20 Apr 2009

Rupa-rupanya Najib Pulang Sebagai Presiden Umno, Bukan PM

Entah bagaimana, secara tidak sengaja pagi tadi ketika memandu kereta, Tok buka radio dan tiba-tiba terdengarlah ucapan Datuk Seri Najib un Razak. Ucapan di Padang MPK, Kuantan kira-kira jam 10 pagi itu dipancarkan secara langsung.

‘Kepulangan’ pertama Najib menjejakkan kaki ke bumi Pahang setelah bergelar ‘orang nombor 1” sejak dua minggu lalu itu, tentulah mendapat sambutan hangat rakyat yang terdiri daripada pelbagai peringkat. Maklumlah setelah 33 tahun berlalu, inilah kemunculan kedua seorang perdana menteru dari Pahang.

Setelah mendengar secara tenggelam timbul dan tidak memperhalusi sangat ucapan Najib, Tok dapat simpulkan dua perkara daripadanya.

Pertama, ucapan sulung sekembalinya beliau dari KL itu tidak melambangkan beliau pemimpin kepada semua kelompok kerana isi ucapannya tidak banyak berbeza dengan penggulungannya semasa perhimpunan agung Umno dulu.

Malah Najib sempat berkempen untuk Umno, memuji diri sendiri dan menghentam pembangkang.

Ini sudah tentu amat mengecewakan rakyat negeri Pahang yang bukan orang Umno. Apakan tidaknya, kos persiapan menyambut Najib di Kuantan diambil daripada kantung kewangan kerajaan negeri iaitu wang rakyat, bukan diambil dari poket seluar orang Umno. Malangnya majlis yang sepatutnya ditumpukan kepada sambutan seorang ketua negara (seperi pengumuman projek-projek baru untuk negeri Pahang) itu bertukar menjadi majlis menghentam parti di luar BN. Walhal parti-parti tersebut, meskipun dilabelkan pembangkang, merupakan organisasi berdaftar secara halal dan merupakan sebahagian institusi negara yang menyuburkan demokrasi dan keamanan.

Malah di penghujung ucapannya Najib sempat menjeritkan “Hidup Barisan!” sebanyak tiga kali. Meskipun isu ini bukanlah kritikal sangat, tetapi kesannya besar. Jika seorang PM pun tidak tahu membezakan antara majlis Umno dengan majlis tajaan kerajaan dan rakyat (bukan ahli Umno saja), maka apa yang dapat diharap kepada sikap profesional orang-orang Umno di peringkat bawah.

Bak kata pepatah, jika guru kencing berdiri maka anak murid akan kencing berlari! Bukti terdekat, sikap kakitangan Majlis Daerah Maran sendiri yang tergamak merompak bendera PAS di tanah milik peribadi di Jengka seperti yang disiarkan laman ini baru-baru ini.

Di tempat-tempat lain pun sama, tapi kita cerita lain kali!

Kedua, dapat dibayangkan bahawa betapa takutnya Najib dengan PRK Penanti berikutan kekosongan kerusi berkenaan.

Dalam ucapannya di padang MPK itu, Najib mengatakan PRK tersebut adalah pembaziran! Barangkali Najib lupa bahawa itu adalah harga kepada demokrasi dan peruntukan perlembagaan dalam negara ini. Kenapa dipersoalkan.

Kosnya sudah tentu tidak sebanyak komisyen kapal selam yang Najib terima dulu. Jika jutaan ringgit wang (rakyat) yang dikeluarkan pun, itu bagi mempertegaskan hak belasan ribu pengun di Dun Penanti. Ia masih tidak sebanyak wang komisyen setengah bilion ringgit hanya untuk beberapa kerat individu.

Lebih jauh daripada itu, bukannya masalah kewangan itu sangat yang dirisaukan Najib. Apa yang membuatkan beliau dan Umno fobia ialah keputusan PRK itu nanti.

Najib sudah tentu tidak mahu memegang rekod sebagai PM paling banyak kalah PRK walaupun baru dua minggu memegang kuasa. Apa lagi selalu disebutkan, keputusan mana-mana pilihan raya merupakan referandum, petunjuk pengaruh dan penghakiman rakyat terhadap beliau dan kepimpinannya.

Inilah sebenarnya yang amat ditakuti Najib!

- Tok Sidang

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

klu najib blk sbg presiden umno xheran la klu smpi 40ribu sumber dr media bn) yg dtg..dh sah ade yg dtg mnaiki bas2 sponsor(dgn duit rakyat)..dh jd tradisi umno memunggah org2 yg jauh utk dtg utk tnjkkan kpd presiden/pemimpin umno bhawa penyokong mereka masih ramai..dlm erti kata lain,pemimpin umno yg hadir itu sbnrnya sudah ditipu oleh pembodek/pemjilat bontot umno..cuba klu xde duit yg ditabur..plg ramai pn setakat 3/4 dr pdg mpk tu..suka atau tidak,itulah hakikatnye..1 malaya dh tau..hehe

Tanpa Nama berkata...

umno ni jenis puak yang tak boleh terima hakikat yang parti mereka semakin tak releven sebab tu terpaksa import orang-orang kampung dan taburkan wang supaya boss mereka tak kecil hati.hakikatnya boss mereka telah diperbodohkan oleh para pencacai angkat najis saja.kesian najib.