5 Jun 2013

Isu IPCMC: Selepas Kena Belasah Menteri BN Buat U-Turn


Paul Low kata akan cadangkan penubuhan IPCMC dalam mesyuarat Kabinet esok

KUALA LUMPUR, 4 Jun – Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low berjanji hari ini akan mencadangkan penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) dalam mesyuarat Kabinet esok dikala peningkatan kematian dalam tahanan.

Akan tetapi Low, menteri yang menguruskan permasalahan integriti dan rasuah enggan memberitahu sama ada beliau menyokong penubuhan IPCMC selepas mesyuarat dengan Pengarah Strategi MIC S. Vell Paari dan NGO India hari ini.

“Itu saya tidak boleh cakap; Saya berjanji akan kemukakan permintaan mereka,” kata Low kepada The Malaysian Insider hari ini.

Vell Paari memberitahu The Malaysian Insider hari ini kedua-dua menteri MIC - presiden parti Datuk Seri G. Palanivel yang mengetuai Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan Timbalan Presiden Datuk Seri Dr S. Subramaniam - dilantik sebagai Menteri Kesihatan - akan menyokong penubuhan IPCMC.

"Rakyat secara umumnya tidak gembira dan marah dengan isu ini dan mahu melihat tindakan diambil serta merta," kata Vell Paari, merujuk kepada kematian dalam tahanan.

Low mengakui awal hari ini "sesuatu perlu dilakukan" sebelum lebih ramai mati ditangan polis.

Kumpulan hak asasi manusia Suaram mengatakan baru-baru ini lapan orang telah mati dalam tahanan polis dalam lima bulan tahun ini. Salah seorang daripada mereka N. Dharmendran, mati kerana dipukul berkali-kali, menurut laporan bedah siasat semasa berada dalam reman polis di ibu pejabat kontigen polis Kuala Lumpur, di sini pada 21 Mei.

Suaram juga mengatakan terdapat 218 kes kematian dalam tahanan yang didakwa berlaku di Malaysia dari tahun 2000 hingga bulan ini, dengan rekod menunjukkan sembilan daripada kes tersebut berlaku pada tahun 2012.

Kes terbaru kematian dalam tahanan adalah P. Karuna Nithi, 42 yang ditemui mati di lokap balai polis Tampin, Negeri Sembilan Sabtu lepas.

Majlis Peguam, kumpulan masyarakat sivil dan beberapa ahli politik dari kerajaan dan pembangkang telah mendesak IPCMC ditubuhkan untuk melaksanakan reformasi terhadap pasukan polis semenjak 2006.

IPCMC dicadangkan pada 2005 oleh suruhanjaya diraja yang dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Tun Mohamed Dzaiddin Abdullah tetapi ditentang oleh polis, seharusnya berdasarkan kepada model Suruhanjaya Bebas Aduan Polis United Kingdom (IPCC), termasuk badan pemantau polis lain di New South Wales dan Queensland di Australia dan Hong Kong.

Presiden Persatuan Kesejahteraan Rakyat dan Hak Asasi (POWER) S. Gobi Krishnan berkata semasa menyuarat hari ini dengan Low IPCMC adalah "suruhanjaya sempurna" untuk mengelakkan penyalahgunaan kuasa oleh polis, menurut Vell Paari.

"EAIC tidak mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan disiplin terhadap anggota polis yang melanggar undang-undang, manakala IPCMC mempunyai kuasa penuh," kata Vell Paari memetik Gobi Krishnan merujuk kepada Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC).

Badan pengawasan penguatkuasaan EAIC mempunyai satu penyiasat untuk 19 agensi dan bajet tahunan RM7 juta, menurut Ketua Pegawai Eksekutif Nor Afizah Hanum Mokhtar.

Beliau memberitahu The Malaysian Insider semalam EAIC telah menerima 469 aduan sehingga 31 Mei tahun ini sejak ia ditubuhkan pada tahun 2011, dengan 353 aduan terhadap polis. Dua puluh satu aduan telah dibuat terhadap Jabatan Imigresen, 15 terhadap JPJ, 10 terhadap Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, dan sembilan terhadap Jabatan Kastam.

Nur Afizah Hanum mengatakan, bagaimanapun, masih belum menerima aduan kematian dalam tahanan, tembakan polis, atau serangan oleh pegawai-pegawai penguatkuasa.

Tiada ulasan: