12 Feb 2009

Ulasan Berita Hangat 12 Feb 2009

Menteri Besar Pakatan, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin mengumumkan hari ini bahawa beliau akan keluar dari kediaman rasmi menteri besar 10 hari lagi.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di Ipoh, Nizar berkata beliau telah menerima surat dari Setiausaha Kerajaan Perak, Datuk Abdul Rahman Hashim meminta beliau mengosongkan kediaman tersebut.

Nizar berkata, beliau akan menghormati permintaan tersebut.

Beliau juga mengumumkan akan memulangkan semula kesemua 11 kereta Toyota Camry.

Menurut Nizar beliau akan memfailkan saman terhadap pelantikan Menteri Besar baru, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada jam 11 pagi esok.

ADUN PELABUHAN KLANG NAFI KELUAR PKR

Demam spekulasi lompat parti" merebak ke Selangor dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah hari ini menafikan yang beliau akan keluar Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk menyertai Barisan Nasional (BN).

Bercakap pada sidang media petang ini, Badrul Hisham berkata, beliau akan tetap bersama PKR dan menyokong kepimpinan Penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Penjelasan beliau tersebut menamatkan spekulasi dan deas-desus yang beliau akan melompat dan sekaligus mendiamkan ahli-ahli UMNO yang telah hampir berteriak keriangan yang kononnya akan berlaku teori domino untuk kes lompatan PKR ke BN.

Beliau bercadang untuk mengambil tindakan kepada lamanweb agendadaily.com dan siaran television TV3 yang menyebarkan fitnah mengenai beliau.

ZAMBRY DIDAKWA SALAHGUNAKAN KUASA, LAPORAN KE SPRM

DAP Perak hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung keputusan Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir melantik tiga penasihat kepada Menteri Besar yang didakwa oleh parti itu sebagai salah guna kuasa.

Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming, berkata pelantikan itu dibuat tanpa kelulusan exco kerajaan Perak dan juga melanggar peruntukan undang-undang tubuh negeri.

Bekas ahli exco Pakatan, Nga Kor Ming berkata, pelantikan keempat-empat mereka adalah tidak sah di bawah Undang-undang Tubuh Negeri Perak dan akan melibatkan kos RM960,000 setahun.

Semalam, Dr Zambry mengumumkan pelantikan tiga penasihat kepada Menteri Besar iaitu Naib Presiden MIC, Datuk Dr Veerasingam; Pengerusi Gerakan negeri, Chang Ko Youn dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Kurau, Datuk Najmudin Elias al-Hafiz.

Sementara itu, ADUN Pengkalan Baharu, Datuk Hamdi Abu Bakar dilantik sebagai Ketua Penerangan Kerajaan Negeri bukan berstatus exco tetapi diberi kemudahan exco.

PILIHANRAYA KECIL DI DUA BUKIT MUNGKIN SERENTAK

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak menolak kemungkinan tarikh pilihan raya kecil bagi kerusi Parlimen Bukit Gantang, Perak dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau, Kedah diadakan serentak.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata keputusan mengenai perkara itu akan dibuat pada mesyuarat khas esok, selepas pihaknya meneliti serta membincangkan dokumen berkaitan kekosongan keduakedua kerusi itu.

Katanya mengikut peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan, pilihan raya kecil hanya boleh diadakan jika SPR dapat memastikan bahawa adanya kekosongan pada satu-satu kerusi Parlimen atau DUN berkenaan.

SPR sebelum ini telah dikatakan bertindak melampaui bidangkuasanya apabila menolak untuk mengadakan pilihanraya apabila tidak mengendahkan writ kekosongan kerus DUN yang dikemukakan oleh Speaker DUN Perak.



Tiada ulasan: