12 Feb 2009

74% Mahu DUN Perak Dibubar

Hampir 74% mahukan DUN Perak dibubarkan manakala 76% pengundi juga ingin melihat "pilihan raya menerusi rakyat" diadakan untuk menentukan kerajaan pilihan mereka.

Demikian satu kajian yang telah dikeluarkan oleh Merdeka Center, sebuah firma penyelidikan bebas yang beribupejabat di Bandar Baru Bangi hari ini.

Ini menunjukkan juga hampir dua pertiga pengundi Perak mahu Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubarkan bagi membolehkan pilihan raya tergempar diadakan di negeri itu ekoran krisis politik sejak penghujung bulan lalu.

Hanya 21 peratus responden mengatakan bahawa pihak istana mempunyai "hak" untuk menentukan kerajaan bagi rakyat jelata.

"Malah, 62% lagi responden merasakan bahawa peranan istana dalam kes ini (perubahan kerajaan) tidak mencerminkan kehendak rakyat negeri Perak," kata kenyataan yang dikeluarkan tersebut.

Hanya 29% dari responden yang mengatakan peranan istana menggambarkan kehendak rakyat.

Keputusan ini hampir menyami keputusan undian yang dibuat oleh malaysiakini sebelum ini yang mendapati hampir 88% tidak bersetuju dengan tindakan Sultan Azlan yang memperkenan Barisan Nasional yang didokongi UMNO membentuk kerajaan di perak.

Pendapat umum itu dikendalikan oleh firma tersebut antara 6 dan 8 Februari lalu untuk mengukur persepsi pandangan orang ramai berhubung perkembangan politik di Perak.

Dan 76% menyatakan bahawa rakyat, melalui sistem pilihanraya yang lebih berhak untuk menentukan kerajaan yang dibentuk di Perak dan cuma 21% menyatakan pihak istana manakal 3% lagi menjawab tidak tahu.

Seramai 507 pengundi berdaftar di Perak dipilih untuk mengambil bahagian dalam kajian tersebut.

Kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat, berusia 11 bulan, telah tumbang apabila tiga wakil rakyatnya keluar Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP untuk bertindak sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bebas dan menyokong Barisan Nasional (BN).

Kini Pakatan Rakyat dan BN mempunyai anggota sama rata iaitu 28 orang.Menteri Besar Perak yang baru mengangkat sumpah Jumaat lalu manakala barisan exconya pula Selasa lalu.

Mengenai penyelesaikan kepada krisis politik ini, seramai 33 peratus responden mahu pilihan raya yang baru dilangsungkan, 35 peratus lagi mengatakan pilihan raya kecil wajar diadakan di kawasan yang ADUNnya keluar parti manakala 28 peratus mahu kerajaan baru dibenarkan terus memimpin negeri itu.

Keputusan kajian-kajian yang dilakukan JELAS menunjukkan bahawa rakyat Perak tidak menerima keputusan pihak Istana yang memperkenankan kerajaan Barisan Nasional / UMNO membentuk kerajaan melalui rampasan kuasa minggu lalu.


Tiada ulasan: