20 Mac 2009

Bukit Gantang Malam Tadi Menyerlahkan Satu Lagi Bukti Malaysia Negara Polis

Malam tadi satu lagi episod yang mencalarkan imej Malaysia sebagai negara demokrasi berlaku : pihak polis mengharamkan ceramah Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin yang dijadualkan di Simpang, di pinggir kawasan Bukit Gantang yang bakal menghadapi pilihanraya kecil itu.

Alasan polis macam biasa-biasa juga: tidak mendapat permit polis. Bagi memastikan arahan dipatuhi, 30 kenderaan polis mengawal tapak ceramah di Simpang. Foto mengenainya yang dipinjam dari Blog Cina Islam dipaparkan di bawah.


Akhirnya kerana tidak dapat permit, ceramah itu terpaksa dipindahkan ke Markas PAS Bukit Cempedak.

Banyak sungguh episod yang menarik perhatian negara luar terhadap politik Malaysia. Hendak buat sidang DUN, bangunan dikunci. Buat sidang bawah pokok, plak pokok demokrasi pula dimusnahkan. Hendak buat ceramah, permit tidak diluluskan. Bila ceramah diadakan juga, polis tuduh perhimpunan haram kerana tiada permit.

Tapi bagaimana hendak dapatkan permit, mereka yang tidak luluskan? Mereka yang tidak luluskan permit, kemudian dituduh perhimpunan haram! Sendiri tidak luluskan, sendiri tuduh ia haram.

Yang peliknya jika perhimpunan yang dibuat oleh Pemuda UMNO dan NGO Melayu yang entah apa-apa namanya itu tanpa permit boleh pula! Pelik bin ajaib bin aneh bin jenaka bin pak pandir sungguh!!

Kadang-kadang barangkali mereka lupa, kita sedang diperhatikan. Orang sudah nampak Malaysia negara aneh. Banyak perkara yang double standard dipentaskan di negara ini.

Jika hendak dibandingkan dengan negara lain, tidak tahulah negara mana boleh dibandingkan sitem kita ini. Hendak dibandingkan dengan negara-negara Asia Tenggara jiran kita itu, (kecuali Burma) tidak boleh, sebab di sana ruang bersuara rakyat memberi pandangan terbuka luas.

Hendak bandingkan dengan negara bekas blok Soviet pun tak boleh, sebab di sana sudah wujud kebebasan bersuara sejak runtuhnya Tembok Berlin. Malah hendak dibandingkan dengan Cina Komunis itu pun tak boleh, sebab di negara itu juga telah lama membuka ruang buat rakyatnya bersuara, kecuali hal-hal menyentuhi sensitiviti agama dan perkauman.

Mungkin negara yang paling sesuai nak dibandingkan Malaysia ialah Burma. Burma @Myanmar bukan negara komunis, bukan juga negara demokrasi. Ia di bawah junta tentera yang memerintah secara autokratik. Di Malaysia kita tidak di perintah oleh tentera.

Tapi bakal Perdana Menteri kita bekas menteri yang jaga tentera. Dr Mahathir pernah kata Malaysia ini negara polis, bukan negara tentera. Betul atau tidak betul Malaysia negara polis kita boleh lihat buktinya di hadapan mata yang dipaparkan sejarah hampir setiap hari!!

pendikargunung

Tiada ulasan: