2 Jul 2016

Berserban Tapi Telanjang & Eh, Bukan Serban Pun...

Malam td tok bermimpi bertemu dgn insan ini. Dia mnyendiri keseorangan tidak tentu tujuan dan arah.

Bila tok terjaga dari mimpi, puas tok memikirkan apakah mksud mimpi tok itu. Sewaktu tok ke masjid utk solat subuh, tok bertanyakan kpd tok imam yg terkenal dlm ilmu tafsir mimpi. " Apakah maksud mimpi Ana itu wahai pendita Imam?". Tanya tok.

Pendita Imam pun menadah kedua2 tangannya yg pernah dimasukkan ke dalam mulut buaya satu ketika dulu, sambil memejamkan matanya yg kuyu bagaikan beruk jinak itu seraya berkata, "Itu adalah perumpamaan org yg hanya mmperjuangkan hudud dan meninggalkan kewajipan yg lain, sama seperti manusia yg berserban tapi telanjang". Jawab pendita imam.



"Tapi...itu bukan serban wahai tuan pendita imam'. Sahut tok lagi.

"Na'am. Memang bukan serban. Tapi orang itu merasakan itulah serban, ia membawa maksud dan perumpamaan org yg merasakan Akta 355 itu adalah hudud, sedangkan ia bukan hudud samasekali'. Jawab pendita imam.

Barulah tok merasa lega bila dpt jawapan tentang tafsiran mimpi tok itu.

ULASAN GB

Terbaik dari KTUUGC. Pemenang pertama Sayembara Raja Lawak Edisi Siber.



11 ulasan:

Malaysiabaru berkata...

Tak de mood nak gelak

Org gua musang dan kuala krai raya dalam khemah dan atas pokok

Betul sebiji mcm tok di atas.. Dgn kain pun tak cukup nk buat pelikat...

Dah 2 tahun raya dalam lumpur bawah pokok... Nik nanar ooiii... Tok pa oiii... Ruu355 lagi penting kan!

Tanpa Nama berkata...

Ya..hudud lebih penting!!! Biar hidup mcm org asli dlm hutan Kelantan dan Perak tu.. janji aku dpt Rover harga bawah pasaran.

Hangpa hidup dlm pondok buluh dan bertam pun, janji x sokong DAP. Kahkahkah.. padan muko pilih saya jadi wakil rakyat.

Jgn lupa pilih saya lagi next PRU.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya sprm pergi siasat rover tu kerana beli harga murah mcm kes lge ..agak agak sprm & AG siasat tak??? Takkan nk siasat geng sendiri kot..nk tarah balak sampai licin pun tak da siapa nk kacau sbb dah satu geng.

Tanpa Nama berkata...

Berserban tapi telanjang? Maknanya merasa dirinya ulamak (PAS) tapi hakikatnya syaitan, mudah mengkafirkan orang lain. Kerja menghukum adalah hak Allah, kita berdakwah mengajak kepada Islam. Bertaubatlah wahai ulamak (PAS) yang berserban tapi telanjang sebelum terlambat.

Tanpa Nama berkata...


Bagaimana pak2 serban ubah ayat2 al-asr'

demimasa,sesunggunya Manusia dalam KERUGIAN,kecuali orng2 berPAS,MENGUNDI PARTI pas, berpesan-pesan undi PAS dgn kesabaran.

berPAS,adalah Fardu segala Fardu,ia membolehkan orang2 islam hilang akidah,bila tanpa berPAS.wahai orng2 berPAS,HALAL darah orang2 yg keluar dari PAS.Wahai orng2 berPAS, wajib kamu bersedondon dgn najib,kerana dia lebih kurangmacam tuhan kita.

tulangkering berkata...

Wah ...teruk fitnah tanpa nama 4:18 tu..tuan puasa ke tak ni???

Tanpa Nama berkata...

Maknanya pakai serban bukan lagi sama dengan pakai serban ketika TGNA masih bersama kita.

Model barat pun ada yang memperagakan pemakaian serban.

Serban hanya lah pakaian seperti satu gaya pakaian yang biasa, kerana sunnah yang lain telah di tinggalkan.

Jangan lah perasan lagi serban yang di pakai adalah serban sunnah.

Wallahualam.

Tanpa Nama berkata...

Abu jahal pun berserban jugak.apa nk hairan.pada aku skrg dah jadi menyampah pada org berserban bagai ni mcm beria2 plak.kita org melayu pakaila pakaian melayu. Tu sunnah sunat je lgpun nabi pakai serban jubah semua tu pakaian org Arab sesuai dgn kehidupan dipadang pasir.kalau nabi pulak org india atau cina.adakah kita kena pakaian cina atau india?camne plak kalau nabi itu org iban atau kadazan,adakah kita kena pakai spt itu jg.xsalah pakai serban jubah tp jgn kita pakai pakaian tu perasan alim pulak smpi ego dr menerima teguran org lain

Tanpa Nama berkata...

Nah! Sekarang, orang awam tanpa segan silu lagi mengutuk dan dan menghina kau wahai ulamak Jebon. Kau tak malu koh?
Tuan jebon, mana maruah kau?

Ini baru kat dunia, penghinaan demi penghinaan yang kau dapek dari semasa ke masa. Bukan sahaja setiap hari, bukan sahaja setiap jam bukan sahaja setiap minit dan bukan sahaja setiap saat.
Malah setiap kali mulut menganga kutukan terhadap kau wahai ulamak jebon dan tuan jebon.

Tanpa Nama berkata...

Hahaha terbaikkkkk

Zhuge Liang berkata...

Salam.. tuan2 serban tu dipanggil sunnah jibiliyah bukan sunnah beragama, seperti makan, ia bukan sunnah tp mula dgn basmalah, ambik yg dekat, yg tua mula dulu.. itu dipanggil sunnah. Sunnah dalam pemakaian sebenarnya bila kita memakai pakaian yang paling sesuai dgn aktiviti kita pada ketika itu.. TAK PERCAYA cuba pakai serban time panjat pokok kelapa.. kot2 nampak enggeriberd.... SO jangan taksub dgn serban dan jubah.. cerita hantuyg dok mengilai di tv pon jersinya ala2 jubah jugak. Cuma mangsa banjir je harus pakai serban sebab boleh buat tutup muka drp debu.... hahahaa