31 Okt 2013

M’sia Negara Berhutang Paling Tinggi Di Asia Tenggara


Bajet 2014 dilihat masih kekal sebagai bajet defisit, 16 tahun berturut – turut semenjak krisis kewangan Asia berlaku ekoran amalan dan pelaksanaan dasar fikal ekonomi.

Ahli Parlimen Gombak Azmin Ali berkata, disiplin fiskal yang lemah menyebabkan hutang negara terus meningkat daripada 36% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun 1998 kepada 54.7% (jangkaan) pada tahun 2014.

Ini berdasarkan laporan Maybank Berhad bahawa hutang negara bagi tahun 2013 dijangka meningkat kepada RM 541.3 bilion dan akan terus meningkat kepada RM 578.4 bilion iaitu 54.7% daripada jumlah KDNK.

”Ini adalah rekod yang tertinggi di Asia Tenggara,” katanya semasa ucapan perbahasan Bajet 2014 dalam Dewan Rakyat hari ini.

Katanya, dalam tempoh 56 tahun negara mencapai kemerdekaan, Malaysia mengalami defisit fiskal selama 49 tahun dan hanya menikmati lebihan kewangan selama 5 tahun berturut-turut (tahun 1993-1998), iaitu ketika Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menajdi Menteri Kewangan.

“Negara hari ini tidak mempunyai ‘fiscal space’ untuk berbelanja kerana hutang negara yang terlalu besar dan ianya juga tidak mempunyai ‘political will’ untuk memerangi rasuah dan menangani masalah ketirisan dan salahguna kuasa,” katanya.

Menyentuh mengenai cukai barangan dan perkhidmatan (GST), Timbalan Presiden PKR itu berkata, pihaknya menyokong sistem percukaian yang dilihatnya telus sekaligus mampu mengurangkan kebergantungan pendapatan daripada hasil sumber petroleum dan gas.

Malah GST juga dilihatnya boleh menjadi satu rangsangan kepada rakyat untuk meningkatkan simpanan serta tidak boros dalam berbelanja.

Bagaimanapun, tegasnya rakyat Malaysia hari ini masih belum bersedia untuk perlaksanaan GSTkerana lebih 40% rakyat berpendapatan isi rumah kurang daripada RM 2,500 sebulan; 80% daripadanya adalah orang Melayu dan Bumiputera.

Hal ini menurut Azmin bertambah serius apabila Bajet 2014 memotong RM 7.29 bilion jumlah subsidi kepada rakyat yang akan menyebabkan kos produktiviti meningkat dan kuasa membeli atau ‘purchasing power’ rakyat semakin lemah (inflasi).

“Persoalannya adakah kerajaan telah meneliti impak sosio ekonomi rakyat dengan perlaksanaan GST dan pemotongan subsidi rakyat?

“Penganalisis ekonomi mengunjurkan tahap inflasi akan meningkat sebanyak 2% apabila GST dilaksanakan.

“Jika perlaksanaan GST ini konsisten dengan langkah pemotongan subsidi yang diumumkan, maka dijangkakan kadar inflasi akan terus meningkat sehingga kadar 5% pada tahun 2015,” katanya.

Sementara itu, katanya langkah kerajaan menarik balik RM 551.25 juta subsidi gula dan subsidi minyak masak bernilai RM 505.4 juta akan terus membebankan rakyat.

“Kerajaan wajar memberikan perhatian di atas tuntutan Pakatan Rakyat supaya memecahkan monopoli industri gula.

“Belanjawan negara bukan sekadar bertujuan untuk meningkatkan hasil negara tetapi menguruskan perbelanjaan secara berhemah dan mengambil langkah proaktif untuk membanteras ketirisan dan amalan rasuah,” katanya.

Sementara itu Bernama melaporkan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali menegaskan pakatan pembangkang tidak pernah menolak pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang mahu dilaksanakan kerajaan.

Nada

Berbeza nada dengan rakan seperjuangannya yang lain termasuk Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Azmin berkata pendirian pembangkang adalah GST merupakan satu sistem percukaian yang cukup telus, efisien dan dalam jangka masa panjang mampu memberi kebaikan kepada sistem ekonomi negara.

Bagaimanapun menurut anggota Parlimen Gombak itu, Malaysia dilihat masih belum bersedia untuk melaksanakan cukai baharu itu kerana lebih 40 peratus rakyat mempunyai pendapatan isi rumah kurang daripada RM2,500 sebulan dengan 80 peratus daripadanya adalah orang Melayu dan Bumiputera.

“Sudah pasti, jika dilaksanakan GST akan menekan golongan dalam kelompok berpendapatan rendah dan rakyat miskin,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2014 di Dewan Rakyat di sini, hari ini.

Beliau berkata dalam pelaksanaan sistem percukaian itu, perhatian tidak sewajarnya diberi kepada golongan miskin tegar samata-mata, tetapi juga kepada golongan yang mempunyai bebanan hutang yang tinggi termasuk pekerja muda, pasangan yang baharu berkahwin dan juga mereka yang mempunyai tanggungan yang ramai.

Hutang

Malah, katanya, FOMCA melaporkan sejumlah 47 peratus pekerja muda di negara ini dibebani jumlah hutang yang begitu serius, manakala Kajian Pusat Pendidikan dan Penyelidikan Pengguna menyatakan lebih 30 peratus daripada gaji golongan muda digunakan untuk membayar hutang sekaligus mengesahkan beban dan kesempitan hidup generasi muda dan rakyat secara keseluruhannya.

Azmin turut menyarankan satu reformasi sistem percukaian yang bersifat meluas dan komprehensif digubal segera bagi menggantikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang menyumbang tujuh peratus kepada pendapatan negara.

Azmin dalam hujahnya berkata dalam pelaksanaan GST, kerajaan perlu memperbetul falsafah dan matlamatnya agar menjurus kepada menjadi satu rangsangan kepada rakyat untuk meningkatkan simpanan serta tidak boros berbelanja.

“Pendek kata, GST bertujuan untuk mengagihkan semula atau mempelbagai, dan bukan meningkatkan bebanan cukai…bukannya berobjektifkan memperoleh pendapatan RM27 bilion,” katanya.

Katanya kerajaan perlu belajar daripada negara maju di mana negara terbabit hanya mula melaksanakan GST selepas infrastruktur cukai sudah kukuh di samping kadar cukai pendapatan juga turut dikurangkan bagi memastikan rakyat tidak terbeban. -FMT

6 ulasan:

Melayu Jati berkata...

Mana mungkin Malaysia berhutang? Depa tak berhutang? Depa hanya simpan duit kat akaun-akaun depa di bank-bank yang tak ada di Malaysia. Tak caya, tanya Che Det atau Tok Jib.

Awanama berkata...

Sekarang tunggu masa sahajalah yahudi msk campur ekonomi negara. Diaorang akn masuk campur nanti apabila ekonomi malaysia bankrap. Tapi umat melayu (islam utk org yg pintar bukan bodoh) dengan kebodohan diaorang masih lagi percaya dgn umno munafik yg sekarang sdg membodohan rakyat dengan kononnya membuat perkara baik.

Walaupun nampak baik seperti aman, tiada perang dll, hakikat allah melaknat kita dengan bala seperti pemimpin rasuah, makan duit rakyat dll serta ditambahan kebodohan oleh allah s.w.t.walaupun nampak buruk seperti perang, demo jalanan dll, hakikatnya allah beri nikmat kpd kita iaitu kepintaran, kecelikkan sampai kita dapat bezakan mana yang baik dan yang buruk.

Inilah hebatnya kuasa allah yg mana perkara yg baik di mata kita, allah jadikan ia buruk dan buruk di mata kita allah jadikannya baik. Fikirkanlah.

Awanama berkata...

Walau negara mengalami defisit...walaupun negara kita adalah yg tertinggi di Asia Tenggara dalam hutang...walaupun rasuah terus menjadi-jadi...walaupun apa saja yg berlaku...puak2 melayu UMNO haramjadah akan kata "tak pa asalkan orang melayu memerintah"....sungguh bodoh piang puak2 ni!!!! Memang dah layak kita dikenakan bala dalam berbagai bentuk rupa",

Awanama berkata...

Yg hairannya setiap kali pembentangan bajet, tak pernah sekali pun kita dengar puak menteri & pakar ekonomi pengampu kata tak bagus, bahkan terbaik saja. Tapi sepanjang masa rakyat dibebankan dgn kenaikan harga barang. Turun tak pernah. Hutang negara melambung juga tak nampak turun. Apa erti semuanya ini. Aku yg bodoh ni pun rasa pelik.

Awanama berkata...

Selogan “ Rakyat didahulukan ........” masih basah di bibir, mcm2 musibah dihadiahkan kpd rakyat. Harga minyak naik harga barangan ikut naik. Tak cukup dgn itu,subsidi gula pula dipotong utk mengawal penyakit kencing manis. Esok lusa subsidi lain pula akan dihapuskan bagi mengawal penyakit kenser payudara dan telur burut bagi rakyat lelaki. Alasan tak masuk akal.

Awanama berkata...

Boros, berbelanja sakan, hidup mewah, rasuah rakyat berbillion untuk menang PRU, tipu rakyat (lihat laporan Ketua Odit Negara) wang negara banyak lesap - semua ini menyebabkan hutang negara meningkat.Siapa nak disalahkan? Kita semua yg bersalah kerana mengundi penyamun, perompak dan lanun mentadbir negara.