9 Jan 2013

[HKR 112] Penggunaan Stadium Merdeka Diluluskan! -updated


Himpunan 12 Jan: Penganjur dibenar guna Stadium Merdeka

Naib presiden PKR Tian Chua berkata bahawa pengurusan Stadium Merdeka membenarkan panganjur Himpunan Kebangkitan Rakyat menggunakan tempat bersejarah berkenaan bagi perhimpunan 12 Januari.

"Pihak pengurusan balas kepada panitia Perhimpunan Kebangkitan Rakyat bahawa pemohonan mengguna Stadium Merdeka dibenarkan. Hidup rakyat," katanya dalam satu tulisan di Twitter hari ini.

Tambahnya, jawatankuasa berkenaan kini sedang mengadakan mesyuarat bagi persiapan terakhir, susulan perkembangan itu.-mk

Sidang Media selepas Mesyuarat HKR


Lampu hijau untuk himpunan rakyat di Stadium Merdeka




KUALA LUMPUR: Pihak pengurusan Stadium Merdeka telah memberi ‘lampu hijau’ kepada penganjur Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) 2013 yang akan diadakan Sabtu ini.

Pengerusi HKR Mohammad Sabu yang juga Timbalan Presiden PAS berkata, hasil perbincangan antara penganjur dan pengurusan stadium telah memutuskan bahawa perhimpunan itu dibenarkan, namun perlu memenuhi syarat tertentu.

Syarat itu termasuk bayaran deposit RM75,000 dan masa himpunan dalam stadium dihadkan daripada pukul 2 sehingga 5 petang sahaja.

“Kelulusan dibuat pada pukul 2.30 petang tadi dan kita akan hantar jawatankuasa untuk berunding lebih lanjut dengan pihak pentadbir stadium tentang peraturan yang ditetapkan pukul 10 pagi esok.

“Kita juga akan maklumkan segera kepda Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Ismail Omar mengenai persetujuan ini dan penyelarasan akan dibuat dengan KPN untuk memastikan himpunan berjalan dengan aman, tenteram, dan teratur,” katanya dalam sidang media di Pejabat Agung PAS di sini hari ini.

Katanya, proses rundingan itu juga bakal menyentuh cara untuk menempatkan sejuta penyokong HKR dalam Stadium Merdeka yang hanya mampu menampung kapasiti 40,000 sehingga 50,000 orang sahaja.

Sementara itu Naib Presiden PKR Tian Chua turut mengulangi jaminan HKR akan dijalankan secara aman tanpa sebarang provokasi.

“Takkan ada huru-hara. Kita akan pastikan semuanya berjalan dengan lancar. Kita meletakkan sepenuh kepercayaan kepada penganjur dan polis untuk mengawal keadaan,” katanya.

Tiada halangan kibar bendera

Mat Sabu turut berkata hasil perbincangan dengan polis semalam, pihaknya diberikan kebebasan untuk mengibarkan sebarang bendera atau kain rentang pada Sabtu nanti.

Malah, tiada sebarang halangan untuk penyokong berjalan secara aman daripada lokasi permulaan yang ditetapkan di Masjid Negara, Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH), dan Kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru ke Stadium Merdeka.

“Seramai 10,000 anggota keselamatan penganjur yang terdiri daripada unit amal dan lain-lain unit akan mengawasi penyokong berjalan secara aman ke stadium (Merdeka).

“Polis dah bagi jaminan takkan ada sekatan atau sekatan jalan raya di sekitar Kuala Lumpur,” katanya.

Sementara itu, bagi pra himpunan Dataran Anak Muda pada Jumaat ini, perancangan asal untuk berkumpul di Kelab Sultan Sulaiman (NGO) dan Taman Medan (Pemuda Pakatan) akan diteruskan bermula 8 malam sehingga 12 tengah malam.

“Kita akan minta kerjasama daripada Ketua Polis Daerah Dang Wangi OCPD Zainuddin Ahmad supaya memastikan pra himpunan diselaraskan dengan baik,” katanya.

Manakala pada Ahad akan diadakan protes anjuran Tuntutan Royalti Minyak ‘R’ berarak daripada KLSCAH ke Menara Petronas KLCC bagi mengemukakan tuntutan mereka.
-TMI


SAMM beri amaran jangan timbulkan provokasi

KUALA LUMPUR, 9 Jan ― Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) memberi amaran kepada pihak yang menentang perhimpunan agar jangan menimbulkan provokasi pada Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) yang akan berlangsung Sabtu ini.

Menurut penyelaras SAMM Wilayah Persekutuan Azmir Mustapha, beberapa hari ini aktivis-aktivis SAMM seluruh negara diganggu dengan SMS berbaur ancaman dan ugutan dari pihak yang mendakwa diri mereka dari Perkasa, Pekida, Pemuda Umno dan 80 NGO untuk menghalang perhimpunan in.i

“Regim usang ini sedang menghayati zaman-zaman akhir pemerintahan mereka dengan melakukan provokasi, sabotaj dan menggunakan samseng upahan untuk menakutkan aktivis pro perubahan.

“Saya memberi amaran kepada pihak ini untuk tidak sama sekali menyerang kumpulan rakyat yang hadir ke KL112, sekiranya anda menjual, kami sedia membelinya,” kata Azmir selepas menyerahkan bunga kepada pihak polis di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi di sini hari ini.

Penyerahan bunga itu diserahkan kepada Sarjan Mejar M Nazir iaitu pemangku timbalan ketua balai polis Dang Wangi, sebagai tanda penghargaan SAMM kepada pihak polis yang menjaga keamanan di negara ini.

SAMM juga mengajak pihak polis untuk bersama-sama datang ke perhimpunan pada Sabtu ini di Stadium Merdeka.

Walau bagaimanapun, pihak polis diwakili Nazir enggan menerima risalah yang cuba diserahkan SAMM kepada pegawai polis.

Semalam, pihak polis menurut penganjur perhimpunan akan mengawal perhimpunan yang dianjurkan Pakatan Rakyat (PR) pada 12 Januari ini dan akan memastikan ianya aman dan menjadi “peristiwa bersejarah.”

Menurut Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail, Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Ismail Omar berkata perhimpunan ini akan menjadi “peristiwa bersejarah” di mana mereka belajar dari peristiwa lepas.

Gabungan menuntut perubahan pilihan raya Bersih 2.0 cuba mengadakan perhimpunan di Stadium Merdeka pada 9 Julai 2011 tetapi dibatalkan oleh pihak berkuasa pada saat akhir.

Pada perhimpunan ketiga Bersih pada 28 April lalu, kerajaan menawarkan stadium bersejarah tersebut selepas gabungan tersebut memilih Dataran Merdeka tetapi tawaran Putrajaya ditolak kerana dikatakan terlalu lambat.

Perhimpunan 12 Januari ini menyaksikan beberapa kumpulan membuat tuntutan mereka menjelang pilihan raya 2013, termasuk menutup kilang nadir bumi Lynas di Kuantan, membayar royalti lebih adil kepada negeri pengeluar minyak, pendidikan percuma dan pilihan raya bersih dan adil.
-TMI

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...


Alhamdulillah. InsyaALLAH I will be there!

Why? Reason saya ialah saya sokong perubahan!

Pada tahun 80an, Malaysia -Korea Selatan-Taiwan- Singapura boleh dikatakan setera (pencapaian ekonomi), kelebihan pada Malaysia kerana adanya sumber asli/bahan mentah yang banyak..

Tapi hari ini Malaysia JAUH ketinggalan..

Kenapa?

Oleh itu sokonglah perubahan....

nasa berkata...

Susun perancangan bagi penempatan para peserta yang hadir kelak melebihi kapasiti stadium. Had yang dinyatakan perlu dihormati demi memastikan stadium tidak rosak ataupun rumput mati dipijak. Selamat berhimpun.

Tanpa Nama berkata...

alhamdullillah....berkat doa semua penyokong PR...aku conform turun kl112....tapi yg pelik deposit smpi 75k..selidik tgk bro GB..

Tanpa Nama berkata...

jom himpun ramai-ramai tumbangkan UMNO