16 Feb 2009

Berita Hari Ini 16 Feb 2009 Edisi Ptg

Agong: Jangan wujudkan undang-undang bercanggah Perlembagaan.

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin mengingatkan rakyat jelata supaya menghormati Perlembagaan Persekutuan dan berharap tidak ada sebarang percubaan untuk mewujudkan undang-undang lain yang bertentangan dengan keluhuran Perlembagaan.

"Generasi muda merupakan pelapis dan harapan masa depan negara.

"Prinsip-prinsip Rukun Negara hendaklah difahami dan dihayati oleh segenap lapisan rakyat," titah baginda ketika merasmikan Mesyuarat Pertama Penggal Kedua Parlimen Ke-12 di Dewan Rakyat di sini.

Tuanku Mizan turut melahirkan rasa dukacita kerana walaupun negara telah 51 tahun merdeka, isu perkauman yang sempit masih dibangkitkan oleh pihak tertentu dan menjadi perdebatan umum.

Baginda juga bertitah, hak-hak setiap rakyat di negara ini yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan akan sentiasa dipelihara dan dihormati.

Seri Paduka turut menyambut baik penubuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang membuktikan keikhlasan dan iltizam kerajaan mengotakan janji untuk membanteras rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan.

"Bagi memastikan usaha pembanterasan rasuah dilaksanakan dengan cekap dan berkesan, SPRM perlu dianggotai oleh pegawai-pegawai profesional, berkemahiran dan berkeupayaan tinggi serta terlatih dalam pelbagai bidang," titah baginda.

Peguam: Bicara semula kes Altantuya

Peguam tertuduh kedua, Koperal Sirul Azhar Umar, memohon Mahkamah Tinggi Shah Alam mengisytiharkan bahawa perbicaraan kes bunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibu, adalah tersilap dan meminta supaya perbicaraan semula diadakan.

Kamarul Hisham Kamaruddin yang berhujah di akhir kes pembelaan, berkata anak guamnya perlu dbebaskan daripada tuduhan mebunuh Altantuya atau secara alternatifnya mahkamah boleh mengisytiharkan pebicaraan kes itu silap dan diadakan perbicaraan semula.

Gambar Bogel: Exco Selangor buat laporan polis

Elizabeth Wong, yang juga wakil rakyat Bukit Lanjan, membuat laporan di balai polis Damansara, Petaling Jaya kira-kira malam tadi berhubung penyebaran foto-foto bogelnya kepada umum.

Difahamkan foto-foto yang dirakam tanpa kebenarannya itu - kemungkinan oleh seorang bekas teman lelakinya - sewaktu beliau sedang tidur.

Bekas MB Selangor, Khir Toyo dengan cepat mengambil kesempatan dari isu ini mendesak ADUN berkenaan meletakkan jawatannya, dengan menyamakan kes itu dengan kes Chua Soi Lek. Tetapi masyarakat melihat Khir tersasar kerana apa yang berlaku pada Chua ialah kes perzinaan yang beliau sendiri telah mengaku sedangkan yang menimpa pada Elizabeth ialah gambar bogelnya yang dirakam dan disebarkan tanpa pengetahuan dan izinnya. Mereka bertanya: "Khir mungkin tidak pernah berzina tetapi apakah Khir boleh mengaku beliau tidak pernah berbogel?"

Blog national-express menyifatkan laporan Malay Mail yang mendedahkan kes tersebut sebagai satu contoh kewartawanan longkang apabila foto perempuan yang tidak ada kena-mengena berita berkenaan diselitkan bersebelahan dengan berita tersebut.

YB Azmin Ali pula akan meminta penjelasan daripada pihak yang terlibat sebelum sebarang tindakan diambil. Katanya pihak parti tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas sekiranya didapati mana-mana individu yang bersalah.

Bukit Selambau: MIC Calonkan Saravanan?

MIC mungkin mencalonkan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Selambau, V Saravanan untuk bertanding dalam pilihanraya kecil di situ pada 7 April depan.

Menurut sumber-sumber, Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu sedang menimbang secara serius untuk mencalonkan Saravanan yang juga pengerusi MIC Kedah bertanding bagi merebut semula kerusi tersebut.

Saravanan, 61, menjadi Adun Bukit Selambau serta ahli exco kerajaan negeri Kedah selama 13 tahun dari 1995 hingga 2008.

Beliau bagaimanapun tidak mempertahankan kerusi itu dalam pilihanraya umum tahun lalu untuk memberi laluan kepada calon muda dari MIC, S Krishnan, yang tewas kepada calon bebas V Arumugam dengan majoriti 2,362 undi.

Polis siap sedia hadapi 2 pilihanraya serentak

Ketua Polis Negara, Musa Hassan menyatakan pihak polis bersiap sedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan di dalam pilihanraya serentak Bukit Gantang dan Bukit Selambau pada 7 April nanti.

Beliau meminta semua pihak mematuhi undang-undang dan beliau menolak tuduhan yang menyatakan pihak polis melakukan kezaliman.

Walau bagaimanapun kenyataan Ketua Polis Negara nampaknya tidak begitu benar apabila dengan merujuk kes Kugan dimana kematiannya semasa disoal siasat polis membuktikan tingkah laku polis juga sepatutnya mengikut undang-undang dan tidak hanya "mengarahkan" orang lain mematuhi undang-undang.



Tiada ulasan: