2 Feb 2009

Maruah BN dan "Penculik" Sehina Tong Najis

Drama "penculikan" 2 orang exco Perak berakhir dengan meletakkan maruah dan kredibiliti UMNO(BN) serta pihak yang menculik yang telah melakukan kerja kotor tersebut berada di tong najis layaknya.

Taktik kotor tersebut sebenarnya telah terdedah dengan jawapan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahamd Badawi seperti yang tersiar di dalam media arus perdana (bercetak dan eletronik) yang semalam mengesahkan ada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) daripada kerajaan Pakatan Rakyat di Perak akan menyertai Barisan Nasional (BN).

Ini jelas menunjukkan "sememangnya wujud konspirasi menculik dan percubaan untuk memaksa kedua-dua exco Perak dari PKR berkenaan supaya menyertai UMNO."

Tetapi dengan surat perletakan jawatan tanpa tarikh yang telah ditandatangani oleh kedua-dua ADUN berkenaan menyebabkan segala perancangan dan perencanaan gila dan kotor UMNO itu tidak menjadi kenyataan apabila Speaker mengumumkan perletakan jawatan kedua-dua ADUN berkenaan sehingga muncullah kedua-dua ADUN tersebut dengan cara tergesa-gesa membuat penafian yang sebelum ini membisu tatkala berada di dalam "jagaan" pihak tertentu.

Timbalan Speaker Perak dari DAP, Hee Yit Fong yang turut dilaporkan hilang. juga tiba-tiba juga muncul selepas kejadian tersebut. Persis seolah-olah "kebetulan" yang terlalu banyak. Kenyataan beliau pula kebetulan seiring dengan kenyataan Ong Tee Keat Presdiden MCA yang menyatakan tidak akan menerima wakil rakyat daripada parti lain yang berhasrat menyertai parti itu. Hee pula tampil dengan kenyataan berikut

"Saya tidak hadir mesyuarat tergempar hari ini (semalam) yang diadakan oleh Menteri Besar sebab saya kurang sihat dan menutup telefon saya".

Dalam pada itu juga beliau menyelar Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang tidak menyiasat sebelum mengeluarkan kenyataan petang tadi.

"Lim tidak menghormati saya dan saya telah berada dalam parti ini selama 22 tahun."

Apa yang berlaku sebenarnya ialah anda sendiri tidak menghormati rakyat Perak yang pada waktu itu anda mengetahui keadaan politik Perak di dalam keadaan yang yang cuba dikucar-kacirkan oleh UMNO/BN.

Sama seperti Jamaluddin Mat Razi dan Osman Jailu orang seperti Hee Yit Fong tidak layak untuk menjadi wakil rakyat kerana tiada perasaan tanggungjawab untuk mempastikan kedudukan Pakatan Rakyat di Perak sentiasa kukuh dan tidak tergugat oleh anasir yang cuba mempeorak-perandakannya.

Akhbar media massa menggambarkan apa yang berlaku di Perak sebagai satu keadaan yang kelam-kabut, kecoh, "chaos", genting dan seumpamanya sedangkan BN/UMNO yang sebenarnya telah gagal untuk menimbulkan suasana yang lebih buruk daripada itu di Perak.

Rupa-rupanya sudah ada "grand design" untuk setidak-tidaknya untuk mengkelam-kabut kerajaan Perak apabila dilaporkan dan difahamkan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli Ghazali akan menghadap Sultan Perak hari ini dipercayai berhubung ‘pembentukan kerajaan negeri baru.’

Tu dia! Perancangan licik Timbalan Perdana Menteri yang telah mengambil-alih jawatan Pemangku Pengerusi UMNO Perak dari tangan Tajol Rosli bagi meletakkan UMNO/BN sebagai sebuah kerajaan negeri secara tidak bermaruah di Perak.

Rakyat juga "membaca" kehilangan tiga orang ADUN UMNO, Datuk Ahmad Pakeh Adam (Lintang), Datuk Hamdi Abu Bakar (Pengkalan Baharu) dan Hamidah Osman (Sungai Rapat) daripada menghadiri mesyuarat tergempar UMNO yang dipengerusikan oleh Datuk Seri Mohd Najib sebagai salah satu skrip yang ada di dalam drama culik-menculik ini.

Setidak-tidaknya untuk salah satu dari dua tujuan ini:

Pertama, "jika PKR hilang wakil UMNO juga hilang - jadi apa yang nak dibising-bisingkan?"

Atau kedua, bagi mempastikan ketiga-tiga orang yang pernah membuat kritikan terhadap kepimpinan UMNO Perak ini tidak melakukan U-turn seperti yang dilakukan oleh Datuk nasaruddin Hashim, ADUN Bota yang telah berhijrah ke Pakatan Rakyat.

Wamakaru, wamakarallah wallahukhairul-maakiriin.

1 ulasan:

Mr. Right berkata...

Seorang pemimpin nak cover malu dek tahi yang terpalit di pantai timur sehingga sebuah negeri bakal bergolak.

Kenapa harga maruah seorang wakil rakyat sangat murah? Mereka tak fikir halal haram ke? Amanah pengundi yang diberikan, tak takut balasan dunia dan akhirat ke?

Semua watak dalam sitcom ini adalah Melayu beragama Islam.

Sungguh memalukan!

Short Talk