17 Feb 2009

Kes Mana Lebih Aib - Eli, Khir atau Mohd Taib?

Selepas Khir Toyo, bekas Menteri Besar Selangor yang dilihat cuba menanngguk di air keruh di dalam isu gambar separuh bogel YB Elizabeth Wong, kini muncul seorang lagi pemimpin UMNO yang lapok bernama Muhammad bin Muhd Taib, calon Timbalan Presiden UMNO yang meminta Elizabeth meletakkan semua jawatannya.

Beliau yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor, berkata sehubungan itu Pakatan Rakyat khususnya di Selangor perlu membuat satu keputusan yang tepat kerana kes berkenaan telah menjejaskan anggota Exco berkenaan malah parti itu sendiri.

Tatkala beberapa orang individu dan pertubuhan termasuk menteri dari BN sendiri dan Wanita MCA melahirkan simpati kepada Elizabeth Wong, dua orang pemimpin UMNO yang perasan dirinya sudah bersih dari pelbagai skandal tiba-tiba menyongsang arus untuk mendesak Elizabeth Wong meletakkan jawatannya.

Apakah mereka terperasan sendiri dan berharapan bahawa UMNO dan Barisan Nasional boleh merampas kerusi Bukit Lanjan dari Pakatan Rakyat?

Kita ingin nyatakan kepada kedua-dua pemimpin yang kini dalam keadaan terkapai-kapai mencari sokongan untuk pemilihan di dalam Perhimpunan Agong UMNO Mac ini supaya usah menabur benih di angkasa. Ia sesatu pekerjaan yang sia-sia.

Rakyat Selangor mana yang tidak ingat kepada kisah bekas kedua-dua MB Selangor ini dengan pelbagai skandal dan kezaliman mereka semasa mereka menjawat jawatan MB?

Semua orang tahu kisah dosa dan kesalahan Muhammad Taib. Dosanya bukan setakat mencuri tetapi 'merompak' dan 'melanun' juga. Peristiwa beliau ditahan di lapangan terbang Brisbane, Australia tahun 1986 masih segar dalam ingatan.

Suatu perbuatan tidak masuk akal telah dilakukan oleh bekas MB Selangor itu di lapangan terbang berkenaan bila mana beliau ditahan atas kesalahan membawa wang yang tidak istyharkan sebanyak RM2.4 juta.

Beliau telah membawa RM2.4 juta dalam sebuah guni dan ditahan di lapangan terbang berkenaan. Bayangkan betapa banyak wang beliau kalau wang dimasukkan dalam guni macam orang kampung bawa rambutan pula lagaknya, kata seorang sahabat.

Anak tua yang berjiwa muda ini (Muhammad Muhd Taib) pernah tidak ketinggalan untuk mewarnakan hidupnya dengan menikahi anak Sultan Selangor (Ku Yah atau Joan Collins) tanpa keizinan, lebih kurang melarikan anak orang.

Hebat dan sensasi cerita itu. Muhammad Muhd Taib penuh skandal yang nampak atau yang terselindung. Berfoya dengan kemewahan yang ada adalah agenda utama tapi malang rakyat yang duduk berbumbungkan awan dan bermandikan hujan tidak langsung menjadi perhatian.

Begitu juga kisah kezaliman Khir Toyo. Trajedi Kg. Berembang 20 November 2006, mana mungkin kita melupai! Ia mengenai kisah seorang manusia yang bernafsu besar bernama Khir Toyo, ia kisah air mata penduduk yang terpaksa merempat dengan berlantaikan tanah, berbumbungkan langit dan berdindingkan angin malam yang dingin.

Ia juga kisah seorang Menteri Besar yang tidak berhati perut dan tidak pernah kenal erti tangisan rakyat marhain - serta tidak pernah hormat kepada SUHAKAM - sebuah Suruhanjaya yang dilantik oleh Yang Di Pertuan Agong.

Atas restu dan arahan MB yang berkuasa pada masa itu bernama Khir Toyo, yang ingin merealisasikan impiannya konon Selangor setinggan sifar, tanpa peduli warga emas, wanita atau kanak-kanak, pihak berkuasa MPAJ tidak mempunyai sedikit pun rasa belas simpati dan kasihan, meruntuhkan rumah serta merempuh mereka. Segala-galanya musnah. Yang tinggal hanya sisa-sia peninggalan, yang tinggal hnayalah runtuhan kemanusian dan yang tinggal hanyalah satu kenangan pahit tentang kezaliman!

Nah kedua-dua bekas MB Selangor ini kini cuba mencuri perhatian kerana masing-masing cuba nak menjadi hero untuk bekalan hari perhimpunan UMNO yang bakal menjelma ini. Khir Toyo bertanding sebagai Ketua Pemuda dan Muhammad Taib calon Timbalan Presiden yang disifatkan oleh Tun Dr Mahathir sebagai Pak Lawak!

Nasihat kita: lihatlah wajahmu dicermin wahai kedua-dua bekas MB, anda bukan sahaja telah ditolak oleh rakyat yang rata-rata kini sedang mengikuti dan menyertai arus Pakatan Rakyat, tetapi anda berdua bakal ditolak oleh ahli-ahli UMNO sendiri pada Mac ini. Apa agaknya yang menyebabkan anda teramat asyik dengan mimpi kamu berdua?




1 ulasan:

Permatang berkata...

yang paling aib khir toyo la..www.permatang.blogspot.com