2 Feb 2009

Perak: Kemungkinan Selepas Ini...

Menteri Besar Perak YAB Datuk Seri Nizar Jamaluddin diterima mengadap oleh DYMM Sultan Perak Darul Ridzuan kira-kira jam 10 pagi tadi di istana Kinta di sini.

Difahamkan YAB DS Nizar telah menunjukkan semua dokumen berkaitan dengan pengosongan kerusi DUN Behrang dan Changkat Jering kepada DYMM Tuanku.

Di dalam satu perkembangan lain pula Speaker Kerajaan negeri, V.Sivakumar telah memaklumkan secara rasmi kepada Suruhanjaya Pilihanraya Negeri Perak mengenai peletakan jawatan dua ADUN berkenaan.

Jika pengosongan dua kerusi tersebut menerima perkenan Sultan Perak, SPR perlu pilihanraya kecil di dalam tempoh 60 hari.

Apa kemungkinannya selepas ini?

Berdasarkan majoriti kemenangan PKR ke atas BN di kedua-dua kerusi Behrang (1027) dan Changkat Jering (1102), dengan senario dan perkembangan politik semasa, Pakatan Rakyat tidak menghadapi banyak masalah besar untuk mengekalkan majoriti berkenaan.

Bagi UMNO, pertarungan yang akan berlaku dalam tempoh enam puluh hari itu adalah lebih kurang sama tempoh dengan Perhimpunan Agung Umno pada 24 hingga 28 Mac depan.

Ini bererti besar kemungkinan UMNO akan "memboikot" pilihanraya kecil tersebut tidak dapat disangkal. Pertama, tidak mungkin untuk mereka "bertarung" di dalam keadaan rumahtangga mereka masih kucar-kacir waktu itu. Dan yang kedua di dalam keadaan gelombang tsunami rakyat yang masih menolak UMNO/BN peluang kemenangan terlalu tipis buat BN/UMNO berdasarkan catatan keputusan 2 pilihanraya kecil yang berlaku selepas PRU12 iaitu Permatang Pauh dan Kuala Terengganu yang menyaksikan UMNO/BN diaibkan begitu teruk.

Memasuki gelanggang pilihanraya kecil di saat itu adalah umpama menyorong leher mereka untuk disembelih.

Justeru itu pilihan kemungkinan yang ada bagi UMNO ialah akan mengambil sikap untuk mencabar di mahkamah dengan melakukan pembelaan ke atas dua exco PKR jika mereka sudah bersetuju untuk menyeberang ke parti UMNO bagi mengharapkan mahkamah mengisytiharkan keputusan pilihanraya kecil berkenaan tidak sah dan memulangkan semula dua kerusi berkenaan kepada ADUN berkenaan.

Ini berdasarkan precedent mahkamah di mana Mahkamah Agung pada tahun 1992 memutuskan dalam kes Nordin lwn DUN Kelantan, undang2 yang memaksa mana-mana ADUN mengosongkan kerusinya hanya kerana ahli itu melompat parti..."adalah bertentangan dgn Perlembagaan Persekutuan - Perkara 10(1)(c) :

In April 1992, the Supreme Court in Nordin bin Salleh v Dewan Undangan Negeri Kelantan, held that the law forcing an assemblyman who changed his party after his election to the legislature, to vacate his seat, was unconstitutional as it conflicts with the fundamental right provided under Article 10 (1) (c) of the federal constitution which guarantees all citizens freedom of association, including their right to dissociate with any association.

Ia menjadi persoalan "legislation" dan persoalan "masa" yang pada ketika itu nanti teraju pimpinan negara mungkin sudah berubah. Najib mungkin sudah menjadi PM.

Koh Tsu Koon, bekas Ketua Menteri Pulau Pinang menyatakan ini semula dimulakan oleh PKR, bukan BN. Beliau menduduh langkah YB Nasaruddin Hashim yang melompat ke PKR menjadi punca utama kepada kemelut yang berlaku, tetapi beliau melupakan fakta bahawa YB Nasaruddin masuk ke PKR tanpa sebarang "penculikan", tanpa sebarang ugutan tidak seperti ADUN Behrang dan Changkat Jering berkenaan.

Husam Musa seperti yang ditulis di dalam blognya cetusanhati menyatakan:

"Terpulang kepada penyokong PR untuk bekerja keras mengekalkan kedua kerusi ini. Saya yakin, dengan situasi semasa, Insya Allah, segala agenda kotor BN boleh dipatahkan.

"Anda mungkin bertanya apa perbezaan antara langkah yang diambil oleh ADUN Bota dengan pengurungan dua Adun PKR oleh pihak atasan yang terdesak? Jawabnya ialah kerelaan," katanya.

Selepas Adun Bota mengumumkan menyertai PKR, beliau bebas bergerak ke sana ke mari tanpa perlu dikurung. Ini kerana keputusan itu dibuat atas kerelaan sendiri tanpa paksaan, katanya.

"Dua Adun PKR pula hilang, tak dapaat dihubungi, mungkin diugut, mungkin dipaksa dan di blackmailkan. Unsur kerelaan tidak nampak wujud. Ia dengan itu tidak terhormat. Penuh putar belit cara biasa BN," tulisnya.



Tiada ulasan: