15 Feb 2009

Ulasan Berita Hangat 15 Feb 2009

UMNO-BN tidak dapat menerima realiti sebenar bahawa rakyat, khususnya orang melayu sudah menolak kepimpinan mereka yang buruk dan menjijikkan. Mereka seboleh-bolehnya berusaha mengelakkan pilihanraya kerana bimbang keputusannya terus menyebelahi Pakatan Rakyat selepas tewas di Permatang Puah dan Kuala Terengganu.

Di dalam satu ceramah di Shah Alam malam semalam pemimpin Pakatan rakyat menyifatkan perbuatan Najib yang merampas kuasa di Perak tak ubah seperti kelakuan regim zionis Yahudi.

Secara berseloroh, YB Mahfuz Omar berkata: "Dengan tertubuhnya kerajaan BN Perak, ia adalah kerajaan haram kedua di dunia, yang pertama kerajaan haram Israel."

Beliau berharap rakyat akan turut bersama menyokong perjuangan Pakatan Rakyat yang akan menempuh pilihanraya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau tidak berapa lama lagi.

Naib Presiden PAS, YB Husam Musa mengharapkan Sultan Azlan Shah supaya mendengar suara rakyat. Beliau berkata: "Yang membolehkan kita merumuskan bahawa cara (Datuk Seri) Nizar dipecat adalah tidak sah di sisi undang-undang, maka angkat sumpahnya Datuk Zambry (sebagai MB) adalah juga tidak sah."

Beliau menegaskan bahawa institusi Raja sepatutnya berkecuali, mereka adalah raja semua rakyat.

Naib Presiden PKR, YB Azmin Ali yakin bahawa rakyat akan memberikan mesej yang jelas sekali lagi terhadap pendirian mereka menolak Barisan Nasional dengan menyifatkan "mereka untung secupak tetapi akan rugi segantang" dan kerugian mereka akan bermula dari Bukit Gantang. Azmin turut menyelar langkah SPR untuk menetapkan pilihanraya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau sehari selepas Perhimpunan UMNO kononnya di atas alasan untuk melihat politik Perak stabil terlebih dahulu.

"Nak menentukan kestabilan politik negeri Perak ialah rakyat Perak, bukan UMNO, bukan SPR, bukan Polis dan jangan heret istana dalam kes ini," tegasnya lagi.

7 EDITION
Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan menjelaskan situasi politik negeri Perak pada Persidangan Majlis Raja-raja dalam masa terdekat ini.

Zambry menyatakan tindakan Speaker DUN Perak yang meminta beliau dan exco yang baru mengangkat sumpah hadir kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan pada Rabu ini sebagai sesuatu yang pelik.

Najib: UMNO akan turunkan calon tempatan di Bukit Gantang.

GAPENA buat laporan polis terhadap penggunaan Bahasa Ingeris di dalam pembelajaran Mathematiks dan Sains.

Tindakan JKR utk hapuskan toll secara berpilih di Selangor terima bantahan.


Tiada ulasan: