2 Ogo 2009

ERa Najib Altantuya : Peniaga Tutup Kedai kerana Benci Gangguan Polis

Semalam sewaktu perhimpunan menentang ISA diadakan, pihak media massa arus perdana mengembar gemburkan mengenai keluhan peniaga kononnya kerugian lantaran terpaksa menutup kedai pada setiap kali demonstrasi diadakan.

Satu perkara yang jelas cuba untuk menutup fakta bahawa sebenarnya perhimpunan aman tidak pernah mendatangkan kesusahan kepada rakyat terutama kepada peniaga.

Malah para peniaga gembira bila ada perhimpunan aman kerana bilangan rakyat ke ibukota akan bertambah dan ini mewujudkan permintaan dan pasaran yang lebih besar untuk perniagaan mereka.

Yang menjadi pokok masalah ialah pada setiap kali demonstrasi diadakan ialah gangguan pihak polis yang bertindak kebinatangan, membelasah, manangkap dan menahan orang sesuka hati yang kadangkala dilakukan secara rambang dan kasar sehingga orang tidak terlibat turut menjadi mangsa mereka.

Lebih buruk lagi mereka sesuka hati menyemburkan air berasid dan gas pemedih mata dengan alasan untuk menyuraikan peserta perhimpunan sedangkan tunjukkan mereka hanya untuk menunjukkan kuasa dan dihalakan kepada kedai-kedai di tempat laluan mereka.

Betapa fakta tersebut terlindung, dan diputarkan sedemikian rupa untuk menghitamkan demonstrasi aman dan menutup kekejaman dan kezaliman polis yang menyebabkan kebencian para peniaga pada setiap kali berlakunya demonstrasi.

Justeru itu tindakan polis yang keterlaluan itulah sebenarnya yang dibenci oleh para peniaga bukan kerana adanya demonstrasi di tempat mereka.

Sudah menjadi tradisi polis, UMNO BN untuk melencongkan kesalahan kepada pihak lain. Namun rakyat tidak sebodoh itu. Kebenaran akan tetap terpancar jua. Peniaga mengutuk kekejaman polis bukan perhimpunan aman kerana yang mengkucar-kacirkan perhimpunan ialah si polis yang buta undang-undang - bahawa perhimpunan aman dijamin oleh perlembagaan - tanya SUHAKAM jika masih bebal dan ragu-ragu!


Tiada ulasan: