28 Okt 2010

Kisah Berkenaan Remaja Sekolah

Dungun – Seorang pelajar yang masih menuntut di Tingkatan Empat di salah sebuah sekolah menengah dekat sini diperintah berkelakuan: baik selama setahun oleh mahkamah selepas didapati berkhalwat dengan teman lelakinya.

Tertuduh wanita yang difahamkan sudah kematian :bapa dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah Dungun kerana didapati berkhalwat dengan teman lelaki di rumahnya dekat Kampung Sungai Buaya, April lalu.

Mengikut kertas pertuduhan yang dibacakan Pendakwaraya Syarie, Azmi Tengah, ketika serbuan dilakukan oleh sepasukan Anggota Pe-nguat Kuasa Syariah kira-kira jam 10.40 malam di sebuah di Jalan Lembah Kubur, Sungai Buaya, sebaik pintu diketuk, ia dibuka oleh seorang wanita Melayu yang berkemban dengan kain batik.

Hasil pemeriksaan di sebuah bilik bahagian belakang rumah tersebut mendapati seorang wanita Melayu memakai baju tanpa lengan berwarna putih dengan seluar pendek paras lutut.

Pemeriksaan lanjut pula menemui seorang lelaki Melayu yang menyorok di bawah katil dengan hanya memakai seluar ‘boxer’ berwarna kelabu tanpa baju.

Hasil soal siasat, kedua-dua pasangan terbabit didapati tidak mempunyai hubungan muhrim manakala, teman lelakinya dipercayai memasuki bilik tertuduh me-lalui tingkap.

Sehubungan itu, kedua-dua tertuduh yang masih berstatus pelajar itu kemu-diannya dihadapkan ke mahkamah atas kesalahan khalwat mengikut Seksyen 31(a) dan (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Takzir Negeri Terengganu yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.


Perbicaraan terhadap tertuduh lelaki selesai ketika perbicaraan sebelumnya iaitu pada 18 Julai lalu apabila mahkamah menjatuhkan hukuman denda RM2,400 atau dua bulan penjara ke atasnya.

Selepas mendengar hujah pendakwa raya dan me-ngambil kira rayuan daripada tertuduh, Hakim Syarie, Shamsuddin Ngah akhirnya memerintahkan murid Tingkatan Empat itu dikenakan jaminan berkelakuan baik selama setahun dengan bon jaminan berjumlah RM1,500.

Wang jaminan kemudiannya dijelaskan oleh ibu tertuduh yang difahamkan bekerja sebagai tukang masak di sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) awam berdekatan. -SH


Remaja dirogol rakan sekolah

AMPANG – Seorang pelajar perempuan berusia 13 tahun dirogol di rumahnya di kawasan Keramat, sewaktu ketiadaan ibu bapanya, baru-baru ini.

Lebih memalukan, kejadian 15 Oktober lalu berlaku ketika umat Islam sedang bersia-siap untuk menunaikan Solat Jumaat.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abdul Jalil Hassan berkata, sewaktu kejadian, bapa saudara mangsa terlihat kelibat anak saudaranya itu di dalam bilik bersama seorang lelaki.

Difahamkan, suspek yang berusia 16 tahun itu merupakan rakan sekolah mangsa.

Beliau berkata, bapa saudaranya memaklumkan kejadian itu kepada bapa mangsa sebelum kedua-dua mereka mengepung bilik tersebut.

“Suspek ketika itu berjaya meloloskan diri dan meninggalkan mangsa di atas katil.

“Susulan itu, polis memberkas suspek di rumahnya di Hulu Kelang,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya, semalam.

Abdul Jalil berkata, siasatan mendapati, mangsa memberitahu telah melakukan hubungan seks dengan suspek beberapa kali di dalam rumahnya sewaktu ibu-bapanya keluar bekerja.


Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 375 Kanun Keseksaan kerana merogol.

Sehubungan itu, beliau menasihati ibu bapa sentiasa memberi tumpuan kepada anak-anak perempuan yang selalu ditinggalkan sewaktu mereka pergi bekerja bagi mengelakkan kejadian serupa berlaku. -SH


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kes bawah tu... kalau dikatakan rogol pun sebab bawah umur ye tak.... yang sebetulnya ialah berzina sebab budak tu dah mengaku. Kalau dia tak mengaku mungkin ceritanya adalah khalwat yang mendatangkan syak berlakunya maksiat.

din tok diah berkata...

Ini adalah hasil daripada pembangunan yang tidak seimbang..............