21 Jan 2010

UMNO Tidak Hadir Di Persidangan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak

Dewan Pemuda PAS Perak menunggu kenyataan balas daripada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Slim, Datuk Mohd Khusairi Abdul Talib yang juga Setiausaha Badan Perhubungan Umno Perak berkaitan isu perlantikan Ahli Jawatankuasa (AJK) Masjid.

Menurut Naib Ketuanya, Salman Saleh berkata, pada Persidangan Ke-169 Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIAMP) yang dipengerusikan oleh Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah (gambar) baru-baru ini, Kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) tidak menghantar wakil.

“Ini disebabkan (Menteri Besar lantikan BN), Zambry Abdul Kadir selaku Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam telah mengikuti rombongan Datuk Seri Najib Razak ke Arab Saudi,” kata beliau kepada Free Malaysia Today, kelmarin.

Beliau menerangkan, walaupun Penasihat Agama Islam kepada Menteri Besar Datuk Najmuddin Alias Al-Hafiz hadir sebagai wakil, tapi beliau tidak layak untuk hadir dalam persidangan tersebut.

“Di sini jelas Umno tidak mementingkan urusan agama Islam ditambah pula dengan suasana tegang berkaitan kalimah ‘Allah’ dan berbagai isu agama Islam yang perlu ditangani segera,” katanya.

Katanya, Umno seolah-olah tidak menghormati Raja Dr Nazrin Shah semasa persidangan tersebut berlangsung kerana tiada seorang pun wakilnya yang hadir dalam persidangan berkenaan.

“Mengenai isu AJK masjid yang belum selesai, jelas memperlihatkan bahawa Umno tidak serius dalam perkembangan agama Islam di Negeri Perak khasnya.

“Dewan Pemuda mendesak supaya Umno menghormati keputusan perlantikan AJK masjid yang telah diperkenan oleh Raja Dr Nazrin Shah dan tidak menggunakan saluran media untuk mencari kesalahan yang sepatutnya dibawa semasa persidangan tersebut,” tegasnya. -FMT

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Memang Adun Umno ramai yang baloq liat. Tengok Adun Kota Siputih, Hasan Sharif tu. Tengok muka pun kaki lena. Dah tu belagak macam samseng ja.

Tanpa Nama berkata...

betul tu.ADUN Kuala kurau pun baloq liat