18 Dis 2010

Pelacuran Dan Amalan "Sugar Daddy" Meluas Di IPT

Cegah segera pelacuran di universiti

Angkatan Siswi Dinamis UKM (AKSIS) terpanggil untuk membicarakan isu hangat siswi-siswi di institusi pengajian tinggi awam dan swasta (IPTA/S) yang didapati melacur dan perihal menyimpan 'sugar daddy'. Masakan bau bangkai gajah dapat ditutup. Gambar Fail

Tidak dapat tidak, setiap hari kita dapat membaca sama ada di akhbar-akhbar rasmi mahupun di media-media tidak rasmi di alam maya , yang menyebut tentang kegiatan pelacuran yang dilakukan oleh golongan siswi IPT-IPT tempatan, tidak kira awam mahupun swasta.

Isu ini kembali hangat apabila ADUN Tanjung Batu, Datuk Hamisa Samat meminta Kementerian Pengajian Tinggi beri perhatian serius kepada masalah aktiviti pelacuran di kalangan mahasiswi kerana ia menjejaskan nama baik IPT, selain menyelamatkan masa depan golongan yang terlibat.

AKSIS jelas terpanggil untuk menyatakan dengan tegas atas apa alasan sekali pun kegiatan melacur ini adalah haram. AKSIS juga percaya permasalahan ini timbul apabila di kalangan pengurusan universiti dan pihak berkuasa serta kerajaan tidak tegas dan menyebabkan hari ini, kegiatan pelacuran ini baik secara sukarela atau terpaksa makin membiak.

AKSIS percaya semua kegiatan ini berpunca daripada hasil pulangan yang lumayan. Lebih-lebih lagi ada tangan-tangan yang menjadi 'ejen' untuk melakukan urusaniaga yang jijik sebegini.

AKSIS kecewa kerana status siswi yang sedang berada di pusat pengajian tinggi maka menyebabkan harga diri yang ditawarkan akan menjadi lebih tinggi.

Kita yakin harga yang ditawarkan semakin tinggi berdasarkan ilmu akademik. Ditambah lagi kalau ada rupa paras maka semakin mahal harga lacuran mereka.

AKSIS juga kecewa kerana seandainya di peringkat pendidikan tertinggi mula disaluti kegiatan melacur maka tidak mustahil sedikit masa lagi makin ramai yang terjebak dalam kegiatan pemerdagangan orang ini.

Dengan status mereka yang berpendidikan tinggi, bertopengkan pelajar di pusat pengajian tinggi, masyarakat sudah terpedaya dengan helah mereka maka jangan terkejut sekiranya selepas tamat pengajian, melacur ini menjadi kerja sampingan mereka.

Sistem 'perniagaan' mereka akan lebih bersistematik kerana mereka berselindung dengan kerjaya yang sah, mempunyai jawatan dan berpendapatan tetap.

AKSIS berpandangan jelas bahawa inilah natijahnya sistem pendidikan negara yang berorientasikan kepada peperiksaan dan pasaran kerja tanpa mengambilberat ajaran agama yang menyebabkan fenomena pelacuran ini akan berterusan dan makin berpengaruh tanpa dapat disekat.

AKSIS juga berpandangan jelas pelacuran dan amalan menyimpan 'sugar daddy' di kalangan pelajar IPT perlu dibersihkan segera.

Program pemutihan perlu dilakukan segera kerana gelaja pelacuran ini tidak mustahil akan melibatkan pekerja universiti kerana golongan ini adalah mereka yang berhubungan dengan siswa-siswi setiap hari. Jalan mudah untuk mendapat gred yang baik, serahkan diri anda kepada pensyarah!

AKSIS UKM di bawah Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) jelas menjunjung Falsafah Universiti Kebangsaan Malaysia yang jelas menekankan paduan antara iman kepada Allah dengan ilmu yang bermanfaat serta gabungan antara teori dengan amal adalah dasar utama bagi perkembangan ilmu.

Seharusnya ilmu yang tinggi mampu mendidik dan menjadi benteng untuk mengawal maruah bukannya dijadikan batu loncatan untuk mencari pendapatan lumayan dengan kerja-kerja haram seperti pelacuran ini.

AKSIS juga dengan ini menyeru pihak pentadbiran IPT-IPT awam mahupun swasta, ahli-ahli Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM), badan-badan pelajar yang berauthoriti serta orang perseorangan khususnya yang terlibat dan berhubungan dengan kampus-kampus setiap hari agar bersama-sama memantau gejala yang hari demi hari merosakkan nusa, bangsa dan negara ini.

Bersama-sama kita mencegah dan membanteras aktiviti tidak bermoral ini. Laporkan kepada pihak berkuasa sekiranya anda mendapati rakan-rakan anda terlibat dengannya.

Tiada ulasan: