27 Feb 2009

Najib Bakal Menerima Padahnya

Apabila membaca berita mengenai gesaan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang meminta Kabinet menimbang semula kenaikan tol di lima lebuh raya yang akan dinaikkan mulai 1 Mac ini kerana kenaikan itu tidak sesuai dalam keadaan sekarang rakyat tertanya-tanya, apakah PM sendiri tidak tahu mengenai hal tersebut sehingga terpaksa meminta ianya dikaji semula oleh Kabinet?

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata kajian semula itu akan dibincangkan pada mesyuarat mingguan kabinet esok yang dipengerusikan oleh timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak, lapor Bernama dari Pattaya, Thailand.

Bertambah pelik apabila PM berkata:

"Walaupun dipertimbangkan daripada segi syarat-syarat konsesinya patut dinaikkan, tetapi situasi pada masa sekarang ini tidak wajar dinaikkan kerana keadaan rakyat yang susah."

Jika pada masa pengumuman kenaikan harga minyak dan petrol sebanyak 78 sen dan RM1 bagi setiap liter pada bulan Jun tahun lalu diumumkan oleh PM sendiri, tetapi kini pengumuman kadar tol diumumkan oleh Menteri Kerja Raya Datuk Seri Mohd Zin Mohamed sendiri.

Waktu pengumuman itu dibuat, ahli-ahli Parlimen (yang sepatutnya Menteri berkenaan hadir sama) sedang bersidang di Dewan Rakyat.

Yang nyata, keputusan kenaikan harga tol TIDAK diketahui oleh PM. Dan kenaikan itu sepastinya telah mendapat restu dari "superior" yang lain dari PM.

Dan apabila PM menyatakan mesyuarat kabinet hari ini akan dipengerusikan oleh Najib, nyatalah peralihan kuasa telah pun berlaku dan kemungkinannya untuk membiasakan Najib dengan tugas-tugas PM yang bakal disandang secara rasmi lewat bulan Mac depan atau setidak-tidaknya Najib kini memangku jawatan PM sekarang ini(?)

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini Dato’ Seri Abdullah diminta mengekalkan jawatan sebagai Perdana Menteri selepas perhimpunan agung Umno Mac depan bagi mengelakkan politik negara terus menjadi kalut.

Ini kerana PAS melihat Dato’ Seri Najib Razak sudah terpalit dengan banyak isu dan kepemimpinannya semakin tidak dihormati rakyat di negara ini.

“Kejadian penculikan tiga bekas Adun Pakatan Rakyat di Perak merupakan rancangan jahat Umno yang dikatakan turut melibatkan Najib. Ini kerana setelah menghilang diri beberapa hari mereka muncul bersama Timbalan Perdana Menteri di Putrajaya.

“Bagi saya sahlah Najib punca kekalutan politik di Perak. Menculik wakil rakyat adalah salah dalam Islam. Malangnya perkara itu berlaku ketika Najib bakal menduduki kerusi Perdana Menteri tidak lama lagi,” katanya.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula mengingatkan "Belum (Najib) dapat kuasa sudah tunjuk jahat, hancur negara nanti kalau jadi PM."

Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang berkata, negara dan rakyat tidak mahu mempunyai sorang Perdana Menteri yang menjadi bahan bualan dan ketawa masyarakat antarabangsa terhadap tuduhan yang belum lagi dibersihkan oleh beliau sendiri mahupun kerajaan sedia ada.

Katanya, tidak pernah berlaku dalam sejarah seorang Timbalan Perdana Menteri yang bakal memimpin negara mempunyai tuduhan sebanyak itu malahan segala dakwaan terhadapnya dianggap menakutkan.

“Mahukah kita ada seorang Perdana Menteri apabila menghadiri sidang antarabangsa menjadi objek ketawa, objek whisper (bisikan)."

Timbalan Pengerusinya, Tan Seng Giaw menyatakan Najib bukan seorang negarawan. Beliau tidak layak untuk menjadi PM. Dengan kerakusannya merampas negeri Perak daripada Pakatan Rakyat membuktikan bahawa beliau bukan PM untuk seluruh rakyat Malaysia.

Menyebut nama negeri Perak, nama Najib tak ubah segumpal najis yang begitu jijik.

Najib mengugut mereka yang membuat laporan kepada SPRM bahawa jika laporan itu palsu mereka akan terima padahnya. Yang nyata Najib tidak disoal siasat, yang akan disoal siasat ialah pengadunya. Begitulah budaya polis dan SPRM di Malaysia bekerja.

Dan Najib tak perlu membuat aduan kepada Polis dan SPRM, sekadar menelefon atau mengeluarkan memo kepada polis dan SPRM. Polis dan SPRM akan patuh. Ini juga budaya yang diamalkan polis dan SPRM sekian lama.

Namun Najib terlupa, nasibnya bukan ditentukan oleh jutaan ringgit yang ada padanya, nasibnya juga bukan ditentukan oleh jawatan "PM" yang dianggapnya "baju kebal" yang bakal dipakainya tak berapa lama lagi.

Ramai penganalisis politik berpendapat bahawa riwayat BN / UMNO akan berakhir dengan naiknya Najib sebagai PM. Firasat tok-tok guru di kampung munkin juga begitu.

Kesalahannya terlalu banyak untuk dideretkan. Sebenarnya Najiblah yang bakal menerima padahnya nanti. Mengugut rakyat itu buruk kesannya. What you give you get back. Itu Hukum Karma, itu hukum universal, dalam Islam itu namanya sunnatullah - yang tak akan berubah sampai kiamat. Ia tertulis sudah di dalam kitabullah.

Malaysia akan saksikan UMNO/BN menghembuskan nafas terakhir sewaktu beliau berada di takhta PM.

Tiada ulasan: