28 Mac 2009

UMNO dan Rasuah Tidak Boleh Dipisahkan - Perwakilan

Seorang perwakilan UMNO hari ini secara terus terang telah membuat pengakuan bahawa UMNO memang sebuah parti yang mengamalkan politik wang.

Perwakilan dari Pendang Kedah menyatakan bahawa masuk politik UMNO umpama bermain bolasepak di padang dan mencabar ahli-ahli UMNO untuk menunjukkan ahli UMNO yang mana yang tidak terlibat dengan politik wang.

"Saya nak tanya siapa yang main bola duduk dalam padang tak sepak bola? Kalau tak sepak bola jangan main bola," katanya dengan merujuk bahawa politik wang sebagai satu gejala yang memang telah mendarah-daging di dalam UMNO.

Sementara itu wakil Pemuda Umno, Syahrin Jamaluddin berkata Umno gagal membentuk persepsi di kalangan rakyat mengenai apakah yang sebenarnya diperjuangkan oleh parti tersebut.

Beliau yang juga pengerusi Forum Perdana Islam di RTM berkata, maklum balas tersebut diperolehi melalui forum berkenaan.

Berucap membahaskan usul agama di perhimpunan agung Umno di PWTC hari ini, Syahrin berkata, maklum balas menunjukkan Umno tidak dilihat memperjuangkan Islam.

Sehubungan itu, Syahrin menyarankan supaya Presiden baru Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak menzahirkan imej agama dalam Umno.

Untuk tujuan itu, katanya, media massa perlu memainkan peranan penting untuk merealisasikan matlamat tersebut.

"Program dalam saluran-saluran di televisyen tidak mencerminkan perjuangan agama yang hendak kita bawa," ujarnya.

Beliau menyarankan supaya syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan Tabung Haji menaja program berkenaan untuk ditayangkan pada waktu perdana.

Beliau juga menyarankan supaya ditubuhka panel syariah di stesen televisyen swasta kerana kebelakangan ini "banyak cerita-cerita Indon yang pelik-pelik disiarkan".




Tiada ulasan: