14 Jul 2017

[VIDEO] Jawatankuasa Baharu & Logo Pakatan Harapan Diumumkan

Anwar, Dr M ketuai Pakatan, logo ‘gunung’ jadi pilihan

Gabungan 4 parti di bawah Pakatan Harapan malam tadi mengumumkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai pemimpin tertinggi, di samping memilih logo baharunya yang akan digunakan pada pilihan raya umum akan datang.

Anwar diumumkan “ketua umum” dan Dr Mahathir sebagai “pengerusi”, jawatan sama yang dipegang dalam parti masing-masing.


Dalam kenyataan bersama dibacakan Dr Mahathir, gabungan itu turut mengumumkan akan mengemukakan permohonan baru untuk mendapatkan pengampunan bagi Anwar, yang kini dilarang bertanding sebagai calon pilihan raya selepas dijatuhkan hukuman 5 tahun penjara pada 2015.

“Permohonan yang dikemukakan mengikut proses undang-undang ini, dengan perkenan…Yang di-Pertuan Agong, akan membolehkan Anwar kembali mengambil bahagian semula dalam politik negara sepenuhnya,” kata kenyataan ditandatangani pemimpin tertinggi PKR, DAP, Amanah dan PPBM, selepas mesyuarat di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya malam tadi.

Antara hadir pada mesyuarat itu ialah Dr Mahathir sebagai pengerusi PPBM, Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Pemangku Pengerusi DAP Tan Kok Wai dan Presiden Amanah Mohamad Sabu.

Ketika ditanya sama ada struktur baharu itu merestui Anwar sebagai calon perdana menteri, Dr Mahathir menjawab:

“Dia akan dibebaskan hasil usaha perdana menteri yang terdahulu daripadanya dan kita akan mohon supaya dia dapat pengampunan diraja dan selepas itu kita akan melalui proses undang-undang,” katanya, sambil menambah ia sesuatu yang tidak dapat dilakukan serta merta “kerana perdana menteri yang akan mengambil alih ini mempunyai tugas yang banyak”.

Sebelum ini, timbul beberapa desakan supaya Dr Mahathir menjawat perdana menteri sebelum melantik Anwar yang kini masih menjalankan hukuman penjara.

Dr Mahathir enggan menjawab sama ada rancangan itu dipersetujui PH.

“Yang itu kita akan isytihar tak lama lagi,” katanya.

“Nombor 7 akan kita isytihar,” kata Dr Mahathir merujuk perdana menteri ke-7 selepas Datuk Seri Najib Razak.

“Tapi hari ini kita isytihar nombor 8 sahaja.”

Logo baharu ‘puncak gunung’

Logo rasmi yang dipilih mewakili gabungan itu berlatarbelakang warna merah, dengan perkataan “Harapan” dibahagikan oleh sebuah segitiga di tengahnya.


“Kita besarkan A menjadi satu gunung puncak yang tinggi,” kata Dr Mahathir selepas mesyuarat itu.

Logo baharu itu sekiranya didaftarkan akan buat pertama kali digunakan pembangkang pada pilihan raya umum. Sebelum ini, parti pembangkang di bawah Pakatan Rakyat yang kini dibubarkan menyertai pilihan raya dengan logo masing-masing.

Senarai kepimpinan diumumkan hari ini hasil daripada rundingan yang memakan masa beberapa bula melibatkan pimpinan tertinggi 4 parti itu.

Selain Dr Mahathir dan Anwar, Wan Azizah dilantik menjadi presiden, dibantu timbalannya Muhyiddin (PPBM), Lim Guan Eng (DAP) dan Mohamad Sabu (Amanah).

Empat naib presiden turut dilantik mewakili setiap parti, iaitu Datuk Seri Azmin Ali, Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Chong Chieng Jen dan Salahuddin Ayub.

Bekas timbalan menteri Datuk Saifuddin Abdullah dilantik sebagai ketua setiausaha, manakala ahli Parlimen DAP, M. Kula Segaran dilantik bendahari.

Dalam kenyataannya, PH berjanji menghapuskan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang mula dilaksanakan pada April 2015, dalam masa 100 hari selepas membentuk kerajaan sekiranya menang pilihan raya umum akan datang.

Ia antara 7 janji lain yang turut menyentuh harga petrol, kos kehidupan, reformasi institusi, rasuah, 1MDB dan Felda.

“Melalui kesatuan politik di antara PKR, DAP, Amanah dan PPBM, kami akan menggembleng seluruh kekuatan rakyat untuk memenangi pilihanraya umum ke-14 dan membentuk kerajaan,” kata kenyataan itu. -FMT


KENYATAAN MEDIA MAJLIS PRESIDEN PAKATAN HARAPAN
13 JULAI 2017


Menyedari bahawa rakyat mengharapkan perubahan politik negara ke arah pemerintahan yang lebih demokratik, adil dan sejahtera serta sebuah kerajaan yang komited untuk melaksanakan reformasi institusi, menjalankan tadbirurus yang baik dan mengutamakan kebajikan rakyat; dan

Menginsafi bahawa Malaysia di bawah pemerintahan kerajaan Barisan Nasional sedang berada di dalam keadaan krisis yang tenat, terpalit dengan skandal rasuah dan salah guna kuasa yang amat luar biasa, dan rakyat menanggung beban;

Maka, Pakatan Harapan mengambil tanggungjawab untuk membela rakyat dan membina semula negara yang dirosakkan oleh pentadbiran Dato Sri Najib Tun Razak. Melalui kesatuan politik di antara KEADILAN, DAP, AMANAH dan PPBM, kami akan menggembleng seluruh kekuatan rakyat untuk memenangi pilihanraya umum ke-14 dan membentuk kerajaan.

Oleh yang demikian, Pakatan Harapan mendokong matlamat-matlamat berikut:

1) Menurunkan kerajaan pimpinan kleptokrat yang diketuai oleh Dato Seri Najib Tun Razak;
2) Memulihkan kedaulatan dan keluhuran undang-undang seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia;
3) Membatalkan dan memperbetulkan semua tindakan yang melanggar undang-undang dan menggadaikan kepentingan rakyat di bawah pentadbiran Dato’ Seri Najib termasuk mendapatkan kembali wang rakyat yang hilang melalui skandal besar seperti 1MDB;
4) Membebaskan semua tahanan politik dan menggugurkan semua dakwaan politik;
5) Reformasi undang-undang dan institusi yang telah disalahgunakan terutamanya berhubung kuasa Perdana Menteri; dan
6) Menghadkan penggal perkhidmatan Perdana Menteri kepada dua penggal sahaja.

Sebagai tanda kesatuan politik yang lebih jitu, segar dan dinamik, Majlis Presiden Pakatan Harapan bersetuju menerima struktur kepimpinan Pakatan Harapan yang baharu iaitu:

Ketua Umum:
Dato’ Seri Anwar Ibrahim

Pengerusi:
Tun Dr Mahathir Mohamad

Presiden:
YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail

Timbalan-Timbalan Presiden:
YB Tan Sri Muhyiddin Yassin
YAB Lim Guan Eng
Tuan Haji Mohamad Sabu

Naib- Naib Presiden:
YAB Dato’ Seri Mohamed Azmin Ali
YB Dato’ Seri Mukhriz Mahathir
YB Chong Chieng Jen
Tuan Haji Salahuddin Ayub

Ketua Setiausaha:
Datuk Saifuddin Abdullah

Bendahari:
YB M. Kula Segaran

Sejurus mendapat mandat rakyat dalam PRU-14, dalam tempoh 100 hari pertama setelah membentuk kerajaan, Pakatan Harapan komited untuk melaksanakan perkara-perkara berikut:

• Menghapuskan GST;
• Menstabilkan harga petrol;
• Memberi fokus kepada usaha meringankan beban rakyat;
• Memulakan proses reformasi institusi secara menyeluruh;
• Memerangi rasuah hingga ke akar umbi;
• Menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Di-Raja Skandal 1MDB; dan
• Memulihkan FELDA.

Pakatan Harapan memberi komitmen bahawa proses memohon pengampunan dan pembebasan Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan dimulakan dalam tempoh seminggu selepas Pakatan Harapan membentuk kerajaan. Permohonan yang dikemukakan mengikut proses undang-undang ini, dengan perkenan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, akan membolehkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim kembali mengambil bahagian semula dalam politik negara sepenuhnya.

Ditandatangani oleh:

YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad
Pengerusi PPBM

YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
Presiden KEADILAN

YB Tan Sri Muhyiddin Yassin
Presiden PPBM

YB Tan Kok Wai
Pemangku Pengerusi DAP

YBhg Tn Hj Mohamad Sabu
Presiden AMANAH




ULASAN GB

Syukur kepada Allah swt dan tahniah kepada Pakatan Harapan di atas kejayaan pembentukan struktur kepimpinan Pakatan Harapan yang baharu.

Semuga dengan kejayaan ini akan merintis kejayaan dan kemenangan yang lebih banyak dan yang lebih besar khususnya kejayaan dan kemenangan di dalam pilihanraya umum yang akan datang ini.

Tugas pertama kini ialah TUMPAS.... Tumbangkan UMNO/BN dan PAS!






RAYUAN SUMBANGAN

Saya amat memerlukan sumbangan tuan-puan untuk mendapat sebuah laptop berkuasa tinggi (i7) bagi kerja-kerja mengemaskinikan blog ini. 

Laptop GB yang ada kini sudah begitu lama dan tidak lagi dapat menampung kerja-kerja berat seperti pengeditan video, grafik dan live streaming. Ia mudah panas dan padam tiba-tiba menyebabkan pengemaskinian blog pun jadi tergendala. 

Justeru itu, GB dengan rendah hati merayu sumbangan dari tuan-tuan dan puan-puan untuk menghulurkan sumbangan bagi membantu GB mendapatkan sebuah laptop i7 yang baharu (jenama MSI atau ASUS) dengan cool-iced technology. Sumbangan boleh dilakukan ke akaun pemegang amanah tabung Kelab Greenboc seperti tertera di bawah ini:

Akaun Maybank: 104058248904
Nama: ZULKIPLY BIN HARUN

Maklumkan semua sumbangan sdra kepada email: greenboc@gmail.com

Semuga Allah membalas jasa baik tuan-puan dengan ganjaran berlipat ganda.

p/s Iklan ini akan dipadam apabila sumbangan telah mencukupi.






FEATURED ADS





8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah...akhirnya Tun M dan Anwar berjaya bersatu padu utk bergerak bersama demi Malaysia yg tercinta... teruslah mengorak langkah... jgn lagi tersekat sekat dan masih mengharap pada pascai yg tak sudi... kehkehkehh...

P/s : Azmin, please take note.

Tanpa Nama berkata...

Terbaik! Hancur BN! Hancur PAS!

dNAN SAhARA berkata...

Terbaik. Syabas!

Tanpa Nama berkata...

Terkucil lah PAS, pak lebai mana tahu strategy politik. Harapkan Zuhdi, dia tu barua UMNO yang kerjanya membantutkan lebai2 PAS. Lagi pun Hadi dan geng dah tersedak dedak 90 juta pastilah sokong UMNO walaupun dia tahu UMNO tu penyamun. Rasa macam nak joint HARAPAN tapi kemaluan dah besar. Nasib kau lah PAS.

Tanpa Nama berkata...

Yang peliknya kenapa parti lebai menjerit macam orang kena histeria bila tengok logo tu! Macam2 komen diberi bila lihat logo 'arrow' tu.
mungkin juga `arrow' tu akan terpacak ditengah2 logo nanti `bulan' kot!
Rakyat dok fikirkan masalah negara, lebai2 sibuk pasal logo...

Tanpa Nama berkata...

jawatan lain tidak membimbangkan UMNO...yang membimbangkan UMNO ialah Anwar Ibrahim yang pertama... sangkaan UMNO tentu lah Mahathir... pelik walaupun dalam penjara Anwar masih dihormati... masih memainkan peranan...

Tanpa Nama berkata...

Penyatuan ini sesungguhnya amat dialu2kan...cuma kdg2 rasa tak seronok bila mana ada ceramah2 PH, kisah2 politik lama asyik diungkit2 utk menonjolkan individu2 tertentu. Saya rasa elok lah jgn terlalu menonjolkan sesiapa yg paling berjasa atau pengorbanan sapa yg memungkinkan semua ini berlaku. Makna kata tidak perlu terlalu bernostalgia dgn kisah lampau.

Dlm politik malah utk menjadi pemimpin mmg lumrah pengorbanan itu pasti dituntut. Menonjolkan individu2 tertentu akan melahirkan semangat berpuak selepas PH berjaya menawan putrajaya. Setiap rakyat msia akan tetap mengenang jasa2 pemimpin2 yg berkorban utk rakyat tanpa perlu diperingatkan sentiasa dlm setiap ceramah2 PH. Lebih bagus kalau dipasak dgn jelas matlamat2 baru era political reformed di malaysia dgn agenda2 yg mantap agar rakyat boleh menaruh harapan yg tinggi dgn penuh keyakinan.

Radzi Manan berkata...

Dlm pasukan harApan ni ade sorang bekas perdana menteri, 2 timbalan perdana menteri, 3 menteri besar dan sorang timbalan menteri....pengalaman dlm pasukan ni pun dh cukup kukuh tuk bina balik negara ni