20 Mei 2009

Nizar Zambry : Setiakawan DAP Lebih Jujur Dari Komponen BN

Apakah tujuannya akhbar Utusan Malaysia memuatkan highlight dalam ruang rencana tentang desakan oleh Dewan Perniagaan Cina minta supaya DUN Perak dibubarkan. Sifirnya mudah iaitu meraih simpati sebanyak mungkin daripada para pembaca Melayu untuk terus mencintai dan pertahankan hak-hak kemelayuannya.

Kedua, mahu menguji sejauh mana kepekaan pembaca Melayu dan membakar agar cakna tentang hak-hak mereka yang semakin tercabar.

Ketiga memberi gambaran tindakan melampau Dewan Perniagaan Cina, yang tidak henti-henti menuntut dan sekaligus menggambar mereka kian berani mencabar integriti kesultanan atau institusi kesultanan dalam negara.

Seterusnya, mahu membuka ruang forum perdebatan maya tentang sikap biadap orang Cina. Di samping itu mahu memancing pertubuhan bukan kerajaan Melayu bangkit dan menyuarakan serta mempertahankan hak-hak mereka yang semakin terhimpit dan dihimpit.

Maknanya sebanyak mana simpati yang didapati, sebanyak sokongan mahu diraih, maka akan anti muncullah NGO-NGO Melayu yang akan senada menghentam dan mengkritik Dewan Perniagaan Cina dengan kata-kata seperti keterlaluan, melampau, minta sedar diri dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung, sila balik Tongsan.

Sebenarnya sedar tidak sedar, bilamana kes Perak berlaku adalah 1000 rahmat. Perkenalan hati budi DAP terhadap PAS lebih mendalam dan terkesan persahabatannya. Satu kes penulis ingin bawakan bagaimana Pengerusi DAP Pahang yang balik ke Pahang semata-mata meraikan Tuan Guru Presiden PAS melawat ke Pahang kebetulan dalam kawasan DUNnya.

Keesokan hari nya beliau bertolak kembali ke Perak bagi menghadiri mesyuarat jawakuasa DAP Kebangsaan uyang diadakan di Ipoh. Bayangkan pengorbanan dan sikap setiaakawan cukup tinggi, pada hal dalam majlis tersebut beliau sekadar diundang, tidak diminta untuk berucap, tetapi atas dasar yakin dan terhutangbudi dengan PAS dan pimpinan PAS peringkat bawah beliau sanggup korbankan masa dan tenaga bersama-sama ke majlis tersebut. - perantaukite



Tiada ulasan: