25 Mei 2015

Ahmad Awang: Hikmah Dari Beirut Buat Gerakan Islam Malaysia


Pada 16 Mei 2015 yang lepas, saya telah menghadiri satu program 'Global Convention Of Scholars For Palestine' yang berlangsung di Beirut selama seminggu.

Saya diundang kerana saya merupakan salah seorang daripada kepimpinan Persatuan Ulama Sedunia cawangan Malaysia yang telah menganjurkan satu konferen antarabangsa pada bulan Mei tahun lalu, bersempena Nakbah Palestin yang bertempat di Shah Alam.

Selain saya, ada 2 lagi wakil yang dijemput untuk mewakili Malaysia iaitu, Al Fadhil Ustaz Ghani Sahamsuddin dan Cikgu Azmi Hamid. Bagaimanapun kedua-dua mereka tidak dapat hadir bersama ke program kali ini.

Dengar bicara mufti Palesti

Multaqa kali ini disertai 35 buah Negara termasuklah wakil Amerika Latin, Eropah, Turki, United Kingdom dan Afrika. Manakala Ismail Haniyeh yang sepatutnya mewakili Palestin tidak dapat hadir dan hanya menyampaikan ucapan secara langsung melalui pancaran satelit.

Oleh itu secara rasminya, lebih kurang 80 orang tokoh-tokoh ulamak telah menghadiri Multaqa ini disamping ramai lagi yang hadir secara tidak rasmi.

Objektif utama Multaqa ini ialah bagi membincangkan langkah terbaik dan praktikal untuk membangkitkan kesedaran seluruh dunia Islam mengenai isu Palestin.

Berbeza dengan mana-mana program yang pernah saya hadiri sebelum ini yang biasanya sarat dengan pembentangan kertas kerja panjang lebar, Multaqa ini dipadatkan dengan perbincangan dalam kumpulan yang dijalankan dalam bentuk bengkel.

Malam pembukaan Multaqa dimulakan dengan ucapan mufti besar Palestin yang menyentuh tentang peristiwa Israk Mikraj.

Kami beruntung dapat mendengar secara langsung bicara ulamak agung ini yang menceritakan signifikan peristiwa agung Israk Mikraj sebagai bukti sejarah yang menghubungkan Masjidil Haram Mekah dengan Masjidil Aqsa Palestin.

Pada keesokannya program dimulakan dengan ucapan pengenalan daripada tujuh pertubuhan yang diberi perhormatan untuk menyampaikan ucaptama.

Antaranya ialah Persatuan Ulamak Sedunia Cawangan Malaysia sendiri, Persatuan Ulamak Sedunia Untuk Pembebesan Palestin Beirut dan Jemaah Ulamak Pakistan.

Langkah praktikal

Setelah itu, semua peserta Multaqa dibahagikan kedalam kumpulan bengkel mengikut pilihan masing-masing. Saya telah memilih kumpulan yang diamanahkan untuk membahaskan langkah-langkah praktikal bagi memupuk kesedaran sejagat mengenai isu Palestin.

Bengkel ini telah berlangsung dari pagi sehingga petang dengan hanya berselang waktu rehat untuk solat dan makan.

Semasa slot perbincangan umum pula, saya berpeluang mengemukakan 20 usul yang merupakan resolusi yang dicapai dalam konvensyen di Shah Alam tahun lalu.

Saya membangkitkan semula sikap khianat pihak British yang menyerahkan Palestin kepada negara haram Israel sedangkan pada waktu itu British hanya memegang mandat untuk melindungi tanah Palestin, bukan empunya milik Palestin!

Multaqa juga mencapai resolusi - yang pada pandangan saya - sangat praktikal untuk dimajukan kepada badan-badan Islam di Malaysia seperti MAPIM dan pertubuhan Islam lain seperti PUM dan ABIM.

Resolusi tersebut ialah, 'Multaqa mencadangkan supaya anak-anak atau pemuda-pemuda Palestin dibawa ke Malaysia untuk diberi peluang belajar sama ada di Sekolah Rendah, Sekolah Menengah mahupun Universiti'.

Dalam masa yang sama, anak-anak ini akan menjadi duta rakyat Palestin di Malaysia yang akan menjadi jambatan penghubung segala perihal perkembangan perjuangan rakyat Palestin dan kekejaman yang berlaku ke atas mereka.

Saya amat tersentak apabila rakan daripada Pertubuhan Nahdatul Ulamak Indonesia terus menyambut resolusi ini dan mencadangkan supaya ia dimulakan seawal tahun ini. Saya tertanya-tanya apakah yang mendorong Nahdatul Ulamak begitu yakin untuk menyambut resolusi ini.

Namun persoalan itu terjawab setelah saya dimaklumkan bahawa Nahdatul Ulamak memiliki 250,000 Maahad (Sekolah) yang dilengkapi asrama di samping mempunyai kekuatan 60 juta ahli berdaftar.

Apabila dipandang kepada Malaysia, saya cuma mangatakan kepada mereka bawah Pertubuhan yang saya wakili ini hanyalah pertubuhan kecil yang hanya mampu untuk menampung seorang anak Palestin.

Tetapi di sebalik jawapan itu, saya juga berfikir jika resolusi ini dipanjangkan kepada pertubuhan-pertubuhan Islam di Malaysia, sudah pasti lebih banyak perkara yang boleh diusahakan.

Di Malaysia kita memiliki MAPIM yang menjadi sentral kepada sekurang-kurangnya 70 pertubuhan Islam. Jika setiap NGO bersedia untuk menanggung seorang, kita sudah mampu untuk memberi sinar baru kepada 70 anak-anak Palestin!

Dalam sesi perbincangan sampingan pula, saya sempat berbincang dengan rakan ulamak dari Indonesia berhubung usahasama strategik berkaitan isu Palestin ini.

Saya juga mencadangkan supaya Indonesia menubuhkan Persatuan Ulama Sedunia cawangan Indonesia yang disambut baik malah sangat dialu-alukan oleh mereka.

Secara kebetulan, Persatuan Ulama Sedunia Cawangan Malaysia sememangnya sudah merancang untuk membuat lawatan ke Indonesia yang dijadualkan selepas Ramadhan tahun ini.

Lawatan ini sudah pasti akan dimanfaatkan untuk memanjangkan lagi perbincangan yang dimulakan semasa Multaqa.

Antara resolusi lain yang bercaya dicapai dalam Multaqa ini ialah, 'menjadikan masjid sebagai pusat penyebaran atau hebahan mengenai isu-isu Palestin'.

Resolusi ini boleh dilaksanakan dengan memastikan isu Palestin tidak lagi menjadi bahan ceramah bermusim, tetapi disusun secara bersiri sebagai langkah penerangan jangka panjang.

Resolusi ini bertepatan dengan deklarasi yang diputuskan dalam konvensyen di Shah Alam tahun lalu iaitu semua masjid perlu menyediakan satu sudut penerangan Palestin atau disebutkan juga sebagai ‘Palestine Corner’.

Di sudut itulah pameran segala bahan-bahan berkaitan perjuangan pembebasan Palestin untuk tatapan semua masyarakat yang hadir ke masjid dapat diperlihatkan. Cadangan ini sangat relevan dan bersesuaian dengan konsep 'mewajahkan Palestin sebagai hak seluruh umat Islam'. Palestin tidak wajar hanya sekadar dimiliki masyarakat arab.

Penganjur tak sangka saya boleh cakap Arab

Antara pengalaman yang paling saya syukuri ialah apabila dapat bertemu Mufti Besar Palestin dan menerima hadiah langsung daripada beliau berupa buku karangan beliau sendiri yang berjudul ‘Ar Rasul’.

Beliau memaklumkan yang beliau juga pernah hadir ke Malaysia lebih kurang 10 tahun yang lampau. Rata-rata rakan yang saya temui dalam Multaqa ini memberikan respon amat baik terhadap intipati ucapan yang saya sampaikan semasa hari pertama program.

Mereka memaklumkan bahawa mereka tertarik apabila saya secara langsung menyentuh mengenai konsep 'hak Palestin sebagai Hak Umat Islam' seperti yang diwahyukan dalam Al-Quran melalui Surah Ali Imran.

Ada juga yang melucukan apabila pihak penganjur sendiri tidak menyangka yang saya boleh berbahasa Arab sehingga mereka menyediakan penterjemah untuk saya! Hal ini kerana semasa berhubung untuk urusan jemputan, kami hanya berkomunikasi dalam medium bahasa Inggeris.

Bersatu dalam kepelbagaian

Saya juga bersyukur kerana menerusi Multaqa ini, saya telah berkesempatan untuk melihat serta merasai kesatuan jiwa dan fikrah atas paksi perjuangan mengembalikan tanah suci Baitul Maqdis kepada umat Islam.

Walaupun yang menghadiri Multaqa ini adalah para ulama dari pelbagai aliran mazhab seperti Sunni, Sufi, Salafi, ‘Ibadi, Syiah dan banyak lagi, namun perbezaan ini tidak langsung menimbulkan rasa kekok untuk para peserta bergaul dengan kasih sayang demi Palestin.

Saya merasa insaf apabila melihat bagaimana profesionalnya para ulama dari Tunisia, Maghribi, Sudan dan beberapa negara Afrika yang sedang mengalami pergelokan di tanah air masing-masing, namun masih dapat hadir berhimpun dan bersatu dengan mengenepikan perbezaan yang wujud.

Perkara ini mengingatkan saya tentang perkembangan gerakan Islam di Malaysia. Dalam konteks Malaysia, kita sudah ada majlis perundingan badan-badan NGO Islam yang besar dan kukuh serta diiktiraf.

Ini merupakan satu ruang yang perlu dimanfaatkan oleh semua pertubuhan Islam di Malaysia untuk duduk semeja, mengenepikan perbezaan dan berbincang mengenai perkara-perkara berkait kepentingan umat Islam amnya.

Dalam hal ini, saya sebagai aktivis PAS melihat terlalu banyak peranan yang boleh dimainkan oleh parti Islam di Malaysia ini sekiranya jaringan yang strategik dapat dibina bersama pertubuhan-pertubuhan NGO Islam yang ada.

Walaupun PAS sebuah parti politik, PAS seharusnya boleh mencari ruang untuk berganding bahu bersama badan-badan NGO ini untuk membolehkan hal ehwal umat Islam ditangani secara bersepadu.

Syor tubuh Unit Palestin

Dalam soal perjuangan pembebasan Palestin ini, PAS merupakan antara organisasi yang mempunyai hubungan baik dengan Hamas.

Saya masih ingat suatu ketika dahulu setelah Hamas memenangi pilihan raya Palestin menewaskan Fatah, tidak lama selepas itu berlangsung persidangan OIC di Malaysia.

Malangnya, penyertaan wakil Hamas telah ditolak, sebaliknya wakil Fatah pula diterima ke persidangan OIC tersebut sedangkan mereka sudah tidak lagi memiliki mandat pemerintahan.

Jika kita masih ingat, Hamas telah memanjangkan hal ini kepada PAS yang secara langsung telah membuktikan betapa mereka menghormati dan mengiktiraf PAS sebagai pendokong kuat perjuangan umat Palestin.

Oleh itu, PAS seharusnya menjadi agen utama dalam mengangkat agenda perjuangan Palestin di negara ini. Kita seharusnya mempunyai program khusus berkaitan isu Palestin.

Jika boleh, saya suka untuk mencadangkan agar ditubuhkan satu unit di bawah bidang kuasa presiden atau timbalan presiden yang bertanggungjawab menggerakkan kempen pembelaan Palestin secara konsisten.

Unit ini bukan sekadar bertindak memacu kempen kesedaran mengenai keadaan di Palestin sahaja, tetapi turut mengambil tanggungjawab membantu pelarian Palestin yang berhadapan dengan perlbagai rencam permasalahan.

Secara umumnya, saya melihat PAS perlu memimpin dan memperkasa gerakan Islam tanah air. Bukanlah sikap PAS untuk mengambil isu-isu umat Islam secara bermusim dan sambil lewa.

Jika perspektif kita hanya bersifat ‘one-off’ iaitu bantuan tatkala musibah semata-mata, sudah pasti menerusi Umno - yang merupakan parti pemerintah di negara ini - yang miliki seribu satu kekuatan material sudah mampu melaksanakannya. Justeru, apa perlunya PAS sebagai gerakan Islam tanah air?

PAS perlu menjadi peneraju yang memikul isu-isu umat Islam secara konsisten, khususnya isu Palestin dan isu-isu lain membabitkan umat Islam yang tertindas seperti pembantaian umat Islam Rohingya mutakhir ini.

Walaupun kita belum memerintah, tetapi kita perlu sentiasa kehadapan untuk membela masyarakat yang tertindas.

Jika sebelum memerintah Malaysia pun PAS mampu memimpin perjuangan membela golongan tertindas, sudah pasti apabila memerintah nanti (insyaAllah) lebih banyak agenda kebajikan PAS akan dapat direalisasikan.

Pupuk adab berbeza pendapat

Apabila menyebut mengenai peluang untuk memerintah, saya melihat Umno/BN pada ketika ini sedang berada pada kedudukan sangat lemah apabila Perdana Menteri merangkap Presiden Umno - Datuk Seri Najib Tun Razak sedang berhadapan dengan konflik dari dalam partinya sendiri.

Inilah peluang untuk kita buktikan kepada rakyat bahawa kini masanya untuk kita menolak Umno/BN setelah lebih 50 tahun mereka gagal memanfaatkan nikmat hasil kekayaan yang Allah kurniakan di bumi bertuah Malaysia ini dengan penuh amanah dan bijaksana.

Dalam keadaan ini, rakyat sudah pasti meletakkan harapan kepada PAS dan pastinya Pakatan Rakyat untuk merealisasikan perubahan. Pakatan Rakyat pula perlu terus mempercayai PAS memandangkan PAS sudah diterima oleh segenap masyarakat termasuk daripada rakan-rakan bukan Islam.

Dalam masa yang sama, rakan-rakan dari parti komponen Pakatan Rakyat perlu faham bahawa PAS mempunyai dasar perjuangan yang berlandaskan Al Quran dan Sunnah sepertimana termaktub dalam perlembagaan PAS itu sendiri.

PAS sudah membuktikan dengan kuasa yang diperolehi di Kelantan, tidak ada masyarakat bukan Islam yang tertindas. Malah Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat sendiri pernah menunjukkan satu contoh yang luar biasa apabila beliau menyantuni dan melawat sendiri ke Wat Sami Buddha terbesar di Asia yang terbina di Tumpat Kelantan.

Ini menunjukkan betapa sistem pentadbiran Islam sangat terbuka dan menghormati hak masyarakat untuk mengamalkan agama dan kepercayaan masing-masing.

Inilah corak pentadbiran Islam yang mengamalkan wasatiyah (kesederhanaan). Tanpa wasatiyah, gerakan Islam akan terjurus kepada radikalisme seperti IS yang pada pandangan saya sudah bertindak diluar batasan Islam.

Kita juga tidak mahu wasatiyah seperti tafsiran Umno yang hakikatnya bertindak mengikut jalur ekstrim perkauman. Bahkan kerakusan Umno/BN yang melahap hasil kekayaan negara sehingga rakyat menjadi mangsa, juga tidak perlu lagi saya ungkapkan.

Akhir sekali, mengambil semangat dan pengajaran yang saya perolehi daripada Multaqa di Beirut, saya melihat PAS perlu segera melakukan anjakan dalam usaha memupuk kembali silaturrahim dan menyemai semula adab dalam berkhilaf.

Jika kita terus hidup dalam perbezaan yang membawa perbalahan, maka langkah PAS untuk menjadi gerakan Islam yang mampu menaungi perjuangan umat Islam di peringkat global adalah masih jauh. Seharusnya semua perbezaan ini diselaraskan segera dengan menghalatujukan matlamat yang satu.

Apabilah kita mempunyai ‘Ghayah’ atau halatuju yang jelas, sudah pasti kita akan faham untuk sekurang-kurangnya mengkoordinasi perbezaan seterusnya membina persefahaman yang kukuh dan kuat.


Persefahaman atau Wahdah inilah yang akan memastikan PAS terus relevan bagi mempersadakan perjuangan Islam di Malaysia mahupun di peringkat antarabangsa.

16 ulasan:

Omar Daud berkata...

Salam semua, jika orang yang seperti ini diTolak oleh perwakilan dalam pemilihan president nanti , Tak tahulah orang yang macamana lagi, jika dilihat riak muka dari jauh JELAS nampak KEIHKLASAAN dalam perjuangan. Cuma nasihat saya dari jauh pada perwakilan gunakanlah AKAL yg waras yg diberi oleh allah, ELAKKAN mengunakan EMOSI kenegerian,bangsa,ketaksuban kumpulan.

Timnajib Jomfikir berkata...

Cayalah Ustaz Ahmad Awang!

Saiful berkata...

Ustaz tlg kami..selamatkan pr..wpun kwna buat parti baru

Tanpa Nama berkata...

.

Bila baca di ulang sekali lagi bagi setiap dua atau tiga para. Scroll up dan scroll down.

Tercari-cari tapi tak jumpa perkataan yang di cari itu iaitu Tolol, Jebon, Hudud dan wala.

Bijak. Memang Ustad Ahmad Awang bijak mencari titik untuk menyatukan semula PAS iaitu Unit Palestin.

Round Enam
Haji Hadi Kalah!
Ustad Ahmad Awang Menang!


Bengkel ini telah berlangsung dari pagi sehingga petang dengan hanya berselang waktu rehat untuk solat dan makan. Terbukti Ustad Ahmad Awang masih berstamina dan cergas.

Tak silap pernah juga multaqa berlangsung di Terengganu tapi tidak ada memberi apa-apa hasil. Multaqa ini Ustad Ahmad Awang menekankan peranan PAS dengan mengambil contoh Hamas yang di tolak menyertai OIC.

Matlamat Ustad Ahamad Awang untuk PAS amat besar. PAS FOR ALL di perluaskan sehingga ke peringkat global.

Dengan menyapu kedua-dua tapak tangan ke muka serta lafaz Allahhuakhbar sebaik sahaja selesai membaca tulisan Ustad Ahmad Awang ini.

Kepada Allah kita kembalikan.

Tanpa Nama berkata...

Minta perwakilan memberi kepercayaan dan peluang kepada Ustad Ahmad Awang.

Jangan lah beri alasan yang kuat kepada ahli-ahli untuk meninggalkan PAS.

Kembalikan PAS kepada ulama yang mampu seperti Ustad Ahmad Awang. Kalau tak ada isu UG pun, ini lah orang nya yang layak jadi Presiden untuk menganti Hj Hadi.

Tanpa Nama berkata...

UAA yang kukenali..keintelektualannya memang tinggi.

Tanpa Nama berkata...

ALHAMDULILLAH

USTAZ AHMAD AWANG JELAS NAMPAK BIJAK , PROFESSIONAL DAN ADA RUPA PEMIMPIN BER FIKIR

JAUH BRZA DENGAN ULAMAK IKANG AL-TOLOL


BAGAI GUNUNG TAHAN DENGAN KUALA MARANG PENUH SAMPAH


THUMBS UP !!!!

USTAD AHMAD AWANG BAWA PAS MAJU KE PUTRAJAYA KEMBANG ISLAM

Jeman berkata...

Masalah skang ni perwakilan yg terpilih majoriti pro UG. Agak bijak din ayam atur strategi peringkat kawasan supaya pro hadi yg terpilih.. jd peluang UAA sgt tipis.. btw pro ISMA n pro JATI byk mnyamar jd ahli PAS.. x caya tnya Hasan ALI n Nasha.. Keje SB jd mudah bile byk keahlian br x dipantau rapi.. ksudahannya ahli yg dh senior pon termkn fitnah diorg ni..

Tanpa Nama berkata...

Aku pun rasa kehebatan AA ni.. Cuma melihat perkembangan PAS sekrg yg merapu sbb ada individu spt din ayam, nik bedoh, al- vellfire waima presideng pun...secara negativenya Ketokohan AA tidak dilihat..perangai Umno dah meresap..cantas mencantas akan brtlaku..aku menunggu menaikkan bendera sayonara PAS!

Yadzid Zaidi berkata...

Yes. Teman setuju bebeno dgn pendapat korang semua. May Allah taala bless UAA & you all.

hyipptrekker berkata...

Tuan Guru Ustaz Ahmad Awang memang selayaknya menjadi presiden PAS and seterusnya menjadi PM Malaysia. Beliau adalah adalah ciri-ciri pemimpin yang kita perlukan. Allahhuakbar!!!3x

Tanpa Nama berkata...

.

Kita sebelum ini tak nampak kehebatan pemikiran Ustad Ahmad Awang kerana pada kita lebihnya Ustad Ahmad Awang dengan Hj Hadi ialah Ustad Ahmad Awang berpegang pada janji dalam isu di Perak. Ustad Ahmad Awang tidak merujuk orang yang berbeza pandangan sebagai tolol atau jebon. Ustad Ahmad Awang tetap meneruskan usaha TGNA dan Ustad Fadzil Noor menumbangkan UMNO.

Atas perbezaan tersebut sekiranya kalah pada bulan jun ini tak terasa lah galat sangat.

Tetapi setelah membaca artikel 'Hikmah Dari Beirut' ini harapan kita supaya ustad Ahmad Awang menang mengunung.

Tidak di nafikan pro Hj Hadi telah mengatur strategik untuk memenangkan Hj Hadi tetapi kemenangan tersebut tidak bererti kerana sekarang ini pun kehebatan pemikiran Ustad Ahmad Awang telah menenggelamkan kewibawaan Hj Hadi. Jika Jun ini Hj Hadi kekal samada Hj Hadi berubah menjadi lebih baik dari Ustad Ahmad Awang atau Hj Hadi singkir Ustad Ahmad Awang dengan meneruskan UG.

Oleh itu harap-harap ramai yang telah mencalunkan Hj Hadi mulai merasa kesal dan dapat menerima Ustad Ahmad Awang sebagai Presiden yang baru.

MakoFSA berkata...

dalam tajuk BERSATU DALAM KEPELBAGAIAN di atas, terdapat penyertaan sama laknat syiah.

nampaknya mereka masih bertakiyyah menyelit utk masuk saf umat islam.

multaqa membincang mengenai isu Palestin. namun isu syria dan yemen yg berpunca kezaliman syiah sepatutnya menjadi agenda utama.

isu palestin, syiah berselindung disebalik menentang israel, sedangkan kezaliman mereka di iraq iran syria dan yemen adalah lebih besar dpd kekejaman israel.

harap UAA dapat mengikis taik2 syiah dlm PAS, barulah PAS boleh bergerak dgn memenuhi 1 syarat keredhaan Allah.

apakah mungkin perjuangan Islam bersekongkol dgn golongan yang mengkafirkan sahabat rdh dan Ummul Mukminin Aishah rdha?

tidak sekali2

Tanpa Nama berkata...

Doaku buatmu UAA.mr lah sama2 kite berdoa supaya UAA dpt menerajui Pas.kepada Allah kite bertawakal.

Zaimahmood Mahmood berkata...

Assalammualaikum...

Saya berpendapat Hadi Awang .....Mat Sabu.... ini dua orang PAS tak perlu simpan.

Tanpa Nama berkata...

Inilah gagasan yang boleh mengantarabangsakan PAS. Kita boleh menilai keupayaan kedu-dua tokoh calon Presiden PAS berdasarkan kemampuan dan gagasan yang ditonjolkan oleh mereka.

PAS wajar berbangga dengan pencapaian aktivisnya. Biar pun atas kapasiti apa pun jemputan terhadap UAA membuktikan bahawa PAS sebenarnya terdiri daripada ulama yang mempunyai pelbagai sudut pandangnya. Gagasan sebegitulah yang diharapkan mampu melonjakkan PAS for All bukan sekadar peringkat lokal malahan di peringkat global.

Mudah-mudahan UAA terus diberikan kekuatan dan istiqamah dalam meletakkan perjuangan PAS pada hala tuju yang selaras dengan dasar PAS.