2 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Musa, Sabtu Perlu Dihadapkan Ke Tribunal SUHAKAM

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Sabtu Osman sepatutnya ditahan dan dihadapkan ke Tribunal SUHAKAM kerana telah menjadi dalang kepada kezaliman polis yang meletus di perhimpunan aman Gerakan Mansuhkan ISA semalam.

Beratus-ratus peserta demonstrasi telah ditangkap dan polis telah menggunakan gas pemedih mata dan air berkimia untuk menyuraikan perhimpunan menentang Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang membolehkan penahanan tanpa bicara, semalam.

Tindakan polis berkenan telah menerima kecamana hebat dari seluruh dunia dan ia jelas merupakan satu perlanggaran hak asasi manusia sekalipun sebelum ini pihak polis telah dipanggil oleh SUHAKAM berkali-kali untuk menjelaskan kepada mereka seperti kes insiden keganasan polis pada tahun 2006 dahulu.



Laporan Suhakam tersebut berkaitan insiden keganasan polis terhadap rakyat yang menyertai perhimpunan aman di KLCC pada 28 Mei 2006 bagi membantah kenaikan tol. dan beberapa cadangan telah dikemukakan oleh penel Inkuiri yang diketuai oleh Dato K.C. Vohrah (mantan Hakim Mahkamah Tinggi). Antara lain:

- tidak menjadikan satu kesalahan jenayah (decriminalising) bagi perhimpunan tanpa permit polis di bawah seksyen 27 Akta Polis 1967;

- pihak polis tidak menghadkan hak mana-mana orang di negara ini untuk terlibat dengan mana-mana aktiviti yang berbentuk protes;

- memansuhkan sama sekali seksyen 27(2), (2A) hingga (2D), (4)(4A)(5)(5A) hingga (5C), (7), (8) dan seksyen 27A Akta Polis 1967.


Adalah sangat wajar bagi SUHAKAM campurtangan semula untuk menyiasat samada kesemua rumusan dan cadangan mereka dihormati oleh polis dan kerajaan Barisan Nasional.

Jika tidak kita meminta SUHAKAM untuk berdemonstrasi menyerahkan memerandum mereka kepada Agong supaya diadukan bahawa perlantikan mereka telah dihormati polis dan kerajaan Malaysia!


Tiada ulasan: