6 Mac 2010

Najib Enggan Rasmikan AGM MCA Yang Lintang Pukang

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak akan menghadiri perhimpunan agung tahunan (AGM) MCA Ahad ini, malaysiakini dipetik.

GB sebelum ini melaporkan Najib akan merasmikan AGM MCA yang lintang pukang Ahad ini, berdasarkan kenyataan setiausaha agungnya, Datuk Wong Foon Meng.

Setiausaha akhbarnya, Tengku Sharifuddin Tengku Ahmad memberitahu Malaysiakini malam ini bahawa perdana menteri tidak akan merasmikan AGM parti itu yang akan berlangsung di ibupejabat MCA di ibunegara Ahad ini.

Mengikut tradisinya, perdana menteri dijemput merasmikan perhimpunan agung tahunan parti-parti komponen BN.

Keputusan untuk meneruskan AGM itu Ahad ini dibantah oleh sayap Pemuda dan Wanita MCA serta naib presidennya, Datuk Seri Liow Tiang Lai.

Tengahari semalam, jawatankuasa pusat sementara - dalam mesyuarat yang dipengerusikan oleh Presidennya, Datuk Seri Ong Tee Keat - mahu AGM itu diteruskan seperti yang dirancang, walaupun dibantah keras oleh ketua Pemudanya, Datuk Wee Ka Siong dan Ketua Wanitanya, Datin Paduka Chew Mei Fun.

Kedua-duanya kemudiannya bertindak meninggalkan mesyuarat tersebut.

Pagi tadi, Kedua-dua sayap tersebut telah mengadakan mesyuarat exco tergempar untuk membatalkan AGM masing-masing yang dijadualkan diadakan esok.

Jawatankuasa pusat sementara itu - tanpa 21 anggotanya yang meletak jawatan semalam - memutuskan untuk meneruskan AGM Ahad ini dan mengarahkan Pemuda dan Wanitanya turut berbuat demikian.

Dipercayai Chua dan Liow mahu AGM itu ditangguhkan dan diadakan ketika pemilihan baru kepimpinan parti itu pada 28 Mac depan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alamak... itu trick mat monggol je. aku tau dia nak naikkan liow tiong lai. dah lama cerita ni. aku tau sebab orang2 mat monggol ni kawan2 aku jugak. plan ni dah ada dari thn lepas lg cuma terbantut sb ong tee kiat ni degil sket.