12 Feb 2009

Halang Ceramah, Rampas Akhbar - Itukah Penyelesaiannya?

Arahan Ketua Polis Negara, Musa Hassan semula agar semua permit ceramah dibekukan bagi negeri Perak sehingga ke satu tarikh yang akan dimaklumkan memberikan sekurang-kurang dua "signal" jelas

1) Polis tidak profesyenal di dalam ertikata lain telah mengambil sikap berpihak di dalam melaksanakan tugas mereka,
2) Kerajaan Haram BN Perak kini di dalam suasana tertekan yang mesti dibantu dengan tindakan tegas polis untuk mereka terus mempertahankan kuasa yang tidak sah.

Tidak cukup dengan tindakan mereka membelasah rakyat dan menembak gas pemedih mata selepas solat Jumaat minggu lalu dan kemudiannya melakukan rampasan terhadap akhbar dwimingguan Harakah dan Suara Keadilan, kini mereka mengikat mulut rakyat agar tidak berceramah supaya hanya maklumat dari media arus perdana sahaja yang boleh disuapkan ke minda rakyat khususnya di Perak.

Alasan polis mudah. Untuk meredakan ketegangan yang memuncak di Perak kini.

Membelasah rakyat yang tidak berpuashati, merampas akhbar Pakatan Rakyat dan mengharamkan ceramah adalah kaedah dan tindakan "barbaric" seumpama menyapu sampah ke bawah karpet - untuk meredakan suasana dalam waktu yang singkat sedangkan gelojak kemarahan rakyat akan tetap berpusar menunggu masa untuk ia "meletup".

Sikap polis yang "double standard" jelas dilihat apabila mereka mendakwa 9 orang yang menyertai perhimpunan di Masjid Ubudiah tetapi dalam waktu yang sama "membiarkan" Pemuda UMNO dengan gelagat Sang Menantu yang berhimpun secara haram.

Terlepas dari hasrat untuk saya menyokong atau membantah tindakan Karpal Singh yang hendak membuat laporan terhadap Sultan Perak namun kenyataannya

"Demonstrasi (Pemuda UMNO) semalam adalah melanggar undang-undang. Kenapa mereka tidak didakwa di mahkamah kerana mengadakan perhimpunan haram, kenapa berlaku berat sebelah apabila membabitkan kami"

adalah sesuatu yang perlu diberikan perhatian.

Imej Polis yang telah tercemar sekian lama apabila membiarkan diri mereka menjadi "kuda tunggangan" kepada parti kerajaan dan sikap mereka yang tidak professional di dalam menjalankan tugas amat dikesalkan dan merupakan satu "pengkhianatan" terhadap bidang kuasa dan professionalisme mereka yang perlu mengutamakan prinsip keadilan dan kesaksamaan tanpa berpihak kepada mana-mana parti politik, pemerintah atau pembangkang.

Sepatutnya di saat dunia kini sedang membicarakan mengenai gelombang "knowledge-based world" polis di Malaysia perlu mempersiapkan diri dengan kaedah-kaedah psikologi disamping memperlengkap diri dengan teknik dan taktik yang mesra-rakyat bukan dengan mengambil sikap seperti binatang-binatang buas yang menerkam mangsa dengan mengikut telunjuk dan arahan tuan-tuan yang mentalitinya dicelup dari acuan zaman kolonial - yang digunakan untuk menangani masalah di zaman serba moden ini.

Kita masih ingat peristiwa yang menimpa kepada insan ini:-



Kemudian akhirnya, maruah polis menjadi sehina tong najis apabila rakyat mengangkat orang yang dizalimi polis itu menjadi seorang penggubal undang-undang negara di Parlimen bergelar Yang Berhormat! Sedangkan polis yang menzalimi beliau dahulu masih dengan keadaan seperti itu - mengenyangkan perut dengan mengampu pemerintah dan menzalimi rakyat tak sudah-sudah.



Kes A.Kugan adalah endorsement nyata terhadap kezaliman polis, yang hingga kini pois masih gagal menunaikan akauntabilitinya kepada rakyat dengan hasil siasatan yang sepatutnya telah diumumkan. Kita tak tahu rakyat yang mana lagi yang akan dikugankan oleh pihak polis selepas ini semata-mata untuk menekan dan menindas suara rakyat semata-mata kerana bersalahan pandangan mereka dengan pihak kerajaan.

Kerajaan yang berpegang kepada teknik dan taktik memperkuda dan memperalat pihak polis untuk terus berkuasa apatah lagi untuk mempertahankan kerajaan yang dinaikkan melalui rampasan kuasa dan bukan sistem pilihanraya yang adil dan telus adalah sebenarnya sebuah kerajaan yang lemah dan menunggu masa untuk menerima hukuman rakyat di dalam pilihanraya yang akan datang.

Menghalang ceramah, merampas akhbar pembangkang bukanlah penyelesaian untuk meredakan suasana yang tegang sedangkan kemarahan rakyat tidak mungkin boleh dibendung dengan menyapu sampah ke bawah karpet. Jika Polis boleh memberi signal kepada Najib untuk tidak turun ke Perak kerana keselamatannya terancam beberapa hari lalu, saya kira polis boleh menasihatkan kerajaan supaya terima kehendak rakyat yang mahu pilihanraya dijalankan di seluruh Perak - itu sahaja yang dapat mententeramkan suasana haru biru di negeri itu sekarang ini.








Tiada ulasan: