31 Mac 2009

ISU KE BUKIT SELAMBAU : Apa Jadi Dengan Kes Kugan?

Kes Kugan Ananthan yang mati ketika disoal siasat dalam tahanan polis pada 20 Januari lalu sehingga kini masih lagi tiada beritanya. Setelah lebih dua bulan, nampaknya kertas siasatan kedua yang dijanjikan masih tiada sebarang berita.

11 orang anggota polis sekadar dipindahkan tetapi belum ada sebarang pendakwaan walaupun kes tersebut telah diklasifikasikan sebagai kes bunuh.

Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar yang dipercayai sebelum ini berusaha untuk melakukan "cover-up" terhadap jenayah yang dilakukan oleh polis sehingga menyebabkan kematian Kugan masih lepas bebas sekalipun sepatutnya beliau telah dipecat dari jawatannya.

Perbuatan melengahkan pengumuman kes Kugan ini serta pendakwaan ke atas "penjenayah" yang telah menyebabkan kematiannya amat dikesalkan.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan perlu tampil memberikan penjelasan mengapa sehingga kini polis masih gagal untuk menyiapkan kertas siasatan yang telah diserahkan kembali oleh Peguam Negara untuk diperbetulkan.

Rakyat telah menuntut agar sebuah badan siasatan yang bebas dan telus diwujudkan serta merta bagi menyiasat insiden kematian Kugan Ananthan titapi tidak diendahkan.

Rakyat tidak mungkin boleh memaafkan di atas kezaliman polis yang bukan sahaja menyebabkan kematian Kugan, namun tidak mungkin juga memaafkan perbuatan pasukan polis yang cuba menutup kes ini daripada dibicarakan sehingga tertangkap dan terhukum sekalian anggota polis yang telah menyebabkan kematian Kugan.



Tiada ulasan: