23 Feb 2009

Anwar Bidas Cara Polis Tangani Isu Elizabeth Wong

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata polis sekali lagi menunjukkan sikap berat sebelah apabila menyiasat kes-kes membabitkan pemimpin Pakatan Rakyat, terutama melibatkan Kes ADUN Bukit Lanjan, Elizabeth Wong.

Sikap itu terserlah apabila pihak polis mengendalikan kes penyebaran gambar-gambar kurang sopan yang diambil tanpa kebenarannya dan tersebar luas di internet dan media massa oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Perbezaan jelas wujud diantara siasatan kes Elizabeth dan cara polis menangani skandal pembunuhan warga Mongolia Altantuya Sharibu.

Polis sepatutnya bertindak professional di dalam siasatan mereka, tetapi apa yang berlaku pihak polis tidak mengendalikan kes berkenaan secara adil dan professional.

"Tujuannya ialah untuk memberi gambaran yang kurang baik (terhadap pemimpin Pakatan Rakyat)."

"Siasat secara professional, jangan ugut orang, jangan awal-awal lagi dedahkan suspek dan umumkan kepada orangramai. Bila kena kes Altantuya tak disebutkan kaitan dengan Datuk Seri Najib ker Razak Baginda ker," tegas Anwar.

Sehubungan dengan itu Pengerusi DAP yang juga Ahli Parlimen Jelutong menggesa undang-undang lebih tegas terhadap pencerobohan hak peribadi dilaksanakan di negara ini.

Beliau mendakwa hukuman bagi pencabulan hak peribadi mengikut Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil 1955 yang memperuntukkan denda tak melebih RM100 adalah tidak mencukupi.


Tiada ulasan: