12 Feb 2009

88% Tidak Bersetuju Dengan Langkah Sultan

Menilai daripada protes rakyat dan bantahan dengan apa yang disifatkan sebagai rampasan kuasa di Perak, dapat diandaikan kini bahawa majoriti rakyat di negara ini kurang senang dengan apa yang berlaku di negeri Perak.

Satu kajian bebas mendapati majoriti besar rakyat tidak bersetuju dengan langkah Sultan Azlan Shah memperkenankan Barisan Nasional yang didokongi oleh UMNO membentuk kerajaan di negeri Perak.

Pihak istana telah meneruskan perkenan itu tanpa memanggil satu pilihanraya negeri atau atau persidangan khas Dewan Undangan Negeri supaya isu tersebut dapat dilakukan secara undian.

Dari satu kajian selama empat hari oleh Malaysiakini, sejumlah 34,617 daripada 39,411 repsonden, atau 87.8% menyatakan mereka tidak bersetuju dengan keputusan Sultan.



Sultan telah menolak permohonan kerajaan negeri untuk membubarkan dewan undangan negeri setelah empat dari ADUNnya melompat parti.

Akibat dari lompatan itu – yang dikatakan didalangi oleh Najib Razak dengan pelbagai umpanan – kedua-dua Barisan dan Pakatan terikat dengan 28 kerusi di dewan undangan negeri.

Sultan Azlan, bekas Ketua Hakim, sebaliknya telah menitahkan Mohd Nizar Jamaluddin dari Pakatan Rakyat untuk meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar.

Nizar menyatakan beliau masih Menteri Besar mengikut peruntukan Perelmbagaan Negeri.

Sultan terus dengan menerima dan memperkenankan Zambry Kadir dari UMNO sebagai Menteri Besar baru Jumaat lalu, sehingga mengheret negeri Perak di dalam satu krisis perlembagaan yang mungkin akan diputuskan oleh pihak mahkamah selepas ini.

Seramai 3,862 (9.8%) dari responden bersetuju dengan keputusan Sultan manakala 932 (2.4%) menjawab "Tidak Tahu".

Tiada ulasan: