28 Okt 2010

Risalah Banyak Salah Ejaan, Kementerian Pelancongan Memalukan Negara Di Ekspo Shanghai

Risalah Promosi Malaysia Di Shanghai Banyak Kesilapan Memalukan

KUALA LUMPUR: Memalukan apabila risalah mempromosikan Malaysia yang diedarkan di Pavilion Malaysia sempena Ekspo Dunia Shanghai 2010 mempunyai banyak kesilapan ejaan dan penggunaan tata bahasa serta struktur ayat yang lemah.

Demikian dedah Anthony Loke (DAP-Rasah) pada sidang media di lobi Parlimen di sini pada Khamis.

Beliau berkata, setiap pelawat yang mengunjungi Pavilion Malaysia akan diberikan ‘goodie bag’ daripada Tourism Malaysia yang antaranya mengandungi beberapa risalah dalam bahasa Inggeris dan Mandarin.

“Apa yang memalukan apabila tahap penguasaan Inggeris yang ‘dipersembahkan’ dalam risalah berkenaan amat mendukacitakan.

“Lebih menyedihkan apabila mendapati sebanyak 11 kesilapan ejaan pada risalah asli yang mempromosikan Malaysia. Ayat pertama sahaja menggunakan perkataan-perkataan ‘bombastic’ tetapi struktur ayatnya begitu lemah,” katanya.

11 kesalahan ejaan yang dikenal pasti dalam risalah itu seperti nulticultural (multicultural), Taman Nerara (Taman Negara), incite (invite) dan decelopment (development).

Antara lain adalah Pacilion (Pavilion), locationgs (location), pictureque (picture), visitous (visitor), form (from) dan ctry (country).


“Saya difahamkan, perkataan 'locationgs' adalah Inggeris ala loghat Terengganu. Itu baru 11 kesilapan ejaan, belum lagi penggunaan tata bahasanya sangat lemah,” katanya.

Anthony berkata, beliau bukanlah pakar tetapi tertanya-tanya apa yang dapat diperjelaskan oleh ‘pakar’ kepada Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen mengenai perkara tersebut.

“Saya juga tertanya-tanya bagaimana ‘pakar’ itu boleh cuai sehingga terlepas pandang mengenai kesilapan yang tidak sepatunya berlaku,” katanya lagi.

Anthony turut kesal dengan konsep Pavilion Malaysia yang menelan belanja RM35 juta tidak mencerminkan tema ekspo dunia berkenaan iaitu ‘Better City – Better Life'.

Menurutnya, hanya produk tempatan ditonjolkan dan itu bukan tujuan utama sebaliknya mempamerkan apa yang negara boleh sumbangkan kepada kehidupan lebih baik.

“Saya betul-betul kecewa dengan Pavilion Malaysia, ditambah pula dengan kesilapan yang berlaku amat memalukan.

“Risalah itu diberikan kepada semua pelawat dari seluruh dunia. Bayangkan apa yang mereka fikir mengenai Malaysia berkaitan dengan standard bahasa Inggeris,”
katanya.

Anthony memperjelaskan, risalah tersebut diperoleh dari Shanghai sewaktu kunjungannya bersama Ahli Parlimen DAP lain ke ekspo itu pada September lalu.

Katanya, beliau bukan ‘insan bertuah’ apabila seorang sahaja yang mendapat risalah sedemikian (dengan kesilapan ejaan, penggunaan tatabahasa dan struktur ayat lemah).

“Ini adalah edisi pada September. Saya tidak tahu berapa edisi yang mereka ada. Sudah tentu bukan sehelai dua diedarkan kerana ia pasti dicetak dalam jumlah besar,” katanya. -mstar

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pas perintah Kelantan bermula pada tahun 1990. Pada tahun 1995 mereka mengswastakan perkhidmatan air di Kelantan. Mereka menubuhkan Kelantan Water Sdn Bhd (KWSB) yang mana syarikat usahasama Thames Water dari Britain dan Yakin (anak syarikat PKINK). Thames Water memegang 70 % saham dalam KWSB, manakala Yakin 30 %. Lihat di sini

Setelah beberapa tahun diswastakan, keadaan tetap sama. Tiada perubahan, rakyat tetap menghadapi masalah mendapat bekalan air. Kenapa ? sudah diswastakan pun masih tak berubah. Ini kerana wujudnya masalah antara kerajaan negeri dan Thames Water.

Perjanjian itu lebih berat dan menguntungkan Thames Water termasuklah untuk menaikkan tarif air. Itulah yang menyebabkan Kerajaan Kelantan tidak bersetuju.

Inilah contoh kecerdikan Pas yang saya nak beritahu. Mereka sudah tandatangan perjanjian, selepas itu baru mereka sedar yang perjanjian itu berat sebelah. Kalau sudah tahu berat sebelah janganlah tandatangan dulu. Perinci dulu setiap patah perkataan dalam perjanjian tersebut sebelum tandatangan. Selepas tandatangan baru dia sedar yang dia kena tipu. Cerdik kan ?

Jika tidak silap saya pada masa itu Nik Aziz berkata dia menandatangan perjanjian tersebut dengan tidak membaca terlebih dahulu isi kandungan perjanjian itu. Katanya ketika itu dia baru selesai makan nasi, kemudian ada orang hulur dokumen untuk tandatangan, maka dia terus saja tenyeh dokumen itu tanpa meneliti isi kandungannya.

Selepas itu baru dia sedar yang dokumen itu berat berat sebelah. Nasi sudah menjadi bubur, jika dia nak batalkan perjanjian itu maka Kerajaan Kelantan perlu membeli saham Thames Water 70 % dengan nilai RM 50 juta.
Cerita sepenuhnya di RBF sini. Yang bawa Thames ke Kelantan ialah Husam. Cerdik betul 1Husam: Rakyat ditindas, Gondol Bukit Diutamakan ... itu risalah yang kami terjumpa di Galas. Hehehe ...

Tanpa Nama berkata...

salam
sedara tks ye kerana info
tapi...tak kena mengena dengan artikel ni
patut p la cerita kat blog kickdella baru la ada kick
@
baru la pesona non grata

nana baling berkata...

Ng Yen Yen ni mende. Benda simple camtu pun tak leh buat dengan baik... mende punya menteri !

Tanpa Nama berkata...

Duit rakyat begitu banyak dihabiskan oleh ajensi pelancungan ni tapi kerja yang senang ni pun tak sempurna.Pegawai yang bertanggungjawab membuat kerja ni wajar disingkirkan kerana telah memalukan negara dan kontrektor yang buat kerja ni pun wajar disenarai hitamkan.