31 Mac 2009

ISU KE BUKIT GANTANG : Syed Hamid Enggan Letak Jawatan

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata beliau belum memikirkan sama ada mahu meletak jawatan dalam kabinet selepas gagal merebut jawatan Naib Presiden Umno dalam pemilihan parti Khamis lepas, demikian dilaporkan oleh Bernama.

Beliau berkata perkara itu terserah kepada Datuk Seri Najib Tun Razak selaku bakal Perdana Menteri.

"Apa saja keputusan yang hendak dibuat, saya rasa ia tidak harus diheboh-hebohkan," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini.

Syed Hamid tewas di dalam pemilihan UMNO untuk jawatan Naib Presiden dengan hanya memperolehi 410 undi, yang kedua tercorot dan hanya berkedudukan lebih baik sedikit daripada Rahim Tambi Chik. Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin yang masih baru dan datang dari negeri Johor juga sekalipun kalah tetapi mampu mendapat 1,397 undi.

Ketewasan Syed Hamid itu jelas membuktikan beliau sebenarnya tidak lagi mempunyai apa-apa kekuatan di dalam partinya.

Beliau yang sehari dua sebelum pemilihan berlansung telah menggantung Harakah dan Suara Keadilan dan kini beliau perlu membayar "harga"nya dengan menerima hukuman "digantung" oleh ahli UMNO sendiri. Seringkali kita beri amaran kepadanya supaya jangan berlaku zalim ke atas rakyat kerana kezaliman itu akan hanya berbalik kepada diri sendiri.

Namun ianya tidak diendahkan.

Dan kini tanpa sebarang "kemaluan", masih ingin terus memegang jawatan menteri. Itu prinsip mereka yang bermuka tembok, itu prinsip orang yang tiada maruah dan harga diri. Sampai bila agaknya Syed Hamid mampu melawan kuasa rakyat?


1 ulasan:

Unknown berkata...

can't wait for the celebration once he was kicked out from the new cabinet!!!