23 Feb 2009

Khalid Tidak Takut Dikejar Lembu SPRM

Tan Sri Khalid menyatakan beliau tidak takut dikejar lembu atau kereta sekalipun mungkin ada yang takut dengannya sewaktu beliau ditanya mengenai kenyataan Suruhanjaya Penyiasatan Rasuah Malaysia (SPRM) yang mendakwa mempunyai bukti kukuh berhubung dakwaan beliau menyalahgunakan kewangan negeri untuk pembelian 46 ekor lembu korban dan penyelenggaran kereta Lexus milik peribadinya yang digunakan sebagai kereta rasmi MB.

"Jangan lari daripadanya. Jangan takut kepadanya. Sdra perlu bersikap professional," katanya.

"Lembu itu pun saya tak makan, tak nampak pun... tak der apa. Itu saya tak takut sebab tujuan saya datang untuk menerajui negeri Selangor, sikap saya jika saya tidak boleh menolong rakyat negeri Selangor lebih baik saya tak usah buat kerja," jelasnya lagi.

YAB Tan Sri Khalid mengulas kenyataan biadab Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan beberapa hari lalu bahawa SPRM ada keterangan kukuh untuk mendakwa Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berhubung salah guna wang bagi penyelengggaraan kereta mewah dan pembelian lembu korban.


Banyak pihak menyelar Ahmad Said Hamdan berhubung kenyataannya itu dan mendakwa Ketua Pesuruhjaya itu terang-terangan telah menyalah-gunakan kuasa dengan mebbuat kenyataan terbuka tersebut untuk menjatuhkan kredibilit pemimpin Pakatan Rakyat serta berkongkol dengan UMNO/BN untuk melaksanakan grand design oleh pihak tertentu dalam usaha merampas negeri Selangor dari Pakatan Rakyat seperti yang telah dilakukan terhadap negeri Perak.

Di dalam satu isu lain, Tan Sri Khalid mendakwa embidas sikap tamak syarikat konsesi air di Selangor menjadi punca pembelian asset ditolak. Tan Sri Khalid menyatakan mereka mahukan pendapatan 300% setahun. Kalau kerajaan negeri menerima syarat mereka bererti rakyat Selangor yang terpaksa menanggung bebannya.

"Perniagaan apa yang dapat 300% setahun? Berjudi di genting pun lom tentu dapat keuntungan sedemikian," tegasnya.

Jumaat lalu, SYABAS dan Puncak Niaga Sdn Bhd telah memutuskan untuk tidak menerima tawaran kerajaan negeri Selangor dan telah menerima kritikan hebat dari rakyat Selangor kerana sikap tamak mereka.

Tiada ulasan: