6 Dis 2013

Tatkala Rakyat Pahang Bejuang Dengan Banjir, Najib Masih Sibuk Dengan Bangla Hentam Anwar


Umno Lebih Pentingkan Persidangan Daripada Banjir

Bekas calon Ketua Pemuda Umno, Syed Rosli Syed Harman Jamalulail mendakwa Umno lebih mementingkan persidangan daripada menyelamatkan mangsa banjir di Pahang.

Katanya, Umno sepatutnya menangguhkan persidangan kerana keadaan banjir di Kuantan amat kritikal.

“Sepatutnya para pemimpin Umno semua berada di kawasan banjir membantu mangsa terutamanya di Pahang, Terengganu dan Kelantan,” kata beliau kepada FMT.

Beliau bertanya di mana pemuda dan Kelab Putra Umno di saat saat mereka memerlukan bantuan di musim banjir ini.

“Saya hairan Datuk Aziz Rahim bersusah payah menghantar sukarelawan menyelamatkan mangsa taufan Haiyan di Filipina tetapi saya tak nampak pula mereka hantar sukarelawan Putra ke Pahang,” katanya lagi.

Beliau juga menyentuh kritikan Khairy Jamaluddin terhadap TNB ketika menyampaikan ucapan dasar Ketua Pemuda Umno di persidangan pemuda Umno semalam.

“Saya hairan kabinet sudah bersetuju dengan cadangan menaikkan tarif elektrik kenapa pula Khairy bising di luar? Sepatutnya beliau membantah dalam mesyuarat kabinet,” katanya.

Beliau meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengkaji semula kedudukan Khairy dalam kabinet kerana beliau tidak bersetuju dengan keputusan yang sudah dibuat oleh kabinet.

“Sebelum TNB buat keputusan, sudah tentu TNB mohon persetujuan kabinet terlebih dahulu. TNB bukannya buat pengumuman tanpa merujuk kepada kabinet,” katanya.

Katanya lagi, adakah Khairy bermain sandiwara tidak bersetuju di luar sedangkan ia adalah keputusan kabinet.

“Kalau tak puas hati, pemuda Umno sepatutnya menghantar memorandum kepada TNB,” katanya.

Syed Rosli menambah dalam ucapan dasarnya juga Khairy menyentuh pemilihan PAS yang dikatakan kelam kabut.

“Bagi saya, pemilihan pemuda Umno pun kelam kabut. Keputusan pemilihan majlis tertinggi Umno, urusetia mengumumkan undi popular yang dipungut oleh calon-calon majlis tertinggi tetapi dalam pemilihan pemuda, semua calon ketua, naib ketua dan exco tidak tahu jumlah undi popular yang dipungut mereka,” dakwanya lagi.

Beliau sendiri tidak tahu berapa undi yang diperolehinya ketika menentang Khairy pada 12 Oktober lalu dalam pertandingan lima penjuru yang turut disertai Akramsyah Ubaidah Sanusi, Irwan Ambak dan Karim Ali. -FMT


Selepas 48 jam, baru Najib terbang ke Kuantan


Selepas 48 jam bencana banjir terburuk melanda Kuantan dan beberapa daerah di negeri kelahirannya Pahang, baharulah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mahu melakukan tinjauan.

Najib yang juga Ahli Parlimen Pekan dilapor meninggalkan persidangan Perhimpunan Agung Umno 2013 untuk meninjau keadaan di sana.

Di dalam tweet terbaharunya beliau memberitahu akan ke Pekan, Rompin dan Kuantan untuk ‘menjenguk’ keadaan banjir di sana.

Najib dilapor berlepas dari Subang pada pukul 12 tengah hari dan akan menziarahi keluarga Ahli Jawatankuasa Umno bahagian Pekan Jamali Jani yang dipercayai hilang dalam banjir di Kuantan malam tadi.

Jumlah mangsa banjir yang dipindahkan ke pusat pemindahan banjir di Pahang sehingga pagi tadi mencecah 38,323 orang daripada 9,153 keluarga.

Banjir semakin buruk di Pahang dan negeri-negeri pantai timur dengan jumlah yang dipindahkan ke pusat pemindahan semakin meningkat.

Semalam di Dewan Rakyat usul tergempar berkaitan bencana banjir di Kuantan yang dibawa Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh ditolak Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Kekecohan berlaku apabila Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin mempersoalkan kewajaran usul itu dan menggesa Fuziah pulang ke Kuantan untuk membantu mangsa banjir.

Fuziah mengemukakan usul tergempar di bawah Peraturan Mesyuarat 18 (1) tetapi ditolak Speaker atas alasan teknikal.

"Saya mendapat panggilan bertalu-talu daripada rakyat di Kuantan meminta bantuan segera jam tiga pagi tadi. Saya telefon Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk hantar bantuan makanan dan keperluan tetapi ia tidak berhasil," katanya di dalam dewan.

Atas permintaan Speaker, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim bangun menjelaskan bahawa kerajaan sudah menghantar bantuan makanan dan keperluan kepada mangsa banjir yang terkepung di Kuantan.

Dalam sidang media selepas itu, Fuziah memaklumkan mangsa banjir di kawasannya sejak jam 3 pagi tadi tidak mendapat sebarang bantuan malahan ada yang terpaksa menyelamatkan diri di atas bumbung rumah.

"Mereka terputus hubungan, elektrik diputuskan. Keadaan semakin parah ada yang terpaksa harungi air paras leher mencari tempat perlindungan.

"Bot tidak ada pasukan penyelamat tidak sampai, ada yang tidak menjamah makanan sejak jam 4 petang semalam. Mereka yang menjadi mangsa ibu bersalin, orang tua uzur, kanak-kanak yang berkhatan, dan macam-macam lagi," katanya.

Fuziah juga kesal kerana kerajaan tidak bersedia sebarang kemungkinan yang berlaku memandangkan berdasarkan rekod sebelum ini Kuantan selalu ditenggelami air apabila tiba musim tengkujuh.

"Tiap-tiap tahun di Kuantan ada rekod sepatutnya kerajaan bersedia dengan tilam, biskut, susu anak, air minuman dan pampers serta sanitary. Seharusnya benda-benda ini sudah ada," katanya.

Beliau juga kecewa apabila Majlis Keselamatan Negara tidak pernah menjemput beliau untuk mengadakan perbincangan berhubung masalah banjir di kawasannya.

"Pegawai kerajaan yang terlibat tidak mahu berjumpa dengan kita. Dan saya percaya ini sebagai politik dendam bagi memberi gambaran rakyat bahawa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat tidak buat kerja," katanya.
-HD



Najib tunjuk video Anwar isu pengundi Bangladesh


Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak semasa ucapannya di Perhimpunan Agung Umno hari ini menayangkan sedutan video yang didakwa menunjukkan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berbohong dalam isu pengundi hantu semasa pilihan raya umum Mei lalu.

Najib menampilkan video berkenaan untuk mengukuhkan dakwaannya bahawa Anwar berbohong apabila menyatakan tidak pernah mengeluarkan kenyataan berhubung 40,000 warga Bangladesh yang didakwa mengundi dalam pilihan raya umum itu.

Kemunculan semula bekas Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam bentuk video di perhimpunan agung parti tersebut di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur disambut dengan sorakan oleh para perwakilan.

Sedutan video yang ditayangkan ke skrin besar di Dewan Merdeka, itu turut diselitkan dalam siaran langsung ucapan Najib melalui televisyen.

"Saya timbulkan perkara ini kerana semasa kempen pilihan raya yang lalu, tak henti-henti pihak pembangkang mencanang di sana sini kononnya kerajaan telah membawa masuk lebih 40,000 orang warga Bangladesh sebagai pengundi Umno dan BN.

"Perkara ini tampaknya kita tak dapat bendung-bendung lagi untuk dirungkaikan misterinya," katanya sejurus sebelum video tersebut dikeudara.

Klip video sepanjang kira-kira satu minit itu menampilkan beberapa ceramah, sidang media dan wawancara bersama Anwar berhubung isu pengundi asing.

Najib mendakwa, video berkenaan menunjukkan bahawa Anwar dan pengikutnya hanya pandai berbohong.

"Lantaran, semasa lawatan rasmi saya ke Dhaka, Bangladesh, baru-baru ini, saya terpanggil untuk mengucapkan orang Bangladesh panggil, ‘Dhonnobad’ yakni terima kasih dalam bahasa Bengali kepada Perdana Menterinya Sheikh Hasina, kerana telah membantu menyedia sekian banyak rakyatnya sebagai pengundi seperti dimomokkan oleh pembangkang," katanya.

Sementara itu, mengulas berhubung penayangan video klip tersebut, Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin membidas Anwar yang mendakwa tidak pernah menyebut perkara itu sebelum ini.

"Beliau sebut banyak kali. Sebut dengan jelas. Dalam perkara itu Anwar berbohong. Dia sebut 'Bangla'.

"Dia sebut dalam ceramahnya," katanya selepas mendengar ucapan dasar presiden di Dewan Merdeka PWTC pagi ini.
-mk


12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Emm dah menang biasa lh.. Bak kata pptah habis sepah madu dbuang.. Nk wat psdgn 2 agak2 lah diorg makan apa ye? Dpt makan x? Pdahal kat sana kebulur! Ikat perut!

Tanpa Nama berkata...

Ini yg Najib katakan: Rakyat didahulukan.

Nazaruddin si Hamba Allah berkata...

Kalau masa PRK boleh kita ramai-ramai turun ke kwasan pilihanraya, seharusnya bilamana ada kawasan dilanda ujian bencana begini kita pun pakat sama-sama bersolidariti untuk menghulurkan bantuan atau kepada yang berkemampuan untuk sampai ke kawasan bencana agar berada di sana. Adalah lebih baik kalau boleh YB2 Pakatan Rakyat menunjukkan tauladan turun ke kawasan bencana agar rakyat tahu inilah pemimpin yang sentiasa bersama rakyat dalam susah dan senang. Apa pun dalm bab ni aku memang respect kepada Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah yang sentiasa berkeinginan bersama rakyat dalam masa-masa sukar walaupun usia dan 80 tahun lebih. Semoga Allah SWT membalas dengan ganjaran yang besar untuk Sultan dan sesiapa sahaja yang perihatin dengan kesusahan orang lain.

Tanpa Nama berkata...

Ramai yang tak makan dan tak ada penyelamat datang tolong selamatkan. Air dah surut bau polis dan tentera datang. Apa cerita punya penyelamat.

Tanpa Nama berkata...

Apa yg nak dirisau? Org melayu akan tetap mengundi umno. Umno hanyalah satu2 parti yg dapat undi terbanyak pd PRU13 dan PRU2 sebelumnya. Umno akan terus berkuasa. Apa? Tak ada percaya?

Tanpa Nama berkata...

Fenomena bagini bukan pekara baru dalam Omnu, dulu masa Tong MahaPandey Kutty pon pernah berlaku, diaorang mengundi main angkat tangan sapa nak pegi semayang jemaat dan sapa nak trus msorat.

Kalau perentah tohan pon makhlok Omnu buleh main mengundi samada nak buat ke tidak, inikan pulak soal rakyat nak mati bahan di banjir kakas Omnu heran apa dudok dalam aircon tengah mesorat rakyat jangan ganggulah pemimpin nak bersukaria, lagipon kat tempat diaorang msorat mana ada banjir.

Pemimpin mati KENYANG, rakyat mati sejuk mati kebulor

Nirwana berkata...

Setiap kali persidangan,nama Dsai tak pernah deme lupakan hehe..

Tanpa Nama berkata...

Semua itu tak penting, bawa usul basmi rasuah, tak payah bawa cerita bangla. Dah baham duit dengan rasuah dan la ni hutang berbillion billion, lepas itu naik cukai.Buang masa bersidang, selagi isu rasuah tak di bangkit, hanya buang masa.Sekongkol lah dengan rasuah, Allah SWT Maha Melihat dan Maha Adil hebat dunia tapi akhirat merana.

Tanpa Nama berkata...

1. Kalo banjir ni sblm pru confirm semua menteri & perwakilan bertungkus lumus d tempat banjir tu.. dh menang pun. Ada aku kesah!!
2. Kalo betul dakwaan anuar ttg pengundi bangla tu salah, saman je la. Biar anuar tinggal spender. Berani ke??
3. KJ is a man with strategy.. believe it..

Tanpa Nama berkata...

MR. Najib kau punya bukti mana boleh pakai. Rakyat Malaysia yang perihatin banyak dedah pengundi bangla ini mengundi di youtube semasa PRU yang lalu. You think we all bodohkah terima bulat - bulat kau punya cakap? Lagi satu kebanyakkan video tersebut, hari ini mengundi hari itu juga diaorang upload mana mungkin diaorangkan ubahsuai video tersebut. You want a proof then we all can give all video penyelewangan pilihanraya yang hari itu yang dia pergi undi hari itu juga dia upload.

Satu lagi i kena ingat kepada UMNO bukan semua rakyat malaysia ini bodoh macam lu bodohkan umat melayu.





Shakirin Al-Ikram berkata...

Datang dengan beras gula dan wang nak `beli' undi dasar 3P, perompak Penipu dan Penyamun dudok dan berak atas ikhsan rakyat - rumah free tak payah bayar sewa, api air free minyak kreta pun free belum lagi kira bini terbang macam unggas sana sini macam VVIP sangat. syiok sndiri hippo ni dah tu PM pulak TB!
Kita pun heran air liur berseboran orang Pekan dan Kuantan suruh jadi Itik dan Ikan. Berenag ke, lemas ke hanyut ke lantak ngkau le.
UMNO Bhagian dan anak pun hilang ditelan arus. Mana dia UMNO yang disanjung? Arwah kamu ade dia peduli? Takat takziah lepas tu mesti `bercuti diluar Negara!'
Kalau dia buat juga klai ini tahu lah orang Melayu siape sebenarnay PM Negara ini.
Paling tak berguna punya Melayu!

Tanpa Nama berkata...

Tak tau la ngape penyokong umno ni buta sgt. Otak d lutut gamaknye. Udah pemikiran pn mcm lembu