16 Feb 2009

Ulasan Berita Hangat 16 Feb 2009

Sikap Polis yang berat sebelah di dalam menjalankan tugas amat dikesali. Apabila pembangkang menganjurkan perhimpunan ia akan segera dilabelkan sebagai perhimpunan haram dan kemudian akan segera dilakukan penahanan dan penangkapan terhadap mereka yang terlibat.

Tetapi apabila UMNO melakukan perkara yang sama, pihak polis berdiam diri seperti dan tidak mengambil apa-apa tindakan.

Sikap berat sebelah dan tidak profesyenal Polis berkenaan sewajarnya mendapat kritikan hebat rakyat kerana ia jelas menampakkan bahawa mereka selama ini bertindak sebagai kuda tunggangan dan alat kepada parti UMNO/BN.

SULTAN MIZAN MINTA SEMUA PIHAK HORMATI PERLEMBAGAN

Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin mengingatkan rakyat jelata supaya menghormati Perlembagaan Persekutuan dan berharap tidak ada sebarang percubaan untuk mewujudkan undang-undang lain yang bertentangan dengan keluhuran Perlembagaan.

Tuanku Mizan turut melahirkan rasa dukacita kerana walaupun negara telah 51 tahun merdeka, isu perkauman yang sempit masih dibangkitkan oleh pihak tertentu dan menjadi perdebatan umum.

Peringatan baginda berkenaan ditafsirkan oleh banyak pihak sebagai satu sindiran pedas kepada parti UMNO yang membelakangkan Perlembagaan apabila melakukan rampasan kuasa terhadap kerajaan Pakatan Rakyat di Perak dan melantik Menteri Besar Perak tanpa mengikuti prosedur yang termaktub di dalam Perlembagaan.

Sentimen perkauman sempit yang dimainkan oleh UMNO di dalam beberapa siri "tunjuk perasaan" di Perak terutama yang dianjurkan oleh sayap pemudanya jelas merupakan satu fenomena yang berbahaya di dalam konteks hubungan kaum di dalam negara yang multi-racial ini.

Baginda juga melahirkan rasa dukacita terhadap sikap dan perilaku yang tidak sepatutnya dilakukan di kalangan Ahli Parlimen pada sesi persidangan yang lepas.

Hal ini amat jelas untuk kita perhatikan semula gelagat ahli parlimen UMNO terutama dari Pasir Salak yang mengeluarkan kata-kata kesat dan lucah di dalam sessi perbahasan Dewan Rakyat di penggal yang lepas. Namun oleh kerana tindakan Speaker yang berat sebelah tidak pernah mengambil tindakan ke atasnya sepertimana tindakan yang diambil ke atas ahli parlimen Pakatan Rakyat kadang-kala hanya dengan alasan tidak bersetuju dengan pandangan Speaker.




POLIS KENALPASTI DALANG DI SEBALIK GAMBAR BOGEL EXCO
Polis telah mengenal pasti dalang disebalik pengedaran gambar bogel Exco kerajaan negeri Selangor, Elizabeth Wong.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, ACP Arjunaidi Mohamed berkata, polis akan merekodkan kenyataan daripada lelaki itu dan siasatan awal menunjukkan suspek memiliki beberapa keping gambar bogel ahli politik berumur 37 tahun itu

Sementara itu, bekas MB Selangor, Khir Toyo menanggung di air keruh apabila menuduh exco berkenaan hilang kredibilitinya dengan isu berkenaan dan meminta exco berkenaan meletakkan jawatannya serta merta. Banyak pihak merasakan bahawa kenyataan Khir Toyo berkenaan sebagai calon Ketua Pemuda UMNO yang desperado - mengambil apa juga kesempatan untuk kepetingan dirinya tanpa mengkaji latarbelakang isu yang sebenar.

BEKAS KETUA PEMUDA MIC PUCHONG MEMBUAT LAPORAN KEPADA SPRM TERHADAP SAMY VELLU

Pengerusi MIC, Samy Vellu hari ini di adukan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana dituduh penyelewengan di dalam MIED dan Kolej Perubatan AIMFT.

Bekas Ketua Pemuda MIC Puchong, S. Murali mendakwa tender jutaan ringgit telah ditawarkan kepada beberapa syarikat yang dimiliki oleh kroni-kroni Samy Vellu.

Murali meminta SPRM melakukan siasatan terhadap tuduhannya itu.


Tiada ulasan: