahnya jauh lebih kecil berbanding penunjuk perasaan prodemokrasi.

Awal tengah hari semalam, penyokong Mubarak itu merempuh rantaian manusia yang dibuat oleh penunjuk perasaan prodemokrasi yang cuba melindungi ratusan ribu yang lain di dataran Tahrir.

Penyokong kerajaan itu mencabut sepanduk yang mengecam Mubarak dan pergaduhan menyusul ketika mereka bergerak ke arah tengah dataran itu.

Pertempuran itu tercetus beberapa jam selepas jurucakap tentera membuat kenyataan melalui televisyen menggesa penunjuk perasaan bersurai.

Di ISKANDARIAH, bandar kedua terbesar Mesir, pertempuran juga tercetus di antara penyokong kerajaan dan penunjuk perasaan sebaik saja ucapan Mubarak itu yang disiarkan secara langsung oleh televisyen berakhir.

Barisan pembangkang yang termasuk Ikhwanul Muslimin yang diharamkan kerajaan dan tokoh pembangkang Mohammed ElBaradei, membalas desakan tentera dengan menyatakan lebih banyak tunjuk perasaan akan diadakan.

Kumpulan itu berkata mereka akan hanya berunding dengan naib presiden Omar Suleiman seperti yang ditawarkan kerajaan selepas Mubarak meletakkan jawatan. – Reuters/Agensi









2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

teruskan rakyat mesir jangan undur

Tanpa Nama berkata...

DiMalaysia pun apa bezanya.Yang selalu buat kecoh dan menimbulkan huru-hara semasa demonstrasi aman,siapa?