16 Feb 2009

Episod Perak - Petanda Berakhirnya BN?

Episod rampasan kuasa di Perak dengan tertubuhnya sebuah kerajaan yang tidak mendapat restu majoriti rakyat sehingga ada pihak mendesak supaya diadakan referendum (pungutan suara) demi untuk mengembalikan ketenteraman awam di negeri berkenaan.

Penggunaan taktik kekerasan seperti mengerahkan anggota Polis untuk menahan dan menangkap rakyat yang tidak berpuashati terhadap episod jijik berkenaan tidak akan sama sekali mampu untuk mententeramkan suasana. Ia hanyalah satu usaha menyapu sampah ke bawah karpet sedangkan kegelisahan itu tetap membara dan menunggu ianya meletus pada bila-bila masa.

UMNO/BN telah bertempik kegembiraan dengan rampasan kuasa yang telah meletakkan mereka di puncak kekuasaan negeri Perak melalui jalan yang membelakangkan Perlembagaan. Apabila berlaku satu perencanaan "rompakan" wakil rakyat ala Mafia dan kemudiannya dengan muka tak tahu malu mengisytiharkan diri telah berkuasa tanpa perlu merujuk kembali "restu" rakyat melalui pembubaran dewan undangan negeri serta menafikan satu pilihanraya yang baru diadakan, jelas menampakkan pembelakangan terhadap sistem demokrasi yang diamalkan oleh negara dan dijunjung tinggi oleh Perlembagaan.

Tokoh politik veteran UMNO yang juga seorang Ahli Parlimen, YBM Tengku Razaleigh Hamzah menegaskan:

"Perlembagaan memberi peruntukan supaya melakukan ujian yang formal dan muktamad untuk mengetahui betapa kuat sokongan, atau keizinan, yang diberi kepada kerajaan itu."

Beliau menambah:

"Untuk menguji secara formal mandat kerajaan semasa, samada di Perak, Sabah atau kerajaan Persekutuan, ia mesti dilakukan oleh rakyat melalui pilihanraya, atau melalui undian di dalam Dewan Undangan oleh Ahli-ahli Dewan Undangan. Ini sahaja cara yang muktamad dalam sebuah demokrasi berperlembagaan.

Inilah ertinya sebuah demokrasi berparlimen. Menubuhkan atau menjatuhkan kerajaan melalui apa jua cara lain melanggar prinsip-prinsip Perlembagaan, mencabuli hak undang-undang dan mengambil risiko membentuk kerajaan yang tidak sah.

Kuasa yang sah hanya boleh didirikan melalui cara-cara demokratik yang tertera di dalam Perlembagaan kita. Ia bertentangan daripada kekuasaan yang dijual-beli atau diambil secara paksa."

Tengku Razaleigh Hamzah berpandangan bahawa: "Mengikut Perlembagaan, Dato’ Seri Nizar Jamaluddin merupakan Menteri Besar sehinggalah beliau sendiri meletakkan jawatannya, atau disingkirkan melalui undi tidak percaya di dalam Dewan Undangan Negeri semasa ia bersesi. Tiada peruntukan di dalam Perlembagaan untuk pemecatan dengan cara lain, walaupun mengemukakan petisyen ataupun diarah oleh mana-mana kuasa lain."

Apakah pandangan Tengku Razaleigh Hamzah yang bersalahan dengan pendirian pemimpin-pemimpin UMNO yang memegang tampuk kepimpinan parti boleh dianggap sebagai "penderhaka" sepertimana mereka mengecap rakyat yang tidak berpuas hati kepada tindakan Najib yang merampas kuasa secara tidak demokratik sebagai penderhaka juga?

Apakah blogger-blogger yang menyampai suara hati rakyat yang tidak berpuashati itu dicapkan juga sebagai penderhaka?

Dan apakah semua "penderhaka-penderhaka" termasuk dengan Tengku Razaleigh Hamzah hendak ditahan dan ditangkap oleh pihak Polis di atas alasan superficial mereka "menggugat ketenteraman awam?"

Biarlah logik didalam melakukan sesuatu tindakan dan bukan didorong oleh keinginan "mengampu berlebihan" yang kelak akan terus menerima sumpah dan makian rakyat, bukan kumpulan minoriti tetapi majoriti.

Ketua Pemuda Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pahang, Rizal Jamin berkata, tindak tanduk Umno di Perak yang diketuai Dato' Seri Najib Razak telah menambah kebencian rakyat.

"Kita percaya krisis yang berlaku ini tidak ada penghujungnya tanpa dikembalikan kuasa kepada rakyat. Dan apa yang jelas petanda kejatuhan ketuanan Umno benar-benar terasa sekarang," katanya di sini.

Menurutnya biar pun krisis itu sudah dirancang begitu rupa, namun ia memperlihatkan sikap gelojoh Najib selepas dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Perak.

"Kerajaan Pakatan adalah kerajaan yang sah. Ia dipilih oleh rakyat pada pilihan raya umum yang lalu.

"Namun telah ditumbangkan BN dengan cara menculik dan membeli wakil rakyat. Perbuatan itu jelas tidak bermoral," ujarnya.

Menurutnya juga biar pun Dato' Dr Zambry Abdul Kadir dilantik sebagai menteri besar baru Perak, namun ia tidak diiktiraf majoriti rakyat.

"Kita hanya mengiktiraf mana-mana kerajaan yang dipilih rakyat melalui proses pilihanraya dan bukan secara rampasan kuasa begini," katanya.

Sehubungan dengannya tidak hairan majoriti rakyat Perak rata-rata tidak menyenangi kehadiran Najib di negeri mereka kerana beliau dikatakan perlu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kemelut yang berlaku ini.

Sekalipun UMNO-BN berjaya menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak, namun tiada siapa yang dapat menahan hati-hati rakyat di Perak menghampurkan sumpahan mereka yang bertalu-talu terhadap UMNO-BN terutama kepada Najib dan mereka yang melompat parti untuk menjayakan gagasan kotor rampasan kuasa itu.

Dengan keadaan yang sedemikian, mampukah diri itu berlaku tenang sekalipun kekerasan boleh digunakan dengan mengerah Polis dengan segala kapisitinya mengikat dan menutup tangan dan mulut rakyat dari terus bersuara?

Atau apakah episod itu menandakan akan berakhirnya sebuah pemerintahan bernama Barisan Nasional dalam negara kita yang telah membelakangkan Perlembagaan di dalam kemaruk mereka untuk terus berkuasa setelah menerima igauan ngeri dengan kekalahan demi kekalahan di dalam setiap kali pilihanraya diadakan sehingga mereka terpaksa mencari jalan lain untuk mengekalkan kuasa? Teruskanlah kekerasan itu, lakukanlah fitnah jahat yang menyerlahkan sikap orang lain makan nangka orang lain kena getah, orang lain menimbulkan kecoh orang lain yang dituduh derhaka, namun rakyat akhirnya akan tetap menghakiminya di dalam pilihanraya yang akan datang.

Pujangga Inggeris bernama Woodrow T Wilson berkata: "Telinga seorang pemimpin mesti mendengar suara-suara rakyatnya". Fikir-fikirkanlah.

Tiada ulasan: