29 Mei 2013

"Rakyat Tidak Bodoh, Cuma Telah Ditipu"


Rakyat mula tertekan menghadapi kenaikan harga barang secara senyap, Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang akan dilaksanakan tidak lama lagi serta Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang tetap diteruskan.

“Inilah nasib rakyat Malaysia, tetapi mereka bukannya bodoh, mereka cuma ditipu,” kata aktivis blogger, Edy Noor Reduan dari Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dalam satu kenyataannya hari ini.

Menurut beliau, Barisan Nasional (BN) tidak menang dalam Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU-13) pada 5 Mei lalu.

“Mereka tidak layak membentuk kerajaan dan Datuk Seri Najib Tun Razak merupakan seorang Perdana Menteri yang tidak mendapat mandat majoriti rakyat,” ujarnya.

Menurutnya, BN tidak menang kerana dalam keadaan menipu dengan dibantu oleh semua agensi kerajaan khususnya Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

“Mereka dibantu ‘papan’ siaran televisyen yang sampai masuk ke setiap rumah dan dibantu oleh dana berpuluh bilion ringgit. Dalam keadaan semua ini pun mereka hanya mampu perolehi 46% undi popular. Menipu pun kalah, bagaimana jika tidak menipu,” ujarnya.

Beliau mendakwa lebih 60% pengundi sebenarnya memilih Pakatan Rakyat tetapi penipuan dalam bentuk pengundian lebih dari sekali menjadikan peratusan itu merundum kepada 51 peratus.

“Di sinilah gunanya dakwat kekal yang tidak kekal maka BN menang dengan penipuan terancang,” jelasnya.

Menurut Edy Noor, para pengundi CIMB (Cambodia, Indonesia, Myanmar & Bangla) adalah taktik diversion atau mengalih perhatian, ketika penipuan sebenar ialah pengundian lebih dari sekali khususnya yang melibatkan 278,000 pengundi awal dan pos yang terdedah kepada manipulasi apabila telah hilang dakwat di jari.

“Ini diburukkan lagi dengan lambakkan kertas undi di akhir sesi pengiraan undi yang membolehkan BN menang tipis di banyak kerusi parlimen di saat-saat akhir,” terang beliau. -FMT

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ada yg memang bodoh bahalul bangang kelabu asap DAN ada juge yg tertipu??? Dah kena tipu 55 tahun boleh kena tipu lagi??? tapi tak heran ada orang sulit-sulit tapi kena tipu juge???

Andre Irwan berkata...

Kesian lihat orang Melayu.
Depa kata Melayu dah kaya. Sebab tu depa tak mahu pendidikan percuma.
Depa kata Melayu dah kaya. Sebab tu depa tak mahu kereta murah.
Depa kata Melayu dah kaya. Sebab tu depa tak mahu tol dihapuskan.
Depa kata Melayu dah kaya. Sebab tu depa tak mahu kadar elektrik/air dikurangkan.
Depa kata Melayu dah kaya tapi bergantung harap pada BR1M.
Bak kata pepatah Melayu, "Sesal dahulu berpendapatan, Sesal kemudian makan tahi le."

Ini beza dengan orang Cina (yang dituduh UMNO sebagai pengkhianat).
Lama dah Cina kaya tapi depa tetap mahu pendidikan percuma.
Lama dah Cina kaya tapi depa tetap mahu tol dihapuskan.
Lama dah Cina kaya tapi depa tetap mahu kadar elektrik/air dikurangkan.
ama dah Cina kaya tapi depa tetap mahu BR1M.
Siapa Cerdik? Cinakah? Melayukah?

Baru-baru ini depa kata Cina boikot apa saja yang kaitan dengan UMNO seperti Roti Gardenia. Tahu kenapakah? Yang aku tahu, depa marah dengan sikap monopoli orang kaya dari UMNO. Semua yang boleh mendatangkan keuntungan, semuanya diambil depa. Cuba selidik dah berapa syarikat cina yang diambilalih oleh Melayu UMNO ni? Kalau Cina dok pegang gula, sudah tentu hari ini harga gula tidak akan melambung seperti la ni. Siapa yang jahat? Cinakah? Melayukah?
Ingat, Ingat, Ingat. Kulit tu yang makan kulitnya sendiri. HARAMJADAH punya manusia durjana. Munafikun dan Fasikun.

orangpencen berkata...

perlu ada strategi untuk sebarkan maklumat ini kpd orang kampung. poster di atas tidak sesuai. mereka tidak faham apa itu gst. perlu ada cara mudah dan berkesan untuk beritahu orang ksmpung kesan cukai itu kpd kehidupan mereka. pr banyak isu untuk diketengahkan tapi gagal untuk menyakinkan orang ramai.

Tanpa Nama berkata...

Komen Andre first class!! Betul seratus peratus!
Pada saya, Melayu kena tipu dgn umno samalah dengan Melayu kena dibodohkan dgn umno samalah juga dengan Melayu ni BODOH....ada akal tak mahu pakai....ada otak tak fikir.....tak pernah ke melayu umno bodohbangang ni terfikir pepatah "kalau tak ada angin masakan pokok bergoyang"?.....brp byk saman n laporan rasuah yg dibuat ....ada yg kena buang parti ada yg kena letak jawatan...pun masih fikir parti umno ni maksum.........hanya kerana sentimen "umno perjuang Islam, umno jaga melayu"....bodohbangang melayu umno....

Tanpa Nama berkata...

Apakan daya semuanya dah terlambat...sedih hingga merasa amat kesal pada peluang yang diberi , betul memang orang Melayu bodoh tahap bangang dan bebal, kalau orang-orang kampong aja sokong UMNO tak pa boleh maaf ni yang cerdik pandai pun sokong UMNO...buta mata hati, mata ja nampak terbuka luas.

Tanpa Nama berkata...

Rakyat dibahlolkan , pencapaian entah kemana!!!@#£%&•

Tanpa Nama berkata...

Benar komen Anon 8.58pm.Kalau taraf guru,pensyarah pusat pengajian tinggi,profesor-profesor taraf kangkong dan cedikiawan dibandar sokong habis-habisan UMNO - ini kita kurang faham dekat mana depa letak otak depa.Dengan kenaikan harga barang,dengan cukai yang bertambah,ada apa pada BRIM.Sah Melayu ni Bani Luncai.