6 Sep 2010

Iklan Raya: TV3 Benar-benar Sudah Gila Akibat Salam 1Malaysianya

Adakah Apco Yang Lulus Terbit Iklan Raya TV3?

Kontroversi iklan raya yang diterbitkan atas brand TV3 telah sampai ke kemuncaknya apabila TV3 melalui Buletin Utama edisi 5 September telah memohon maaf kepada semua masyarakat Muslim yang terguris dengan penyiaran iklan tersebut.

Dengan memasukkan unsur Santa Claus iaitu simbol perayaan Krismas dan juga unsur bunga teratai yang menjadi lambang kepada upacara keagamaan Buddha, dapat kita lihat dengan mata kasar bahawa apa yang cuba ditonjolkan dalam iklan tersebut adalah peralihan dari slogan 1Malaysia terbitan Umno dan Apco menjadi slogan baru iaitu 1Agama.

Kepada rakan-rakan yang masih ketinggalan dan tidak sempat melihat iklan tersebut, boleh melihatnya sendiri dan seterusnya menilai, adakah ianya boleh memesongkan akidah anak-anak kita yang menontonnya sepanjang tempoh perayaan Aidilfitri?

Setelah iklan tersebut diselidik dengan lebih halus seperti yang dikaji dalam blog aulakalimah, ianya menghasilkan sesuatu yang lebih memeranjatkan.

Dapat didedahkan bahawa dalam iklan tersebut juga dapat dilihat tulisan jawi atau tulisan Al-Quran yang dipaparkan dalam keadaan terbalik, dan menara masjid yang 'ditokok' menjadi bentuk salib!

Inilah kerja-kerja propaganda barat untuk mengelirukan umat Islam, malangnya ia disambut oleh media perdana yang dipelopori kerajaan pemerintah.

Ketelanjuran ini adalah disifatkan melampaui batas. Memohon maaf semata-mata disebalik melindungi mereka yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan penyiaran iklan tersebut sememangnya tidak berbaloi.

TV3 harus lebih responsif dan bertanggungjawab dengan apa yang telah mereka lakukan! Ia umpama si perogol yang dilepaskan hanya setelah memohon maaf dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi.

Justeru, TV3 atau lebih dikenali sebagai RTM3, harus mendedahkan siapakah yang melulus-terbit iklan yang berniat jahat tersebut.

Diikuti dengan mendedahkan siapakah atau kumpulan manakah yang melakukan kerja akhir menyiapkan iklan tersebut, diikuti mendedahkan 'director' iklan dan juga perekacipta 'storyboard' bagi iklan yang diklasifikasikan sebagai 18PL itu.

Demi menghalang sebarang agenda memurtadkan orang-orang Islam secara licik dan halus dilakukan secara terancang seperti iklan raya lari akidah terbitan TV3, pihak pembangkang atau NGO orientasi Islam harus memulakan langkah segera menyiasat dan memberkas mereka yang terlibat dan yang paling penting, menghambat siapakah yang menjadi dalang utama.

Kerajaan hari ini sememangnya tidak boleh lagi diharap dalam menjaga kesucian Islam apabila mereka bersama dengan agen Yahudi.

Persoalannya, adakah iklan promo raya TV3 itu berkaitan dengan Apco, yang menjadi konsultan kepada kerajaan Barisan Nasional? Tiada apa yang mustahil dilakukan oleh kerajaan pemerintah hari ini apabila telur mereka dipegang erat oleh anasir barat.

Staf TV3 yang mempunyai maklumat adalah digalakkan untuk membuat pendedahan sepertimana yang dituntut. Sesungguhnya pendedahan yang berjaya dilakukan akan menyelamatkan umat Islam daripada terus diasak arus kemurtadan yang sentiasa dicanang oleh barat keparat.

Kepekaan masyarakat Islam di negara ini dalam mentafsir iklan tersebut sangatlah dipuji.

Semoga kita semua selamat bersama Islam di dunia dan akhirat InsyaAllah. -edyesdotcom.


ISU IKLAN RAYA TV3 2010: Masyarakat mahu mohon maaf terbuka

Perbagai lapisan masyarakat menyatakan rasa sedih dan kecewa dengan iklan terbaru TV3 berkaitan ucapan “Selamat Hari Raya” khusus kepada para penonton TV3.

Video iklan yang berkenaan yang tersebar luas di facebook, youtube dan blog sejak 2 hari lepas mendapat kecaman hebat pelbagai pihak.

Imej beca terbang ala-santa claus jelas boleh mengelirukan penonton khususnya golongan kanak-kanak. Sekali imbas ia sudah kelihatan seperti iklan krismas bagi penganut agama kristian.

Lebih mengejutkan, terdapat penggunaan bunga “amithaba” atau bunga lotus yang amat sinonim dengan penganut Buddha. Bunga lotus adalah lambang kesucian tuhan Brahma atau “Brahma God” ditayangkan berulang kali sehingga ke akhir iklan.

Di peringkat awal iklan pula memaparkan penggunaan tulisan jawi secara terbalik menimbulkan persoalan apakah tujuan iklan ini dibuat di waktu umat Islam sedang berada pada kemuncak bulan Ramadhan. Selain itu, “close up” di tayangan awal mendapati paparan sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok ‘seakan-akan’ pohon Krismas dikelilingi dengan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted). Ia jelas menghina umat Islam pada bulan Ramadhan yang mulia ini di samping boleh menjejaskan akidah umat Islam dan mengelirukan golongan Non-muslim.

Para pengkritik mengaitkan imej ini dimasukkan sempena dengan konsep 1Malaysia yang dipaparkan kerajaan.

Masyarakat kini sedang giat menyebarkan maklumat protes dan kelab ‘anti’ TV3 juga kini giat mendapat sambuntan khususnya di kalangan pelayar facebook atau para bloggers.



Pihak TV3 digesa menarikbalik iklan berkenaan di samping menyiarkan permohonan maaf secara terbuka. Ianya bukanlah isu kecil malah melibatkan krisis akidah umat Islam. Penonton tv3 yang rata-ratanya dari kalangan orang Melayu Muslim seharusnya bangun menyuarakan bantahan kepada pihak berkaitan khususnya kepada Kerajaan Malaysia agar tindakan tegas diambil ke atas mereka yang bertanggungjawab menyiarkan iklan yang sebegini rupa. -khirulrijal


10 ulasan:

atat berkata...

bibit bibit pemesongan aqidah dari slogan 1 MALAYSIA sudah mula menampakkan hasilnya,terima kasih Najib

Tanpa Nama berkata...

salam....TV3...kini memang layak digelar TV3SUKU( GILA..SAWAN...)..bagaimana stesen yg dimiliki UMNO(Melayu)(Islam...kononya) boleh meluluskan satu iklan yg terang2 menghina seluruh umat islam yg sedang bersiap-sedia menyambut Idulfitri...bagaimana mungkin Ularmak UMNO buta..apa yg ditunjukkan dlm iklan tbt..mn Jamil..Ularmak muda yg br masuk UMNO...unit agama TV3 dh beku....iklan yg memang betul2 menghina Islam...mari kita bangkit semua..umat islam seluruh M'sia...mari kita tunjukkan kpd TV3 CELAKA.....kalau di negara lain...depan bangunan TV3 ari ni..beribu org islam akan berkumpul menyatakan bantahan...tp M'sia...x tau lah...dh sampai tahapmcm ni penghinaandibuat kpd Islam.....lg nk biar..nk senyap...siapa pemilik TV3..CEO.....SILA LETAK JAWATAN...FARID REDZUAN...KAU PERLU BERTANGGUNGJAWAB...SYKT KAU MENGHINA AGAMA KAU SENDIRI..KAU BOLEH BISU...WEI...BANGUN...BERI KENYATAAN...LETAK JAWATAN..KALAU KAU ADA MARUAH...KETUA AGAMA SELANGOR....ANDA X RASA APA2....INILAH DIA PENGHINAAN YG SEBENAR UMAT ISLAM.....KUSRIN....MAIS......JAKIM...YADIM...JABATAN PERDANA MENTERI...MANA KAMU SEMUA...INILAH YG PERLU KAU JG...BKN MEMBEBEL DAN MEMBEBAL......WAHAI SELURUH UMAT ISLAM...BOIKOT TV3 MULA ARI NI...MARI KITA SOLAT HAJAT...HANCURKAN MRK YG BERSEKONGKOLDGN IKLAN NI...KHASNYA YG YG MELULUSKAN IKLAN TBT....UMNO...PEMILIK TV3...KEMUNCAK...SIAPA SEBENARNYA UMNO?APCO...SEJAK KERJASAMA DGN SYKT YAHUDI NI...TERSERLAH...SIAPA UMNO SEBENARNYA...AGEN KAMAL ATTARTUK BARU YG KINI BERADA DI M'SIA...UTK MENYESATKAN ORG MELAYU(ISLAM)....BANGKIT...BANGUN...WAHAI ORG MELAYU YG ISLAM...TINGGALKAN UMNO..MRK SEMAKIN JELAS MATLAMAT MRK NK MEROSAKKAN UMAT ISLAM ....SELAGI X BERJAYA MRK AKAN TERUS BERUSAHA..UMNO CKP SUKA KALAU ORG MELAYU JAUH DR AGAMA...TU SBB TAZKIRAH..CERAMAH..DIHARAMKAN DIMASJID/SURAU...SEK AGAMA X DIBANTU...SEDARLAH WHAI BANGSAKU DAN UMAT ISLAM SELURUH M'SIA...SEMOGA KEDATANGAN IDULFITRI JUMAAT NI BENAR2 KITA MENDAPAT PEMBEBASAN YG HKIKI...PEMBEBASAN DR UMNO...DAN SEKSAAN API NERAKA...MUDAH2AN....

lah berkata...

memang TV3 suku ni sesat dan menyesatkan, langsung tidak peka dgn asas dan akidah umat islam. Main hentam saja..ajen yahudi

Tanpa Nama berkata...

Tu le dia umno dah tak ingat apa apa dah.....dah banyak jauh dengan islam dahhhh...janganlah sokong puak puak ni..

waksab berkata...

atu bentuk hasutan secara halus melalui Iklan raya..berhati-hatilah wahai Umat Islam khasnya orang melayu..kerana racun yang disuntik kini telah mulai memamah kedalam urat darah kita..Mengagungkan dan mencintai duniawi semata-mata..

http://waksab.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

tv 3suku mebawa ajaran politik suku agama suku semua jadi kera luku.

Tanpa Nama berkata...

TV3 suku tak pernah belajar dari kesilapan.Sebelum ini pun pernah berlaku sesuatu yang mendangkalkal dalam penerbitan rancangannya. Lihat sajalah didalam rancangan Anugerah Juara Lagu 2009 AJL 24. Penuh dengan unsur - unsur illuminati dan freemason. Rancangan disiarkan secara langsung pulak tu.. Jahanam!!! Siapa yang hendak dipersalahkan? Memang sudah terang lagi bersuluh bahawa tanpa disedari memang ada tangan illuminati dan freemason di dalam tv3 ini bagi mengkreatifkan dan merosakkan akidah umat Islam di negara ini secara halus. Kerja - kerja halus mereka ini perlu ditentang sekeras - kerasnya..

Tanpa Nama berkata...

Jerat Makan Tuan...Petunjuk Dari ALLAH...ALLAH Tunjuk Terang Lagi Menerang..Cash Term Daril ALLAH

kembara putih berkata...

Najib nak perkenalkan agama baru ke? Agama 1Islam.

Irwan Hafiz berkata...

Dok kat dah apabila kita terlampau nak mejadi lebih Melayu daripada Islam. Dari dulu, saya sentiasa peringatkan agar lupakan perjuangan perkauman yang amat dilarang dalam Islam tapi kita meneruskan juga. Ada Orang Melayu di Indon mungkin tak marah tapi bagi yang beragama Islam, sudah pasti bangunan TV3 dilontar dengan tahi orang atau tahi babi. Kita orang Melayu di Malaysia, masih ramai yang ...... entahlah.
Selamat Berpuasa dan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri.