9 Feb 2010

Dua Peristiwa Penting Hari Ini

Dua kes besar yng bakal mewarnai sistem perundangan dan politik masa depan negara.

Di Mahkamah Persekutuan Putrajaya hari ini, isu Menteri Besar Perak akan disahkan oleh Mahkamah Persekutuan, sama ada Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin akan kembali berkuasa ataupun Dr Zambri Abdul Kadir akan kekal sebagai Menteri Besar Perak. MB Nizar adalah amanah majoriti rakyat untuk memimpin Perak, manakala MB DPulau pula adalah amanah istana.

Pakatan Rakyat tiada pilihan kerana kemelut ini telah membuat rakyat Perak menjadi gelisah, lagi pun untuk memecahkan 'deadlock' kedudukan kerusi adalah 28-28 dengan 3 Adun bebas yang menyebelahi BN.

Apapun keputusan sepastinya akan mempunyai implikasinya dari sudut perundangan itu sendiri dan juga politik. Rakyat Perak dan seluruh rakyat Malaysia mahu para hakim berdiri di atas neraca keadilan bukan untuk kepentingan golongan tertentu.

Penganalisis politik berpendapat, tidak kira apa jua keputusan, perbalahan yang berlaku antara kerajaan negeri sekarang di bawah Barisan Nasional (BN) dengan gabungan PAS-DAP-PKR dikenali sebagai Pakatan Rakyat (PR) akan berterusan, setidak-tidaknya hingga pilihan raya akan datang.

"Jika Zambry diisytiharkan sebagai MB yang sah, apapun PR akan terus tidak puashati. Ia akan mempersoal kebebasan badan kehakiman manakala pada waktu yang sama meuar-uarkan BN sebagai kerajaan sementara," kata penganalisis politik Dr Sivamurugan Pandian.

Tetapi jika Nizar diisytiharkan menteri besar yang sah, beliau berkata ahli politik PAS itu mungkin memohon mandat baru tetapi ini akan bergantung pada sama ada dewan negeri boleh dibubarkan atau tidak.

Keputusan Mahkamah Persektuan tidak mungkin memuaskan hati sesiapa. Jika keputusan tidak memihak kepada Nizar, Pembangkang akan terus mempersoalkan kesahihan kerajaan negeri BN.

Kedua, di Mahkamah Tinggi Jalan Duta, peguam Pembela Datuk Seri Anwar hari ini akan mengemukakan permohonan supaya Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah menarik diri daripada mendengar kes itu kerana dianggap berat sebelah.

Peguam Karpal Singh, yang mewakili Anwar, membuat permohonan itu berdasarkan keputusan hakim berkenaan berhubung dua artikel yang diterbitkan Utusan Malaysia yang disifatkannya sebagai mempunyai elemen berat sebelah.

Hakim Mohamad Zabidin kemudiannya menyoal Karpal Singh tentang bila pihak pembelaan mahu mahkamah mendengar permohonan itu, sama ada pada petang ini atau pagi esok.

Peguam Cara Negara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden, yang mengetuai pihak pendakwaan, pula berkata perbicaraan kes itu sepatutnya diteruskan Iisnin ini sementara pihak pendakwaan memfailkan afidavit jawapan terhadap permohonan Anwar.

Mahkamah kemudian memutuskan untuk mendengar permohonan itu pagi esok bagi memberi peluang kepada pendakwaan memfailkan afidavit tersebut.

Terdahulu, Karpal Singh berhujah bahawa mahkamah perlu mendengar permohonan itu terlebih dahulu sebelum meneruskan perbicaraan kes Anwar dan berkata pihak pembelaan tidak mempunyai niat untuk melengah-lengahkan prosiding malah bersedia menjalankan pemeriksaan balas terhadap saksi pertama pendakwaan, iaitu pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Beliau juga berkata anak guamnya berhak mendapat satu perbicaraan yang adil selaras dengan peruntukan mengikut Artikel 5(1) Perlembagaan Persekutuan.

GB akan cuba membuat lintas lansung bagi kedua-dua kes berkenaan sebentar lagi di dalam entri yang baru.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Yang pasti BN akan tetap terus kekal memerintah negeri Perak.