23 Nov 2009

SPR Tak Perlu Makan Buah Kedondong!

SATU : Di Kedah, satu rekod baru dicatatkan di negeri ini, semalam, apabila seorang bayi seberat 6.15 kilogram selamat dilahirkan secara normal di sebuah pusat perubatan swasta di sini.

Ibu bayi berkenaan, Aishah Bee Yassin, 35, dari Changloon, melahirkan bayi tersebut yang juga anak kelimanya dengan dibantu seorang doktor dan beberapa kakitangan pusat perubatan tersebut pada jam 2 pagi.

Aishah berkata, dia sama sekali tidak menyangka akan mendapat bayi seberat itu kerana ketika sarat mengandung, bayinya yang diimbas dianggarkan seberat empat kilogram sahaja.

"Tapi satu perkara yang luar biasa sedikit ketika saya mengandung anak kelima ini, saya sering mengidam nak makan buah amra (kedondong). Bayangkan dalam satu hari saya boleh habiskan sekilogram buah amra," katanya.

Aishah berkata, sepanjang tempoh hamil, dia tidak selera makan nasi dan hanya makan buah amra, roti dan susu sahaja.

“Pernah sekali saya mengamuk kepada suami apabila tidak dapat makan buah amra dan memaksa suami mendapatkannya segera,” katanya , semalam.

Difahamkan kelahiran bayi itu telah memecah rekod PMC apabila dilahirkan seberat 6.15 kilogram berbanding rekod sebelum ini, 4.65 kilogram yang dicatat pada Jun lalu.

“Apapun saya bersyukur kami berdua selamat dan saya tidak mengalami sebarang kesukaran ketika melahirkannya awal pagi kelmarin,” katanya.

Sementara itu, suaminya, Mohd Ali Khan Ghazali, 41, berkata dia terkejut apabila diberitahu bahawa anak kelimanya itu direkodkan seberat 6.15 kilogram kerana menyangka berat bayinya hanya sekitar empat kilogram sahaja.

“Saya agak terkejut kerana sebelum ini anak keempat kami iaitu Nor Hashimah paling berat ketika dilahirkan iaitu lima kilogram tapi adiknya ini lebih berat. Bagaimanapun, saya bersyukur apabila doktor mengesahkan anak saya sihat,” katanya.

Selain bayi itu, Ali yang bekerja sebagai ejen pengimport mempunyai empat anak iaitu Mohd Amirudin Mohamed, 13, Nor Hafisah Mohamed, 12, Mohd Nazirul Mubin Mohamed, 10 dan Nor Hasyimah Mohamed, 6. -SH

DUA, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menangguhkan keputusan mengosongkan kerusi DUN Kota Siputeh di Kedah minggu lalu.

Suruhanjaya itu bagaimanapun akan membuat rayuan di Mahkamah Rayuan berhubung penolakan penangguhan tersebut.

Isnin lalu, hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin memutuskan bahawa kerusi itu kosong selepas penyandangnya Datuk Abu Hassan Sarif tidak menghadiri dua persidangan DUN tahun ini.

Dalam keputusannya, hakim menegaskan bahawa SPR bertindak secara tidak wajar dan keputusan suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan.

"Meskipun saya bersetuju bahawa SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan berlaku secara kebetulan, namun saya tidak berpendapat SPR dapat mengatasi kuasa Speaker mengikut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah," katanya dalam penghakimannya.

"Pada pandangan saya, Perkara 51 menjelaskan syarat yang menyebabkan kerusi menjadi kosong dan responden pertama (Abu Hassan) telah menepati syarat tersebut," kata hakim itu lagi ketika membenarkan semakan kehakiman yang difailkan oleh Speaker DUN Kedah Datuk Dr Abdul Isa Ismail.

Speaker DUN itu memfailkan semakan berkenaan pada 1 Oktober, selepas SPR membuat keputusan bahawa tidak berlaku kekosongan dalam kerusi DUN Kota Siputeh dan Abu Hassan masih merupakan wakil rakyatnya.

Abdul Isa memohon mahkamah mengisytiharkan bahawa Abu Hassan bukanlah wakil rakyat berikutan kegagalannya menghadiri dua persidangan DUN berturut-turut iaitu pada 19 April dan 9 Ogos tahun ini, dan kerusi itu adalah kosong.

Dalam permohonannya, Abdul Isa turut memohon perintah bagi SPR mengadakan pilihan raya kecil. -malaysiakini

Ulasan GB:

Sama sperti kes ikan berkepala buaya yang ditemui di Selangor dan kes taun kerana keropok lekor dari Marang dan Wakaf Mempelam, kes bayi yang besar dan berat dalam perut di Kedah ada kaitan ker dengan Kota Siputeh di Kedah, tanya seorang peminat blog Kelab GB melalui email.

GB kata tak der sesuatu pun ciptaan Allah yang sia-sia.

Budak yang ibunya makan buah kedondong itu menjadi berat dan selamat dilahirkan.

Keputusan samada pilihanraya atau tidak untuk Kota Siputeh itu walaupun dilewat-lewatkan oleh SPR melalui hujah senandung dalam rayuan-rayuannya (bak ibu yang makan buah kedondong) ke mahkamah akan menambah beratkan keputusan hakim untuk berpihak kepada Speaker DUN Kedah.

Dengar keputusan hakim hari ini:

Dalam keputusannya, hakim menegaskan bahawa SPR bertindak secara tidak wajar dan keputusan suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan.

Hakim Alizatul Khair Osman Khairuddin berkata beliau bersetuju dengan Sulaiman Abdullah, peguam utama bagi Speaker Dewan Undangan Negeri Kedah, Datuk Dr Abdul Isa Ismail, bahawa SPR gagal menyakinkan mahkamah berhubung isu keadaan luar biasa bagi mewajarkan permohonan itu dibenarkan.

Katanya alasan mengenai implikasi kewangan yang dinyatakan oleh Peguam Kanan Persekutuan, Datuk Kamaruddin Md Said yang mewakili SPR, tidak boleh ditakrif sebagai satu keadaan luar biasa.

"Mengikut undang-undang, menguruskan pilihan raya merupakan tanggungjawab biasa SPR dan suruhanjaya ini tidak merujuk mana-mana undang-undang kes untuk menyokong hujahnya," kata Alizatul.

Ini ada satu kes baru dari berita baru masuk, apa pulak pengajarannya: Tiga cedera diserang beruk liar di Kuantan Pahang!

Ayat-ayat manzurah ini sentiasa serasi dengan ayat-ayat maqru'ah. Kerajinan membaca dan mengkaji ayat-ayat maqrua'ah (ayat Al-Quran) akan dikurniakan Allah kebijaksaan untuk memahami untuk ayat-ayat manzurah (alam sejagat).

Tiada ulasan: