17 Feb 2009

UMNO Telah Lama Menderhaka Kepada Allah - Nik Aziz

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyelar UMNO kerana membelakangkan Islam, menggunakan taktik kotor termasuk rasuah politik untuk merampas kuasa yang milik rakyat. Beliau berucap di dalam satu majlis Pertahankan Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak yang di adakan di Taman Melewar baru-baru ini.

Beliau berkata taktik UMNO menculik ADUN Pakatan Rakyat dan menawarkan imbuhan lumayan supaya mereka lompat parti adalah tindakan terdesak kerana mabuk kuasa.

"Padahal UMNO tahu, culik manusia dari segi demokrasi (satu perbuatan yang) tak betul, (manakala) dari segi Islam, ia adalah haram. Mana ada (tindakan) manusia boleh culik macam boleh dijualbeli seperti ikan di pasar. Mana boleh! Tetapi UMNO buat kerja benda gini. Bagaimana kita nak kata UMNO tidak derhaka kepada Allah s.w.t."

Ribuan rakyat telah hadir mendengar gesaan Nik Aziz mengenai usaha Pakatan Rakyat membawa pembaharuan politik di Malaysia berlandaskan nilai-nilai sejagat dan ugama. Beliau merujuk kepada rampasan kuasa di Perak yang didalangi oleh Najib. Ia dilakukan dengan menghilangkan empat ADUN PR selama seminggu sehingga mereka muncul di sisi Najib menyatakan sokongan kepada UMNO.

Di majlis itu, Nik Aziz juga menjawab dakwaan UMNO yang menuduh PAS menjadi alat DAP. Beliau berkata PAS juga boleh menuduh UMNO selama ini menjadi alat MCA dan MIC.

PENYEBARAN GAMBAR BOGEL MEMPUNYAI MOTIF POLITIK

Exco Kerajaan Negeri Selangor, YB Elizabeth Wong menjadi mangsa serangan peribadi apabila gambar bogelnya diambil tanpa kebenarannya disebarkan kepada umum. ADUN Bukit Lanjan itu membuat laporan polis dan menyatakan perbuatan itu dilakukan untuk mencemar peribadinya.

Naib Presiden PKR, Sivarasa Rasiah mendakwa penyebaran gambar berkenaan mempunyai motif politik. Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Khalid Ibrahim menyatakan adala tidak wajar untuk membuat sebarang keputusan buat masa ini sebelum mendapat maklumat sebenar terhadap kejadian itu.

Beberapa pihak telah menyatakan simpati kepada Elizabeth Wong, Exco Pelancongan, Alam Sekitar dan Hal-Ehwal Pengguna negeri yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan berusia 37 tahun itu termasuk beberapa orang menteri kabinet sendiri dan juga dari Wanita MCA.

PILIHANRAYA KECIL BUKIT GANTANG SEBAGAI REFERENDUM TERHADAP TINDAKAN KOTOR UMNO DAN NAJIB

PAS menganggap pilihanraya kecil parlimen Bukit Gantang sebagai wadah untuk pengundi menyatakan pendirian terhadap rampasan kuasa di Perak yang di dalangi oleh Najib Razak.

Ketua Pemuda PAS, YB Salahuddin AYub menyatakan pilihanraya kecil itu memberi peluang kepada rakyat menghantar mesej yang jelas kepada Najib. Akibat dari rampasan kuasa itu, Perak dilanda krisis perlembagaan dimana kini Perak kini mempunyai dua Menteri Besar iatu Nizar Jamaluddin yang dilantik atas mandat rakyat melalui PRU yang lalu dan Zambry Kadir, Menteri Besar yang dipilih oleh UMNO yang diperkenan oleh Sultan Perak tanpa diadakan pilihanraya atau perakuan dari sidang dewan undangan negeri.

Beliau juga meragui dengan tindakan SPR yang mengambil masa yang lama untuk mengadakan pilihanraya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau meskipun beliau mengharapkan sebelum ini SPR akan mempunyai perubahan di bawah pengerusinya yang baru. Namun beberapa insiden dan yang terbaru iaitu pengumuman tarikh pilihanraya kecil di Bkt Gantang dan Bkt Selambau beiau mula meragui terhadap ketelusan SPR.

Salahuddin juga menyatakan bahawa PAS bersedia untuk menjawab segala fitnah dan tuduhan UMNo dan Najib mengenai isu derhaka.


Tiada ulasan: