3 Feb 2011

10 Penerbangan Sehari Ke Mesir

TUDM sasar 10 penerbangan sehari

SUBANG: Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) berharap dapat melakukan sembilan hingga 10 misi penerbangan antara Kaherah dan Jeddah setiap hari menggunakan tiga pesawat pengangkut C130 bagi membawa keluar rakyat Malaysia dari Mesir.

Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin, berkata operasi pemindahan itu akan dilakukan dalam dua fasa.

Fasa pertama membabitkan penggunaan tiga pesawat C130 dan kapal Bunga Emas 5 yang kini dalam perjalanan dari Teluk Aden ke Pelabuhan Ain Sukhna, Mesir untuk membawa rakyat Malaysia ke Pelabuhan Jeddah.

Fasa kedua membabitkan misi untuk membawa semua rakyat Malaysia terbabit dari Jeddah ke Malaysia.

Azizan berkata, pesawat TUDM yang berlepas secara berperingkat semalam dijangka tiba di Jeddah petang dan malam ini, sebelum meneruskan perjalanan ke Kaherah.

"Pada masa sama, kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (Bunga Emas) pula dijangka tiba di Pelabuhan Ain Sukhna di Mesir jam 8 malam, 5 Februari ini. Bunga Emas akan mampu membawa 500 rakyat Malaysia ke Pelabuhan Jeddah bagi setiap perjalanan.

“Fasa pertama operasi bersepadu ini dijangka selesai dalam masa empat atau lima hari,” katanya.
Berita Harian difahamkan, pesawat C130 yang diubah suai mampu mengangkut 200 penumpang untuk penerbangan yang mengambil masa dua hingga tiga jam dari Kaherah ke Jeddah.

Penerbangan pertama ke Jeddah membawa bekalan makanan, berlepas dari Pangkalan TUDM Subang pada jam 4 petang semalam, diikuti dua lagi pesawat yang turut membawa bersama 11 wartawan Malaysia pada jam 9 malam.

Kementerian Pertahanan dalam satu kenyataan petang semalam berkata, urusan pemindahan dari Kaherah ke Jeddah akan dilakukan 24 jam sehari dengan keupayaan untuk memindah kira-kira 2,000 rakyat Malaysia sehari.

Dalam pada itu, Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, proses perpindahan akan dilakukan dari Kaherah dan beberapa kawasan bergolak di Mesir ke Lapangan Terbang Alexandria sebelum dihantar ke penempatan sementara di Jeddah.

"Di Mesir, ATM akan bekerjasama dengan kedutaan Malaysia di sana, Timbalan Menteri Luar A Kohilan Pillay, Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Shahlan Ismail serta wakil Jabatan Keselamatan Negara (MKN) untuk mengkooridnasi semua pesawat dan kapal," katanya.

Ahmad Zahid berkata, kira-kira 100 orang pegawai ATM, kedutaan Malaysia di Mesir, MKN dan Kementerian Luar Negara terbabit misi perpindahan ini.

Sementara itu, Pengarah Operasi Penerbangan Malaysia (MAS), Kapten Mohamed Azharuddin Osman dalam satu kenyataan berkata MAS akan mengendalikan penerbangan bantuan, mulai esok.

Pesawat bantuan MH8010 dijadual berlepas dari Kuala Lumpur jam 9 ini dan dijangka tiba di Kaherah pada jam 1.20 tengah hari (waktu tempatan).

Ulasan GB

Itulah kepentingan adanya media baru seperti blog yang melaporkan kelembapan kerajaan di dalam usaha menyelamatkan para pelajar Malaysia di Mesir.

Kini, baru ada usaha pihak TUDM yang bersungguh-sungguh untuk melakukan misi menyelamatkan para peljar kita di sana setelah negara-negara telah pun berjaya mengelurkan para pelajar mereka dari pergolakan yang semakin meruncing di Kaherah.

Kita doakan agar para pelajar kita selamat di sana.

Tiada ulasan: