20 Mac 2009

"SPRM ada elemen salah guna kuasa," kata RAKYAT

Rakyat mendapati ada elemen bahawa Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Ahmad Hamdan Said, menyalah guna kuasa sewaktu melakukan siasatan ke atas Speaker Dewan Undangan Negeri Perak dan lain-lain ADUN.

Rakyat pasti tidak akan membiarkan Ahmad Said terlepas dari hukuman.

"Bagi rakyat ada elemen salah guna kuasa, rakyat akan mengikuti perkembangan tersebut... bukan pendakwaan untuk menentukan keterangan berhubung perkara itu dapat dikumpul.

"Setakat ini, yang kita ketahui siasatan mereka masih berjalan dan mereka akan cuba panggil beberapa lagi (wakil rakyat) yang ada ketika kejadian," tegas seorang penduduk Perak yang ingin dikenali sebagai Nizar sahaja.

Pada 18 Februari lalu, Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN, yang diketuai Sivakumar, menggantung menteri besar daripada menghadiri sidang dewan selama 18 bulan, manakala kesemua enam exconya digantung selama 12 bulan.

Semalam SPRM memanggil baki empat ahli jawatankuasa tersebut: Loke Chee Yan (Kepayang), Ong Boon Piow (Tebing Tinggi), Sum Cheok Leng (Bercham) dan Chan Ming Kai (Simpang Pulai).

Sebelumnya Sivakumar dan Adun Selinsing, Husin Din telah memberi keterangan kepada SPRM.

Mahkamah Rayuan sebelum ini telah membenarkan Sivakumar untuk menggunakan peguam persendirian membatalkan penghakiman Ridwan Ibrahim yang bertindak untuk menghalang Sivakumar dari menggunakan peguam persendirian, malah menghalang Sivakumar membela dirinya sendiri dengan memaksa Speaker tersebut menggunakan khidmat penasihat Undang-undang Negeri di dalam membela kes-kes saman terhadapnya.

Keputusan Mahkamah rayuan yang sebulat suara memutuskan bahaw Speaker Dewan Undangan Negeri Perak berhak menggunakan peguam persendiriannya dengan sendiri menafikan kenyataan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Dato Seri Ahmad Said Hamdan yang sebelum ini berlagak pandai untuk mentafsirkan seseorang Speaker adalah "seorang penjawat awam."

Menurut Ahmad Said Hamdan, SPRM mempunyai kuasa menyiasat dakwaan salah laku Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar berhubung tindakannya menggantung Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir dan enam Exco kerajaan negeri daripada menghadiri sidang DUN.

“Speaker merupakan seorang pegawai awam. Jika beliau didapati menyalahgunakan kedudukan dan jawatannya, beliau juga tidak terlepas daripada melakukan kesalahan di bawah seksyen itu,” tambahnya.

Kenyataannya itu jelas bercanggah dengan keputusan penal tiga hakim Mahkamah rayuan yang memutuskan bahawa tiada peruntukan yang menyatakan Speaker mesti diwakili oleh penasihat undang-undang negeri kerana di bawah Akta Tatacara Kerajaan, Speaker bukan seorang pegawai kerajaan negeri.

Panel tiga hakim berkenaan ialah Datuk Md Raus Sharif, Datuk Abdull Hamid Embong dan Datuk Ahmad Ma’arop membuat keputusannya sebulat suara.

"Kami tidak menemui sebarang peruntukan di dalam undang-undang yang speaker mesti diwakili ole Penasihat Undang-undang negeri. Di bawah Akta Tatacara Kerajaan, seorang speaker bukan merupakan seorang penjawat awam atau seorang pegawai kerajaan negeri.

“Perayu adalah bebas untuk menggunakan khidmat peguam persendiriannya,” tegas hakim Raus yang membacakan keputusan tersebut.

Rakyat juga sedang mengikuti perkembangan Ahmad Said Hamdan yang masih gemar mengeluarkan kenyataan media di akhbar-akhbar sekalipun ia bertentangan dengan pandangan mesyuarat Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) yang dipengerusikan oleh Tun Abdul Hamid Mohamed, bekas Ketua Hakim Negara mengenai kenyataan media SPRM berhubung kes siasatan yang masih dalam tindakan suruhanjaya itu.




Tiada ulasan: