6 Jul 2012

[IKTIBAR] Tiba-tiba Dia Menjerit: Kahwinkan Aku, Kahwinkan Aku!

Seorang solehin dahulunya jika ditawarkan supaya berkahwin pasti menolak, tiba-tiba pada suatu hari dia bangun dari tidur dan berkata; "Kahwinkanlah aku, kahwinkanlah aku."

Orang ramai pun bertanya; "Mengapa tiba-tiba kamu minta kahwin padahal selama ini engkau sentiasa menolak?"

Jawabnya; "Semoga aku mendapat anak, lalu mati ketika masih kecil sehingga menjadi perintis bagiku ke Akhirat."

"Apa maksud kata-kata kamu ini?" tanya orang lagi.

"Aku telah bermimpi seakan-akan hari Kiamat telah tiba dan aku berdiri bersama orang ramai di Mahsyar, dengan rasa yang amat haus sehingga hampir mematahkan leherku.

Tiba-tiba aku nampak anak-anak kecil membawa gelas-gelas perak yang ditutupi sapu tangan dari cahaya. Anak-anak itu mencelah-celah di kalangan orang ramai untuk memberi minum satu-satu.

Aku pun menghulurkan tanganku pada mereka dan berkata; berikan padaku kerana aku juga sangat haus. Tiba-tiba anak-anak kecil itu melihat padaku dan berkata; anda tidak mempunyai anak di kalangan kami dan kami ini hanya memberi minum kepada ibu dan ayah kami. Aku pun bertanya; siapakah kamu? Jawab mereka; kami anak-anak kecil yang mati dari kaum Muslimin.

Moralnya:

Nasihat GB kepada anak dara atau janda, pemuda atau duda, segeralah bernikah demi mengelakkan diri dari tercebur ke lembah dosa dan noda.

Kalau boleh dapat secara halal, kenapa nak pilih secara haram?
Kelau benar kata cinta, beritahu dia, kenapa kita tak nikah saja?
Kerana entah esok lusa salah seorang dari kita, atau kedua-dua, mungkin tiada.
Dalam akhbar sentiasa ada berita, Tuhan ambil nyawa, tak kira masa dan ketika, ada kemalangan yang lansung tak terduga. Sebagai peringatan buat semua.

Gelombang dan gelora untuk melakukan zina pula semakin hari semakin menggila - menunggu mangsa bila-bila masa, walaupun seorang merasa iman dan Islamnya dah cukup kuat pun, tamsilnya di hari hujan yang lebat, payung besar mana pun, tempiasnya tetap terkena jua.

Firman Allah:

Maksudnya: “dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dalam kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dalam kalangan hamba-hamba kamu baik lelaki mahu perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka daripada limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui. Dan orang-orang yang tidak mempunyai kemampuan berkahwin, hendaklah mereka menjaga kehormatannya sehingga Allah memberi kekayaan kepada mereka daripada limpah kurnia-Nya;” (Surah Al-Nur : 32-33)

Dengan perkahwinan hubungan manusia yang terlarang menjadi halal, dan dengan perkahwinan bercambah biak lagi umat manusia di muka bumi ini. Dengan perkahwinan juga mereka yang miskin boleh menjadi kaya dan dimurahkan rezeki. Dan pada masa yang sama, umat Islam akan berada dalam keadaan aman daripada gangguan mereka yang jahat.

Selain itu, Rasulullah sendiri berkahwin dan beranak pinak. Atas dasar itu, perkahwinan sudah dikira sebagai sunah rasulullah. Banyak hadis yang menjelaskan hal ini yang antaranya ialah:
مَنْ أَحَبَّ فِطْرَتِي فَلْيَسْتَسِنَّ بِسُنَّتِي وَمِنْ سُنَّتِي الْنِكَاحُ
Maksudnya: Sesiapa yang sukakan fitrahku maka contohilah sunahku, dan sebahagian daripada sunahku ialah bernikah.

Dalam hadis yang lain rasulullah bersabda:
اَلنِّكَاحُ سُنَّتِي فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيسَ مِنِّي
Maksudnya: Nikah adalah sunahku, maka sesiapa yang membenci sunahku maka dia bukanlah dalam golongan umatku.

Kita dianjur supaya sentiasa berpesan-memesan sesama kita:

Demi masa
seseungguhnya manusia itu dalam kerugian
kecuali mereka yang beriman dan beramal saleh
pesan-memesan dengan kebenaran
pesan memesan dengan kesabaran

- Al-Asr

5 ulasan:

Amuraria berkata...

nasihat terbaik GB , jazakallah :)

Suasana Politik Malaysia berkata...

Aminnn ya robbul alaminnn

Semoga kita semua sentiasa mendapat Rahnat-Nyabdibdunia dan di akhirat.

Hayreddin_Barbaros berkata...

wahai saudaraku GB...saya sorg bujang dan memang ingin sangat nak berumah tangga kerna sudah cukup syarat...tapi keadaan mentaliti org melayu zaman skg ni yg suka meletak hantaran yg kurang wajar, terlalu mahal dn menyebab kami golongan adam ni terbeban sngt...itu yg buat saya terkilan sngt...jangan fikir org bujang mcm kami ni banyak alasan sebab tak mahu berkahwin...tapi tengok keadaan skg ni mcm mana...ni nak luahkan isi hati sy...melayu skng kalau bab nak berkahwin mmg sudah tersasar dari bab sunnah yg Rasulullah S.A.W ajarkan kpd ummatnya...sekian salam...

Tanpa Nama berkata...

salam bujang d atas...acik ada anak perempuan pd mata acik mmg baik dan terjaga tp? susah nak dpt lelaki yg baik pd masa ini sebab meka2 ni semua nak d belanjakan saja bukan nak betul2 gan anak acik atau perempuan2 lain....ntah mana silapnya xtau...so nak tau cari lah yg baik dan solihah bukan yg sebalik nya....ada lg perempuan2 yg terbaik utk mu d dunia ni maka cari lah?..ikut apa yg d sarankan olih rasullahsaw bukan d sebalik nya....k

Hayreddin_Barbaros berkata...

to makcik diatas terima kasih kerna bagi sokongan dan cadangan kpd sy...smoga ALLAH memberkati dan merahmati makcik...amin...